förlänga boggi eller köpa summit boggi?

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Tjena! Va tänkt man skulle byta till ny skoter till vintern, men blev sugen på att spara till nästa år istället. Ha en ski-doo mxz 800H.O rev som är lite uppskrämd så den gå riktigt gött. Håller på att total renovera pga stor ras i vinter (inte pga veven).

Är sugen på en lång maskin, men känns dumt att byta då man ha en riktig redan med ny repas motor. Så kom man på de med att förlänga den.

De är en vanlig 307a nu, men är sugen på att hoppa upp till 365 istället med lite värre kammar då jag föredrar klättring och puder åka framför att hoppa.

Ska man ge sig på att förlänga den boggi man har eller skaffa sig en summit boggi och byta ut dämparna?


 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Lite svårt hitta förlängning från 307-365 som inte kostar som en beggad boggie.

Gör du en själv alt hittar billigt så är det ingen dum lösning. du slipper bråka med infästning och sunkiga dämpare.

tänk på att den går varm lätt så ini helv..
en summitkylare som går hela vägen längst bak är en bra investering. (om du inte enbart kör puder)
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
De på blingfactory verka inte helt fel. Ska byta kylare på samma gång då ja bara ha 440 kylaren. Ska skicka iväg motorn för omfräsning för bättre kylning då motorn är trimmad. Tro de får bli förlängning då istället :) va skulle man kunna ha för matta till detta som gräver bra? Åker 1/3 led och 2/3 lössnö.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Hade dom funnits när jag byggde min hade jag inte gjort dom själv kan jag säga, 8x80 alu plattstång gjorde jag av sen är det en 5mm plåt bakom så det är en förlängning av körlen för slidsen på.

Lite dålig bild men så här ser det ut.



Annars är det ju trevligt med summitens flackare attackvinkel om man skall åka lössnö.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Men hur är de om ja vill ha upp till 365 (146") och har 2.52 delning. Hur lång matta kan ja ha om ja byter till större vändhjul? Vet inte riktigt hur stora dom ja ha original är, men ja hoppas ni förståeligt bättre hur ja mena
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Ja, blev kanske lite skrivfel där :p men vi säg så här. Om ja skulle få tag i en matta som är 146" vilket borde vara ca 5cm längre alltså 370 eller en 377 (151") som är 12cm längre? Men då borde de gå att byta till större vändhjul eller är ja ute och cyklar? :p
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Vette fan om de räcker med att byta vändhjul, jag har en 141" å de är inte så jäkla storskillnad på sträckningen med 9" mot orginal 8".
Testade med 10" oxå först men de stämde så dåligt med bakre svingen i min boggie så jag fick köpa 9" istället.
Men om du har 6,5" eller vad de är på din boggie orginal så kan du ju montera 8" med en 2" offsetaxel.
En 146" matta på 144" boggie borde de gå att spänna med två tum större hjul, vill du ha lite mer att spela på så kan du ju byta det övre vändhjulet med till något större(om det går för tunnel osv).

151" tror jag blir svårt.

Mvh Erland
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Offsetaxeln(som man behöver för att montera störe vändhjul) flyttar centrum på vändhjulen både uppåt och fram i boggien, dvs det är ungefär samma bottenläge på ytterkanten på hjulet som vid orginal.
Alltså är det bara den mjukare vinkeln på mattan runt hjulet som gör att det spänns lite mer.

Detta gäller BilletX offsetaxlar till M-serie, kan ju hända att det ser annorlunda ut till andra modeller eller hos andra tillverkare.

Mvh Erland
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Okej :) tackat så mkt. Kan man göra en sån axel om man vill flytta in vändhjul? :)
Skall du bara flytta in hjulen är det ganska enkelt att fixa en sån axel. Men skall du fixa en offsetaxel är det lite mera jobb men det går det också. Jag gjorde egen offsetaxel till Phazern
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
såg de i din tråd då ja läste den :) är de mest bara att göra om den axel jag har lite och ta bort dom yttre och bara köra med intre så att man mest bara ha så att axeln inte kan röra sig? :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Tror det blir svårt att göra en offsetaxel av en rund axel.
Man måste se till att den inte kan snurra och hamna fel i läge då det ju bler som en hävarm typ när mattan spänns.

Syns lite dåligt kanske men såhär ser de ut