Förlänga boggien utan slides?

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Hejsan.

Går i tankarna att förlänga mig Rush nu i sommar, billetx har ju skenor dels som är 100% modellanpassade och gjorda för slidesförlängning, men det finns ju förlängningar där det inte finns spår för slides.
Men hur blir det om man inte förlänger slidsen?, ligger inte mattan och nöter på skenorna då?

Tack på förhand!

Mvh Daniel
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Skenorna utan slides är lägre än dom andra och lämnar ett mellanrum till mattan. Hoppas du förstår min kassa förklaring:)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har du ingen backväxel så duger en utan slides. Även om det inte är något jag rekomenderar.

Har du back skulle jag aldrig fundera på en utan slides.
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Boggiet är inte byggd för att mattan ska vända utan vändhjul. Förlängningar utan slides blir lite som ett boggie utan vändhjul.

Kör man utan vändhjul så är väl mattan slut på 10 varv, men trycker inte vändhjulen ner/bort mattan ifrån förlängningen då?, man ser ju folk som kör utan slidesförlängning, hur går det för dom?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Som jag skrev. Utan back så funkar det säkert.

Vad tror du händer om mattan backar? Runt vändhjulen går det väll bra, men när den ska över kanten på boggieskenorna då? Då du inte längre har vändhjulen där?

Funkar säkert, men backar du på ojämnt underlag så kommet mattan "fastna" mot kanten som uppstår. Någonstans kommer det slita.
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Som jag skrev. Utan back så funkar det säkert.

Vad tror du händer om mattan backar? Runt vändhjulen går det väll bra, men när den ska över kanten på boggieskenorna då? Då du inte längre har vändhjulen där?

Funkar säkert, men backar du på ojämnt underlag så kommet mattan "fastna" mot kanten som uppstår. Någonstans kommer det slita.

känns som att om sledsen är snedkapad bakåt där de slutar så bör väl inte mattan ta i där? är det rakt slut där kanske den skulle "kroka i" men? Ja jag vet inte jag riktigt,
Inte någon mer som kör så som kan skriva hur det funkar för dem? :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Jag kör med billetx förlängare utan slides del..
Funkar kanon, då jag inte har back. Som k-len säger så skulle jag iaf ta det lite försiktigt om ja hade back.. Full plugg bakåt å sliden hakar i en kugglucka, tror de skulle se lite skojjigt ut när man sedan provar dra bort den resterande sliden ur det lilla kugghålet :)
Ang uppträdandet på skotern normal körning å lite res å lek, så undrar jag ibland om det inte vore bättre med en slidesdel.. Mattan får ju inte riktigt full support där bak, utan vill gärna följa vändhjulet..
Nån som provat båda sorter på samma skoter?
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
sätt ett boggiehjul där vändhjulen sitter utan förlängning, dels så kan man back då och slutet på slidsen nöts inte ner
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
sätt ett boggiehjul där vändhjulen sitter utan förlängning, dels så kan man back då och slutet på slidsen nöts inte ner

Det finns ett extra par boggiehjulskitt till rushen, dock vet jag inte hur långt bak det sitter, och borra hål i närheten av förlängningen kanske inte är så vidare bra?
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Ha kvar originalen där dem är. Köp sedan en axel från valfri maskin och sätt på förlängningen
utveckla där lite?, ha kvar original boggiehjulen och köpa axel och sätta på förlängningen för att ha extra hjul där eller? satsen som finns original så sätts hjulen direkt på boggieskenan, utan axel emellan.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
utveckla där lite?, ha kvar original boggiehjulen och köpa axel och sätta på förlängningen för att ha extra hjul där eller? satsen som finns original så sätts hjulen direkt på boggieskenan, utan axel emellan.
Om du tittar lite närmare på reven på bilden ser du att det sitter hjul vid slidsens slut på insidan skenorna