Förlänga bromskabeln? Höjja dynan?

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Har en styrhöjare till min edge x -01a men bromskabeln är för kort. Tror att det sitter en längre än original redan för höjjaren (5") går dit men kabeln är då sträckt. Skulle räcka om man förlängde 3-4 cm...

Har även originalkabeln. Går det på något vis skarva ihop dom? Är ju hanar i båda ändarna men borde det inte gå om man tar en mutter åsså på med locktite och drar ihop dom?

Har även tänt höjja dynan.. Har gjort en kil nu som höjer den bak ca 5cm. Men jag har även tänkt bunta med något i dynan för att få den lite högre och hårdare. Vilka material är bra att bunta med? Tänkte om man kunde få tag i liggunderlag och lägga några lager och jämna till. Kan det bli bra?
 

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
går inte med med mutter och locktite det kan vara upp till 800 kgs tryck i slangen men man kan ju köpa en ny slang som ör längre
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Nja det står max 400bar på slangen :p.. Men om man har en lång mutter och drar ihop slangarna stenhårt borde det inte gå då? Är det ens värt att prova?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Hur snyggt skulle det bli då? Tror aldrig du kommer få det tätt heller.. En längre slang kostar inte så farligt mycket om man tänker för säkerhetens räkning. Jag själv åker hellre omkring på ett fordon med bromsar som jag VET fungerar istället för ett där bromsarna KAN sluta fungera pga omständigheterna. Sök på forumet så hittar du med 99% säkerhet en länk till ett företag som tillverkar bromsslangar m.m.

Ang dynan: Originalstoppningen brukar bestå av två delar: en som bestämmer hårdheten och en som är formgjuten för att det ska se bra ut när man drar på dynöverdraget. Det är den som bestämmer hårdheten (den inre) du ska ge dig an. skär bort en liten bit på undersidan av den och lägg dit en lika stor bit "blå frigolit" istället som man har när man isolerar och gjuter betong. Hade det när jag stoppade om min dyna tillsammans med liggunderlag och det vart kanon! Tror dock du kan skippa liggunderlagen, blir nog kanon ändå.

Höja dynan bör du göra med distanser under fästena som sitter på chassiet. Blir bara fult och eländigt om du mixtrar med att försöka höja med hjälp av stoppning innuti dynan.
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Får se hur man gör med slangen.. Vill ju inte att bromsarna ska sluta verka helt plötsligt.. Ang dynan.. jag vill lixom ändra formen på den lite... Göra den mer rundad och hårdare. Utseendet spelar ingen större roll efterssom skumgummit redan är ganska paj och ser inte bra ut. Man skulle nog lagga in en frigolitskiva som du skrev och sedan runda dynan lite genom att lägga på några lager liggunderlag och skära till.

Har gjort en kil som jag fäst under dynplasten som höjer dynan ca 5cm bak så den behöver inte höjjas så mycket mer men det hjälper ju att den blir hårdare.. Kände att dynan var ganska blöt så den lär ju bli stenhård i vinter :p
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
http://www.pixbox.se/pic_show_id13343172.html

har höjjt dynan, Breddade fotsteg. Ska förlängas till 345*38*51. Vill få tag på en längre bromskabel för att kunna använda en högre styrhöjjare... Motorn är på rep just nu och ska få nya kolvar...

La in frigolit i dynan för att få den hårdare och limmade skumgummi och liggunderlag ovanpå. Kändes bli rätt så bra... Känns fortfarande bred men det blev mycket bättre :)