Förlänga fjädringen öka slaglängden? Polaris Pro x2 -04

Weddmark

Medlem
23 okt 2016
38
0
1
Göteborg
Hur kan man göra för att förbättra fjädringen? Skotern är för låg och fjädringen har för kort slag.
Jag vet det går inte bygga en hoppmaskin av nån gamal vad det nu är jag har?
Polaris Pro x2 -04
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
renovera dom dämparna du har så kommer du bli nöjd jag garanterar. fjädringen är inte fy skam på en prox2.
misstänker att du inte har bytt/renoverat dämparna nån gång
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
ProX-boggin är inte ett dugg sämre, och har inte heller kortare fjädringsväg, än vad som finns i dag. Däremot finns det massor av inställningar på den som normalt inte finns på en standardskoter. Finns MASSOR skrivet om det i gamla trådar, sök!

Är du storväxt, närmare 100 pannor eller så, så bör du byta dit hårdare bakre fjädrar. Är du inte så stor så är det nog ändå dags att byta fjädrar om det aldrig är gjort.

Dämparna på dessa var notoriskt dåligt schimsade från fabrik. Är dom inte åtgärdade så skicka dom till någon som begriper sej på service och omschimsning.
Framvagnen är inte heller dålig, även om där så saknar den några cm mot vissa av dagens maskiner. Serva och schimsa om dämparna samt kolla alla framvagnsvinklar!
 

Weddmark

Medlem
23 okt 2016
38
0
1
Göteborg
Jag väger 80 kg.
Skall skicka dämparna på service. Men hela skotern känns låg.
Har ingen bruksanvisning.
Nån som vet grundinställning på dämmparna? Jag vet hur jag justerar in på cross & endurohojar samt Downhill. Men hur går man tillväga på skoter?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Du har en massa mekaniska justeringar i den där boggin förutom dämpare och fjädrar. Sök i äldre trådar.

Jag vet inte vad du menar med låg, Den har breda och långa fotsteg för att det är en cross-replica, (eller närmare bestämt en -03 ProX 440 dom stoppat en civil motor i) vilket kan göra att den känns låg, men den har lika lång fjädringsväg som dagens maskiner. Framvagnen har aningens kortare slag men det kan du inte ändra mycket utan att få helgalna geometriförändringar då den fjädrar.

Boggin är snarlik boggin i IQ-maskinerna som kom sen. Tung men funkar hur bra som helst.

Skicka dämparna till någon som begriper sej på att shimsa. Är dämparna orörda som behöver dom en rejäl "ommöblering i inälvorna". Fördelen brukar vara att dom verkade skotta i WE-dämparna en massa blandade shims det året så man brukar få över en hel hoper för varje dämpare man gör om.