Förlänga

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Har nu gått och blivit sugen på en lång maskin men har inte dom pengarna till de. Men sen när man tänker efter så hade de optimala vart min SRX 700 med lång matta, mycket motor och mycket matta. men då till frågan, ska man förlänga nuvarande boggie till 345 lr ska man kolla på en venture boggie kanske? Men då blir de lite jobb att ställa in attakvinkeln och så måste man räkna ut vars bakre fästet hamnar. nån som gjort de här tidigare som vill dela med sig?
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Har nu gått och blivit sugen på en lång maskin men har inte dom pengarna till de. Men sen när man tänker efter så hade de optimala vart min SRX 700 med lång matta, mycket motor och mycket matta. men då till frågan, ska man förlänga nuvarande boggie till 345 lr ska man kolla på en venture boggie kanske? Men då blir de lite jobb att ställa in attakvinkeln och så måste man räkna ut vars bakre fästet hamnar. nån som gjort de här tidigare som vill dela med sig?
Låter coolt..kanske kan lägga upp lite bilder?:D
 

Trucker77

Medlem
2 feb 2007
40
0
1
Svensbyn
Känner en kille som monterade en venture boggie. Brorsan hade en srx mountain. Försök få tag i en sån. Blir knappast dyrare men dom är mkt ovanliga. Lycka till!
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Känner en kille som monterade en venture boggie. Brorsan hade en srx mountain. Försök få tag i en sån. Blir knappast dyrare men dom är mkt ovanliga. Lycka till!

Vet du om de var svårt för honom att få boggien i rätt vinkel? Hade så klart viljat ha en srx mountain färdig men de finns inte så mycket att välja på den begagnade marknaden. Tanken är att bygget ska komma igång nu på våren efter att man fått köra av sig lite i fjällen, så bilder kommer då:D
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
En venture boggie passar såklart, men köp då minst 365 och flytta boggieinfästningen lite bakåt, det är ju det dom gjorde på dom senare mountain maxarna, då får du en mycket bättre attackvinkel..klart maskinen går i snö men skillnaden är stor. Har själv en mm 97 som är en venture egentligen, ingen snömaskin faktiskt...se till att optimera attackvinkeln, 17 grader tror jag, och se till att köp 365 matta med 41 kam eller 44..eller ännu hellre köp en rinab förlängning till ventureboggien
och sätt i en 384, maskin blir inte för lång...ok du kan inte köra med ställ längre men du har alltid grepp + bra i snön...har en rx1 mm med 384/51 kam + framförallt vettig attackvinkel, det är en helt annan grej.

//johan
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
En venture boggie passar såklart, men köp då minst 365 och flytta boggieinfästningen lite bakåt, det är ju det dom gjorde på dom senare mountain maxarna, då får du en mycket bättre attackvinkel..klart maskinen går i snö men skillnaden är stor. Har själv en mm 97 som är en venture egentligen, ingen snömaskin faktiskt...se till att optimera attackvinkeln, 17 grader tror jag, och se till att köp 365 matta med 41 kam eller 44..eller ännu hellre köp en rinab förlängning till ventureboggien
och sätt i en 384, maskin blir inte för lång...ok du kan inte köra med ställ längre men du har alltid grepp + bra i snön...har en rx1 mm med 384/51 kam + framförallt vettig attackvinkel, det är en helt annan grej.

//johan
Men tror nästan att 345 med 44 kammar räcker för min del, men visst 365 hade inte vart dummt de heller. Men om man nu ska flytta bak boggien, hur många cm handlar de om? Och hur blir de med bakdämparen, sving armen ska ju oxå fast i mitten av chassit hur vet man vars den ska hamna?Och vars hamnar bakre fästet till boggin?
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Fick ett förslag av min kusin, kan man kanske inte bara köpa 345 boggie skenor å flytta över dämpare osv från korta orginal boggien? Hade vart de billigaste om de gick.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
1500 kr styck kostar dom. Med andra ord med lite snabb huvudräkning alltså 3000 kr för bägge. Sen flyttar man ner bakre boggie fästet för att få lite höjd på den, flyttar ner främre oxå så att man inte får för högt skidtryck. Kan gå...
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
1500 kr styck kostar dom. Med andra ord med lite snabb huvudräkning alltså 3000 kr för bägge. Sen flyttar man ner bakre boggie fästet för att få lite höjd på den, flyttar ner främre oxå så att man inte får för högt skidtryck. Kan gå...

Var skenorna oborrade eller fördiga att montera resten på ?

Kan tänka mig att det tar en stund o märka och borra dom men reultatet kan bli nice i alla fall.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Dom är oborrade, Men de är ju bara å borra som du sa. Är ju lite av de roliga att fixa själv:D Blir nog bra när man kommer igång, men just nu så har jag inga pengar för de och sen ska jag köra av mig lite i fjällen men sen drar jag igång med bygget.
 

Rogge63

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Jag har förlängt 3 stycken yamaha 1 SRV och 2 SRX med kanonresultat (kan fixa bilder) jag har förlängt orginalskenorna med ett "förlängningskit" som jag har tagit fram själv om du mailar mig ska jag berätta mer....(jag kan nog fixa fram ett kit till dig för en rimlig kostnad ) jag förlängde fr 307 till 345 (44 mm matta)
rogge63@hotmail.com