Förlängning av Pro-Action boggi... ?

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Funderar på om man kanske ska ta och förlänga boggin och montera en längre matta. Helt enkelt att bygga om SXR'en till något som liknar en MountainMAx. Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer. Folk här brukar ju vara generösa med att dela med sig av erfarenheter så jag hoppas på lite hjälp. T.ex. var kan man köpa ett förlängningskit? Vad kostar det? Eller är det kanske bara en dum och fånig/onödig idé?
 

mountainclimber

Aktiv medlem
19 apr 2006
74
0
6
Övik
det finns såna kit på www.rinab.nu, har för mig att dom inte kostar så mycke. det är inte en dum ide om du vill köra utan för leden lite mer, vad har du tänkte förlänga till? 345?
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Jag har letat på Rinab.nu utan någon framgång. Jag kanske är klantig eller måste man ringa dem och fråga? Och ja, jag tror att 345 skulle kunna vara lagom, eller..........??? Hur stor skillnad gör det från nuvarande 307? SX Viper Mountain har tydligen 365. Jag vill, som ni förstår, kunna köra utanför led utan bekymmer.
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
365 om du vill köra utanför leden bra ;)

köp ett annat boggy och släng på plats den ? blir inte så mycket dyrare...
chassi förlängningen är inte så svår o göra med en bit Alu plåt.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Jo, jag vill ju kunna köra utanför leden, men inte enbart. >>Blir det inte alltför jobbigt att köra på pucklig led med 365?<< Jag söker någon slags gyllene medelväg.

Och det klart man kan köpa en annan boggie, men risken känns överhängande att jag då får byta dämpare, fjädrar, bussningar och lager direkt. Boggien jag har nu vet jag ju är ok (förutom längden). Men om man snubblar på nån så............. Vad kan man använda? Boggien från en touringmaskin? Andra fabrikat?
 

mountainclimber

Aktiv medlem
19 apr 2006
74
0
6
Övik
men annars skulle du kunna göra en egen förlägning?:) det är inte så hemst svårt, jag har 365 matta på min, och jag tycker det är inga problem att köra på led. men kör du mest på led så gå med 345.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Ja, det känns som att 345 kan bli bra. Men det vore kul att höra från några fler som förlängt och som kan berätta hur han/hon upplevde skillnaden.

Och att göra en egen förlängning är inte alls otänkbart. Men det gäller att få rätt mått. Annars är det väl bara att hjulen skall flyttas bak?

Men hur är det med boggie från en Touring? Är det mer som skiljer än längden, t.ex. fjädringen? Fördelar v.s. nackdelar?
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
kört kort tidigare och visst, om du verkligen är petig så visst känner man skillnad på 365.
men inte så att det stör, men men, lynxsen har nya chassi och motor så jag vet inte riktigt hur det blir på yamahan.

skulle ändå gissa på 365.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
xlt_sks_94 skrev:
förläng till 345 och använd en tunnel från venture bara?
Hmm...Blir inte det hela chassit då? Tunneln är väl inte lös? Känns inte som något problam att bocka till en förlängning för det.

Och egentligen är det väl inte några problem att snickra ihop en förlängning på boggien heller. Men det gäller ju att veta vilken matta man ska använda. Och hur mycket ska då boggien förlängas så att mattan passar? Och kan man använda en annan boggie, t.ex. från Ski-doo? Och hur blir det om man använder en boggie från en touringmaskin? Vad skiljer mer än längden på dem?
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
typ alla biggyn passar bara dom är för rätt mattbredd och att dom inte är alltför breda infästen,
det går att fippla lite så man får fästerna att passa på bredden, "typ distans brickor" ,men nya hål måste du borra.

touring boggy funkar fint men dämparna brukar vara löst stälda men det är inte nån större sak o ändra.

lynx har ju samma boggy på touring som ranger mountain...
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
ah glömde också !

om du måste förlänga boggyt med Tex 20cm så flytta boggyt bak 10cm och förläng med 10cm
det ger mycket bättre attack vinkel = bättre i snö !

då kanske du kan ha din korta boggy till 365 !