förminskning o´ring

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
hej, undrar ifall de går förminska en oring till orginalstorlek.
Hört att de ska fungera med bensin men haft 1 dygn utan resultat.
Det handlar om oringen mellan cylinder och topplock på iq440-07:a
Tacksam för svar! Mvh
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Varför inte skaffa en ny? Känns som att det inte kommer hålla länge om man påverkar gummit hit och dit
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
jo provade frysen en stund och tyckte faktiskt att dem blev mindre men får köra över natten och prova. Annars får de väl bli nya om jag får tag i. =)
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Skall bli mindre av kyla , efter några timmar , inte minuter .. , men kanske inte till orginal storlek , men fullt möjlig för återmontera om du inte har tid .
Eller köp ny om du har tid
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Går enkelt att få till org storlek och nästan mindre geom att torka av den noga med förtunning. Man får ännu värre förminskning om man låter den bada i förtunning någon timma men då tar torktiden längre tid. Men om den fortfarande är något för lång kan man superlimma fast den bit för bit trycka ihop den något ,,limmet torkar ju fort. Men bäst off bäst vid all montering av topplock med oringar är att köpa Locktites packningsspray och blåsa hela cylindertoppsytan med ett ganska regält lager och låta det torka i ca 20 min eller flera timmar ,,då funkar det som ett starkt lim så man kan lägga dit en betydligt för lång oring utan problem. Denna packningsspray är så bra att toppen i stort sett håller tätt utan oringar!! Jag kör oringar från 1998 och har återmonterat dom x antal ggr utan läkage,,har man inga skader på dom så byt inte i onödan. Jag sprutar denna paningsspray på alla sorters topplockspackningar och kan därför återmontera dom minst 3-5ggr och är det plåtpackningar går dom återmontera hur många ggr som helst med locktite.

Sprayen kostar en aning men är värd varenda kr och återfinns på mekonomen mf ställen.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Menar du att det är bra för gummi att ligga i lösningsmedel ? , bibehåller du gummits naturliga egenskaper då ? .

Tanken med o-ringar är att det skall vara tätt och hålla bättre än packningar .

Skippa klistret och köp en ny o-ring och det är så tätt det kan bli , finns absolut ingen anledning att använda klister till en o-rings passning , då har man något annat som är fel om det inte tätar , oplana ytor !!!! ..
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
kleta in ringen i silikon, stoppa dit o-ringen, ta sedan bort så mkt som möjligt, det fungerar klockrent och det har gjort på min iq :)
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Fårstår meningen med det , men ge råd till någon som kanske inte är van att meka så mycket att börja med klister mm !! .. som dessutom skall inköpas för xxx Kr !! .
Tycker man kan Köpa nya O-ringar om man inte får dom till original storlek = inget problem vid montering och risken att den hammnar utanför spåret , slippa kladd o trul med klister !!
Bara mitt råd för en enkel problem o läckage fri montering ! .

Man gör ju i slutänden som man vill , smaken är som baken hur mycket man vill riskera och trula :bootyshake:

Vissa gånger kan snålheten bli dyr köppt :shocked:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
hej, undrar ifall de går förminska en oring till orginalstorlek.
Hört att de ska fungera med bensin men haft 1 dygn utan resultat.
Det handlar om oringen mellan cylinder och topplock på iq440-07:a
Tacksam för svar! Mvh
Laitis säljer O-ringar, finns i massor av storlekar och tjocklekar.
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Fårstår meningen med det , men ge råd till någon som kanske inte är van att meka så mycket att börja med klister mm !! .. som dessutom skall inköpas för xxx Kr !! .
Tycker man kan Köpa nya O-ringar om man inte får dom till original storlek = inget problem vid montering och risken att den hammnar utanför spåret , slippa kladd o trul med klister !!
Bara mitt råd för en enkel problem o läckage fri montering ! .
Man gör ju i slutänden som man vill , smaken är som baken hur mycket man vill riskera och trula :bootyshake:

Vissa gånger kan snålheten bli dyr köppt :shocked:

Visst ska man helst köpa en ny, men man hinner inte alltid? tyvvär är inte butikerna öppnet dygnet runt som dom borde vara.. och då kan man utan problem fixa det med lite silikon osv, som man normalt sett har liggandes i garaget så de kostar inte en krona ! :)
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Läste du Tråden från början och all text i mina mess dekspjuth ? .

Gör vad du har kunskap och tid till howie och lycka till :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Oringarna klarar förtunning utan problem för man behöver sällan bada dom länge. Man kan även förlänga ringarna genom kort bad av förtunning och utsträckning av ringen men då får man montera direkt. Locktites packnings spray är lika tunn som färg och tätar så bra att oringarna avlastas markant och håller därför ännu längre. Och monteringen blir dösäker för ringarna sitter fruktansvärt hårt i denna klisterspray. Som sagt både min kompisar och jag kör ringar från 96 resp 98 och dom ser ut som ny trotts flera isärtagningar jag tror dom klara sig till år 2020 trotts våra mekningar :lol:
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Min poäng här vilket MÅNGA verkar ha svårt att förstå !!! , är att man kan ju Ge råd till en ovan som han kan hantera och klara utav utan att riskera att ställa till trubbel ..

För en som sällan mekar är det enklaste och säkraste att köpa en ny O-ring som inte kostar en förmögenhet , eller så kan man ta lyssna på de andra alternativen om man känner sig säkrare och klara utav det utan trul !!!! :lol: .

Välj sjäv vilken väg :becky: .