försäkring!

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

vart är de billigast att försäkra en så kallad "mountain" skoter?
 

Robbane

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Ej medlem/Inloggad skrev:
vart är de billigast att försäkra en så kallad "mountain" skoter?
det beror ju på vad det är för skoter "vikt,hästar mm.mm"
 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
40
Umeå
www.ninelives.se
Att det är en mountainmaskin spelar inte så stor roll i dagens läge.
Det är Vikt/effekt förhållande som avgör vilken kostnadsklass skoter finns i.

Det är därför en 440 idag kan vara lika dyr som en 800 eller 900.
Ring runt till de olika försäkringsbolagen och be att få kostnadsuppgift, det lönar sig garanterat då de fasta kostnaderna samt premier är olika mellan bolagen.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
IF var billigast för mig ca 4600:- per år, Länsförsäkringar bara skrattade åt mig då jag frågade dem, de sa att de inte försäkrar in en maskin som har 103kilowatt :(
 

Robbane

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Mikael_N skrev:
IF var billigast för mig ca 4600:- per år, Länsförsäkringar bara skrattade åt mig då jag frågade dem, de sa att de inte försäkrar in en maskin som har 103kilowatt :(
jo visst gör dom det!
jag har min lynx mountain800 där,sen om dom är billigast kan jag ej svara på.
 

Robbane

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Mikael_N skrev:
Då hamnade jag hos nån nitiskt person... :(

Vad kostar din Lynx där?
8600 kr helförsäkring
tror dom har kvar avställningsförsäkring
4600 kr skulle sockenbolaget ha,men då 10.000 i självrisk
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Försäkringen variera mellan företag och tex om man redan har en försäkring på ett företag brukar man kunna få det lite billigare...men är du över 18 år kan du ju kolla priset direkt på dom flesta försäkringsbolags websidor.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ej medlem/Inloggad skrev:
vart är de billigast att försäkra en så kallad "mountain" skoter?
Nej dom går efter effekt/vikt
 

Häggroth

Välkänd medlem
1 aug 2004
188
0
6
41
Kiruna
www.system-1.se
alla jag känner som kör mountainmaskiner har haft överlägset billigaste premien hos susab.. kallas väll tennant nu.. Och man behöver hemförsäkring där.. min bror försäkrade sin skoter där och försäkrade även sin lägenhet då.. var fortfarande åtskilliga tusen kr billigare än det försäkringsbolag som var näst billigast..

När jag hade min summit 600 för 3 år sen försäkrade jag den på susab och då betalade jag 1200kr/år helförsäkring!! folksam tex ville ha över 10ggr så mkt
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Jag just kollat runt lite om min skoter.
det är en lynx enduro -94. 87hk. 64kw. Jag är 17 år.
En halv försäkring kostar hos:
IF ca 3900kr :mad:
Trygghansa ca 2800kr :(
Folksam ca 2650kr :eek:
Länsförsäkringar 848kr :)

Så det skiljer en hel del. och jag har kollat dom senaste tre dagarna, så säg inte att det är gamla uppgifter. :D
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Att ha alla försäkringar under samma bolag brukar ge bra premier och vettiga avtal. Kolla även, trots att många hävdar dem dyrast, Folksam. De erbjuder dels helförsäkringar året om som inte ligger lägst i pris _men_ också möjlighet att betala månadsvis för de månader du kör, exempelvis jan-april. Tiden du inte kör betalar du heltäckande garageförsäkring (stöld, brand) För mig var Folksam sett till de månader jag har igång skotern billigast. Det är ingen slump att de i Norrbotten försäkrar 14 000 maskiner..
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag köper en Ski-doo Formula Deluxe 700 -01 idag och har kollat lite olika försäkringar på den (helförsäkring helår, 23 år gammal) :

If 7345:- går inte att ställa av. Hade skotern haft 2hk mindre hade den sjunkit runt 2000:-.
Förra hade 118 hk, den här har 121, allt enligt www.vv.se

Trygg-hansa 6900:- Dyr under sesongen, billig på sommaren = ca 1200/månaden under våren/vintern.

Tennant Ville ha hemförsäkring i samma bolag, annars ingen affär..
Hade jag haft det hade det landat på 3500:- med 6 lök i självrisk tror jag..

Länsförsäkringar, Samma, hörde inte ens om priset..

Piteortens försäkringsbolag ville ha 2447:- !! lätt värt det, iofs hade dom 10000:- i självrisk på vagnskadan. Dom andra hade mellan 6-8000:-

Folksam ville ha 20000:- tjugotusenkronor!! Lycka till..Dom kan väl ist. säga att dom inte vill försäkra skotrar..
 
Last edited:

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Kör en RMK 800 -05, försäkrade den hos länsförsäkringar för 4-5 lakan per år, helförsäkring. Fast då prånglade de på mig en hemförsäkring också men det vara bara 900 pix per år. Jag är förresten 26