Försäkrings tips

Micklo

Medlem
19 jan 2006
10
0
1
Föllinge
Jag var spekulant på en -03 Ranger Moutain men jag ville kolla upp försäkringen först, jag brydde mig inte om att fråga Folksam för dom vill överhuvud taget inte försäkra skotrar längre. Tror att helförsäkring hos dom skulle gå på ca 37 000:- per år (du läste rätt)
IF ville inte heller försäkra skotern för den hade för många hk, trafikförsäkring gick det att teckna men det vill man ju inte ha på en skoter som är värd över 60t.
Ringde då ett bolag som heter Tenant och fick försäkra skotern där utan problem och till min förvåning till ett mycket billigre pris än jag trodde.
Helförsäkring/helår 2999:- Inte farligt.
Nu blev det inte så att jag köpte Lynxen, det blev en -03 Viper i stället och den kostar i samma bolag 5798:- Helförsäkring/helår trots att Yamahan är svagre än Lynxen.

Tänkvärt iaf...
Vad har ni för försäkringar/bolag?

Micke
 
E

ejwbegysv

Jag har folksam...

Är endast försäkrad där i 2 mån/år ungefär så det spelar ingen roll hur dyra dom är...

Man kan ställa av och på den hur mycket man vill...
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Har Trygg Hansa

hur låter det, dom har skärpt sig ...billiga + att man får ställa av och på vilket passar mig då jag bara åker veckor då och då.
Men annars är ju sockenbolagen klart billigast, kolla...

//johan , mm 700 + srx600
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Ja, man måste väga in om man får ställa av eller inte. Länsförsäkringar skulle ha 4 600:- för min (145 hkr/300 kg) och tillåter inte avställning (eller rättare sagt de tar betalt för hela året ändå :mad: ). Tennant ville ha 2 999:- men krävde att jag i så fall skulle ha även hemförsäkring där. Sockenbolaget var hyfsat billiga men kör med "helår villkorslöst". Folksam 14 000:-!!!!!!!!!! Det lönar sig ALLTID att kolla då man har med försäkringsbolag att göra.

Trygg Hansa blev det. 4 800:- helår och jag får ställa på och av.
 
E

Ej medlem/Inloggad

min lynx enduro 583,skulle kosta 580kr trafikförsäkring,1600kr helförsäkring hos sockenbolaget.Men självrisken är 10000kr på helförsäkringen går inte att få lägre självrisk än så hos dom.