Försöker få liv i en gammal Cobra Enduro 643

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!

För ett antal år sedan tröttnade min kollegas fru på att hans skoter stått mitt i deras trädgård några år utan att användas.
Jag erbjöd mig att ta hand om den i utbyte mot en Big Mac o Company! Sagt o gjort så fick den flytta hem till mig.
När jag fyllde 40 för några år sedan tyckte vi det va en bra idé att försöka få liv i den. Som jag minns fick vi den att gå en liten stund med hjälp av startgas.
Nu när jag äntligen köpt en liten stuga på snösäkrare breddgrader kanske även denna skoter kan komma till användning.
Har börjat med komptest och det såg väl skapligt ut, 9,1 på ena och 9,5 på andra. Däremot är det sämre med gnista. När jag drar i snöret har jag som mest 16 V in på tändspolen men ingen gnista på nåt av stiften. När jag testade hade jag stiften liggandes på toppen. Motståndet i tändspolen är ca 0,7 Ohm.
Gamla tändsystem är inte min specialitet så tips är varmt välkomna. 30617
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
16v in i tändspole kan va låg men jag vet inte exakt hur mycket de ska va.
Byt tändspolen till att börja med låna en från en annan skoter eller moped även moped med 6v system funkar och från äldre bil alt båtmotor, ja alla tändspolar funkar.De duger med en singel tändspole bara för att se om de blir gnista.
Nästa misstänkta är statorn som ev ger för låg volt men även lilla picuppspolen kan va väck för den ger pulserna för tändning.
Stator och picuppspole kan ohmmätas de gäller bara ta reda på vöärden och vika kablar som ska mätas.
På RMstator usa så uppger de värden i spec om de har stator och pickupp till den motorn. Men du får nog söka på Ski doo som är mer vanlig i usa typ 670 643 ev att 580 hatr samma tändsystem.
Vilken årsmodell är det?
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Lossa cdi boxen och se om det är sprickor i gjut hartsen. Vanligt att dom sprack och fukt letade sig in så dom dog om det är samma som i slutet på 80-talet