Första skoter??!

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Ja skall köpa en skoter snart har jag tänkt mig.. har börjat fundera på en Exciter, men dom är så ##### fula bara, men vad tycker ni om dom då?? är dom pigga, håller dom för lek???? Andra förslag i den prisklassen, dom är ju ##### billiga o det finns ganska många beg Exciter... Jag har inte provat så många skotrar bara en Viking -88 men den va j*vla slö, körde 7 mil med den...

 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
hej! exiter 570 är ganska pigga men jag tycker det är lite konstig kör ställning på dom.

ett alterntiv är nån av lynx gls maskiner. 3500 t.ex. dom tål stryk som *** men är lite slöare!
 

x2m19

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Umeå Sverige
Nog går det att ha roligt med en exciter...iofs har jag ganska dåliga erfarenheter med just denna modell på grund av lite oturligt köp, men motorn är ju slittålig...men genomgående kan man ju säga att ett fint exemplar är en bra skoter.

Men köpet beror ju mycket på vad man vill ha skotern till. Om man bara vill ha effekt kan man alltid satsa på en ski-doo av typ mach 1 från samma tid...personligen tycker jag dom är fulare men det är ju en smaksak.

Artic har också några gamla räcers som wildcatten å lite äldre el tigrén. De står enligt mig lägst i kurs delvis beroende på att jag vet minst om dem och beroende på att de jag stött på kräver ganska mycket underhåll. Men kan du meka litegranna...De går ganska hårt!

Vill man ha ett lite tåligare chassi är Lynx gls:arna ett bra val som sagts ovan. 33:a eller 35:a

Polaris har en ganska bra framvagn för att vara i början av 90-talet enligt min åsikt. Det går att hitta en xlt hyfsat billigt och de e fina.

Vad du än väljer får någon räcer så kan jag garantera att du kommer ha grymt mycket roligare än att sitta och cruisa på en viking.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Tackar för ett bra svar!!! Jag har nog funderat på både Mach 1 o äldre Polaris, men mach 1or är så tunga har jag hört, o det finns många beg o billiga Exciter, hur är dom på led, det finns inte så mycket snö här omkring så det har inte så stor betydelse om den går dåligt i lös snö... Är dom pigga???!
 

moggemx

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
excitrarna har rätt så bra fjädring men är som sagt lite tippkänslig...
jag skulle nog föredra en Exciter 2:a eller en Exciter SX...Exciter Sx:en har juh 93 hk jämnfört med Exciter 1:an som har 60hk så mellan dom så är det en j***a skillnad plus att Sx:en har bättre fjädring...
 

Mountaine9700

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
stockholm Sverige
Köp en Exciter SX men se över skicket noga, dom där har kanon motor, vi körde 30 mil i 0 gradigt över 2 dagar, varierande körning men framförallt höll vi inte igen och vi lekte en hel del. sk hårdkörnig skulle jag tro, min MM yamaha 97 drog 1,66?!?!?!?!?chockerande nog frö en trippel, SX én drog 1.5 l/mil utan att vara speciellt genomgången i motorn..helt sjukt bra..du kör in försäkruing och en del delar för dom pengarna. den är bredare ochså än standar excitern..se till å få på en bra matta, dubba ochså har du en maskin som int eblir avhängd i första taget.