Förstaskoter, SKS, Xterrain, Backcountry, Nordic Pro eller annan?

estiswe

Medlem
20 okt 2023
7
2
3
35
Boden
Hej!

Tänkte till denna vinter skaffa min första moderna skoter (har en Ockelbo 600 idag). Skotern kommer 90% av tiden gå med passagerare/pulka och behöver således fungera bra på led och inte gå varm direkt. Dock gillar jag fart (kört cross tidigare etc) och vill ha möjlighet att ha lite kul med skotern de få ggr tillfälle ges. Jag har därför valt bort rena touring-modeller och letar efter en crossover (som jag förstått att de heter).

Likaså har jag riktat in mig på 600 i första hand, dels för att de går mindre varma och för att de bör räcka i början och då även blir lite billigare. Dock är 800/850 inte uteslutet om rätt modell dyker upp. Kan tänka mig att köpa nytt men då en -22/23 årsmodell men hittar helst en lätt beggad i bra skick, så budget runt 150k. Av de jag spanat in tycker jag Nordic Pro verkar mest prisvärd? Den ligger på 140-150 ny och har de gps och drag som standard. Någon med erfarenhet av den?

Är som sagt inte uppvuxen med skoter och därav novis, hopas ni har överseende.

Tack på förhand! //Robert
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Härligt med någon som faktiskt tänker led+pulka i första hand. Är inte många touring/led-åkare här på forumet, så det här är en bra frågeställning för just dem 👍

När jag läste texten (men innan jag läst färdigt) så tänkte jag: Ockelbo 600... COOLT 💪🏆✨️💫 och när du sedan skrev GILLAR FART, så tänkte jag att en A-C Pantera 1000 eller 800 skulle vara perfekt combo. Men sen såg jag att du vill ha nytt/nyare och då vet jag ta mig tusan inte... Alla nyare maskiner längre än de kortaste är gjorda mest för icke-ledkörning utan pulka. Och de korta är inte gjorda för pulkadragning alls.

Så dela på köpepengen. Köp en ledsmiskare/crossover åt dig för 80-90.000 och en pulkadragare för 60-80.000 till sambon. De båda bör bli samma årsmodeller ungefär, och inom totalbudget också.

En dum fråga kanske, men vart i Sverige tänker du köra? Det är skillnad på "utanför led" i Ludvika och Klimpfjäll...
 

estiswe

Medlem
20 okt 2023
7
2
3
35
Boden
Härligt med någon som faktiskt tänker led+pulka i första hand....
Tack för era svar! Ockelbon är fantastisk, kom över den ifjol efter att den stått gömd i en lada i över 35 år. 45 mil på mätaren nu efter att jag körde 15 i vintras :) Den är dock lite väl fin att lägga massa mil på, och ja, inte så modern..

Jag håller till i Boden och det är här i krokarna jag avser köra. Idén med två är egentligen inte så dum och hade kanske varit det optimala eftersom jag förstår att en skoter som ska var bara på allt innebär kompromisser. Dock blir det då dubbelt av allt annat, underhåll, plats i garage etc så jag tror ändå vi primärt kollar på en maskin.



En sån här skulle bli bra tror jag om du utrustar den med kylfläkt. Full ledbredd mellan skidorna, bra motor, lämplig matta.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/lynx_xterrain_std_3700_600r/1000498905
Det där är precis en av de modeller jag kollar på och jag hade till och med sparat den annonsen på blocket! Det jag hade behövt hjälp med är om någon kan förklara skillnaden maskinerna emellan som jag föreslagit? Det är här jag går bet som novis, jag vet helt enkelt inte vad jag bör jämföra förutom det mest uppenbara som motor.
 
Reactions: mas

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
.Det där är precis en av de modeller jag kollar på och jag hade till och med sparat den annonsen på blocket! Det jag hade behövt hjälp med är om någon kan förklara skillnaden maskinerna emellan som jag föreslagit? Det är här jag går bet som novis, jag vet helt enkelt inte vad jag bör jämföra förutom det mest uppenbara som motor.
Nordin PRO har nog betydligt trevligare dämpare än Xterrain STD 600r de ggr du kör själv och vill mata på efter guppig led. Finns dock Xterrain RE 600r som har fina dämpare som tål stryk, tyvärr finns den ej som ny och väldigt få begagnade av 600r. 850 finns dock både som ny och rätt ok utbud av begagnade.
Xterrain RE är lite av en drömmaskin för mig och min körning stämmer bra med hur du beskrev din typ av körning så jag hade gått för en sånn :)
 

estiswe

Medlem
20 okt 2023
7
2
3
35
Boden
Nordin PRO har nog betydligt trevligare dämpare än Xterrain STD 600r de ggr du kör själv och vill mata på efter guppig led. Finns dock Xterrain RE 600r som har fina dämpare som tål stryk, tyvärr finns den ej som ny och väldigt få begagnade av 600r. 850 finns dock både som ny och rätt ok utbud av begagnade.
Xterrain RE är lite av en drömmaskin för mig och min körning stämmer bra med hur du beskrev din typ av körning så jag hade gått för en sånn :)
Tack för dina synpunkter, uppskattas! Då vet jag att det är RE varianten jag borde spana efter och jag går på en Xterrain. Ang Nordic Pro, jag har främst kollat på -22 modellen då flera säljare har ett antal av denna kvar och det bör således finnas hyfsat med prutmån på dessa. Vad jag förstått har man bytt dämpare på dessa till 23/24? Har du koll på om 2022 -modellen trots detta har ok dämpare?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tack för dina synpunkter, uppskattas! Då vet jag att det är RE varianten jag borde spana efter och jag går på en Xterrain. Ang Nordic Pro, jag har främst kollat på -22 modellen då flera säljare har ett antal av denna kvar och det bör således finnas hyfsat med prutmån på dessa. Vad jag förstått har man bytt dämpare på dessa till 23/24? Har du koll på om 2022 -modellen trots detta har ok dämpare?
Ang nordic pro så sitter det foxdämpare på 22 och även 23-24 men lite värre modell på 23-24. Sen hur mycket bättre dom är är svårt att säga, behöver inte per automatik vara bättre bara för att det sitter behållare och fler rattar på dom.
Men sen om man ser det såhär så har du minst 50k att köpa dämpare för om du köper en ny 22 istället för en 24.
Men är det bara jag som har reagerat att för 2024 så kostar polaris billigaste modell 190000kr!
 

estiswe

Medlem
20 okt 2023
7
2
3
35
Boden
Ang nordic pro så sitter det foxdämpare på 22 och även 23-24 men lite värre modell på 23-24. Sen hur mycket bättre dom är är svårt att säga, behöver inte per automatik vara bättre bara för att det sitter behållare och fler rattar på dom.
Men sen om man ser det såhär så har du minst 50k att köpa dämpare för om du köper en ny 22 istället för en 24.
Men är det bara jag som har reagerat att för 2024 så kostar polaris billigaste modell 190000kr!
Tack! Ja precis, för mig är en -23/34 inget alternativ utan då skulle det istället vara någon av de andra modellerna. Men strålande, då vet jag att det är fox även på 2022 ( de ser så väldigt anonyma ut på bild). Enda erfarenheten jag har av dämpare är med mtb och där har jag varit nöjd med Fox om man har någon av deras mer premium modeller.

Det är verkligen inte lätt som nybörjare att veta vad man bör prioritera och vad i specifikationerna som spelar roll, därför uppskattar jag verkligen er hjälp!

Är det någon av modellerna ni rent vill avråda ifrån? eller annan jag också borde kika på? Annars känns det som att tillfället kommer utvisa vilken det tillslut bli. AV de nya jag kollat på i butik är Nordic Pro den mest prisvärda. den ligger på 150k och har som sagt gps och drag då. Xterrain STD ligger i ungefär samma prisklass men saknar då drag och gps som tillkommer.

Kommer även behöva komplettera med dubbeldyna oavsett vilken modell det blir (om jag inte hittar beggad som redan har det). Något man bör tänka på?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tack! Ja precis, för mig är en -23/34 inget alternativ utan då skulle det istället vara någon av de andra modellerna. Men strålande, då vet jag att det är fox även på 2022 ( de ser så väldigt anonyma ut på bild). Enda erfarenheten jag har av dämpare är med mtb och där har jag varit nöjd med Fox om man har någon av deras mer premium modeller.

Det är verkligen inte lätt som nybörjare att veta vad man bör prioritera och vad i specifikationerna som spelar roll, därför uppskattar jag verkligen er hjälp!

Är det någon av modellerna ni rent vill avråda ifrån? eller annan jag också borde kika på? Annars känns det som att tillfället kommer utvisa vilken det tillslut bli. AV de nya jag kollat på i butik är Nordic Pro den mest prisvärda. den ligger på 150k och har som sagt gps och drag då. Xterrain STD ligger i ungefär samma prisklass men saknar då drag och gps som tillkommer.

Kommer även behöva komplettera med dubbeldyna oavsett vilken modell det blir (om jag inte hittar beggad som redan har det). Något man bör tänka på?
Jag tror det är hugget som stucket vilken som är bättre. Får du en ny Nordin pro fjolårsmaskin för 150k hade jag tagit den. Bara torrbrutit den men tycker man satt som en kung på den. Sen tycker jag att polaris maskiner är mer kvicka längs kurvig led och lättare att bryta ikull i lössnön (blev en Lynx xtrim 600etec för mig bara pga att jag tycker pps-boggin är så bra). Ang d-dyna så kan man ju försöka baka in den med lite rabatt i köpet oberoende vilket märke du till slut köper.
Som en extra kandidat kan du kika ski-doo backcountry XRS, ganska likvärdig med xterrain RE men med lite mer övervikt mot lössnökörning än led om jag tolkat saken rätt.
 
Reactions: estiswe

estiswe

Medlem
20 okt 2023
7
2
3
35
Boden
Har mailat runt lite i dagarna och sett om handlarna är intresserade av att kränga iväg 22orna nu när skoterns dag närmar sig. Fick ett erbjudande att köpa en ny Nordic Pro 22a för 135k med dubbeldyna. Tycker det låter som ett bra pris och det lutar åt att det får bli den :) Kruxet är väl bara att återförsäljaren ligger 50 mil hemifrån, men 25k i prisskillnad kan motivera en biltur känner jag.

Har förövrigt efterforskat lite och det är tydligen helt andra dämpare på 22orna vs 23/24, tyvärr. Det var därför de höjde priset med 30-40k till -23orna.
 
Reactions: drdryyls

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nja prisökningen att det är värre dämpare gör ca 5000kr absolut max 10000kr på priset. Är vår värdelösa krona som drivit iväg priserna till rymden :)
De gör ju inte så att de sätter först på de enklare dämparna och sen kastar dom de och monterar de värre...

Men för 25k får du en uppsättning nya öhlinare eller foxare om du skulle kännas behöva något värre.
 

estiswe

Medlem
20 okt 2023
7
2
3
35
Boden
Nja prisökningen att det är värre dämpare gör ca 5000kr absolut max 10000kr på priset. Är vår värdelösa krona som drivit iväg priserna till rymden :)
De gör ju inte så att de sätter först på de enklare dämparna och sen kastar dom de och monterar de värre...

Men för 25k får du en uppsättning nya öhlinare eller foxare om du skulle kännas behöva något värre.
Sant! Men så ajg resonerar med, med full uppsättning Öhlins skulle den ändå bli billigare än de nyare modellerna. Dock tror jag de kommer funka bra som de är med tanke på min ringa erfarenhet och tänkta användningsområde.

Tack för alla inputs! Återkommer när jag väl kommit i hamn och det står en skoter på gården!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Överlag, oberoende av kronkurs hit eller dit så skrattar tillverkare hela vägen till banken när vi väljer något värre än det absolut billigaste. Dom tar bra betalt för något som inte är dyrare att göra.

En vätskekyld tvåcylindrig tvåtaktare kostar på några tior hit eller dit lika mycket att tillverka oberoende av storlek. (vad som kan göra skillnad är vilket bränslesystem som monteras på, E-tec är dyrare göra än förgasare etc)
En Fox QS3 från en M800 kostar på någon tia när lika för Cat som den "justeringsfria" dämparen på standard M-maskinen.
osv.
Prislapparna för att tillverka exempelvis en Freeride 850 eller en Summit SP 600R är nog extremt nära varandra, skiljer det mer än 2000kr skulle jag bli extremt förvånad!

Överlag så har nog vanligt folk svårt förstå hur lite egentligen saker och ting kostar att köpa in för "fabrikerna". Gissningsvis kostar delarna för att sätta ihop en ny 220kkr-mountainmaskin mellan 10-20kkr i inköp, då räknar jag ren tillverkningskostnad och ingen utvecklingskostnad etc utan bara vad "fakturan från legotillverkaren" visar.
 
Reactions: estiswe