Förväntning betalleder

Freeride 4-ever

Aktiv medlem
27 feb 2010
55
0
1
Kvissleby
Efter att under ngr år varit upptagen med små barn och stugbygge har det nu iår blivigt läge att ta upp det här med skoteråkning igen.

Eftersom det är andra året som det införts avgift på lederna kring Vemdalen
var mina förväntningar ganska höga när jag igår satte familjen i pulkan och drog iväg. Tyvärr vart det en besvikelse, visst leden var bred men knappast välskött. Tycker det var ungeför samma kvalitet på leden som innan det vart avgiftsbelagd led.

Så nu till min fråga:
Vad kan man förvänta sig när man använder en betalled?
Hur ofta är det rimligt att sladda leden? Varannan dag? En gång i veckan?

Visst det är ett STORT jobb att sköta lederna så att alla blir nöjda men tar man ut en x-tra avgift så kanske brukarna förväntar sig lite mer oxo.

Eller är det JAG som har förstora förväntningar?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nej du har inte för höga förväntningar, ska man behöva betala för att få köra efter leden ska den vara i ett sånt skick att man inte ska behöva sitta och hoppa runt på skotern på grund av att dom inte sladdar/ underhåller leden
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
De gånger jag varit till Funäsdalen och åkt så har jag också varit riktigt besviken på lederna. Är man först ut på en nysladdad led så är den "ok". Men det är långt ifrån värt pengarna.. Nu åker jag hellre till andra ställen med ofast bättre kvalité på lederna och kostar betydligt mindre.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jag har åkt ganska många år i Funäsdalen och betalat ledkortet, oftast ett veckokort för ca 600 svenska riksdaler.
Har alltid varit mer eller mindre besviken på lederna.

Att dom sen har mage att ta fullt pris på ledkorten i början eller i slutet på säsongen.
När jag var upp för 3 år sen över nyår då var inte ens alla leder öppna, och likadant var det när jag var uppe vecka 16 ifjol. Och likförbannat vill dom ha fullt betalt, skandal!

Har flera gånger under dessa år ifrågasatt ledvärder, dom som säljer ledkort m.fl om det är rätt att det ska vara på detta viset. Då har jag aldrig fått något vettigt svar av någon.

Men då har inte funäsdalen lika mycket skoteråkare nu som för 10 år sen heller, undra vad det kan bero på?
Själv åker jag upp till funäs påskveckan i år med familj och släkt, då blir det nästan inge skoteråkning utan mer kolbullar och jäger ;)
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Jag har åkt ganska många år i Funäsdalen och betalat ledkortet, oftast ett veckokort för ca 600 svenska riksdaler.
Har alltid varit mer eller mindre besviken på lederna.

Att dom sen har mage att ta fullt pris på ledkorten i början eller i slutet på säsongen.
När jag var upp för 3 år sen över nyår då var inte ens alla leder öppna, och likadant var det när jag var uppe vecka 16 ifjol. Och likförbannat vill dom ha fullt betalt, skandal!

Har flera gånger under dessa år ifrågasatt ledvärder, dom som säljer ledkort m.fl om det är rätt att det ska vara på detta viset. Då har jag aldrig fått något vettigt svar av någon.

Men då har inte funäsdalen lika mycket skoteråkare nu som för 10 år sen heller, undra vad det kan bero på?
Själv åker jag upp till funäs påskveckan i år med familj och släkt, då blir det nästan inge skoteråkning utan mer kolbullar och jäger ;)
Du verkar ju gilla att vara där iaf, fast det är så dåligt:)
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Du verkar ju gilla att vara där iaf, fast det är så dåligt:)
Kan ju vara så att folk kommer dit pga skidåkning men även tar med skotern..
Min erfarenhet är att ideella klubbar har betydligt bättre kvalitet på sina leder. Har själv haft skoter med till Tänndalen där det är betalleder, länge sedan man åkte på sämre leder. Tar man ut en avgift på flera hundra kr för några få dagar då ska också kvaliten vara därefter. Klarar man inte det då ger man fn i att ta betalt. Är detta det enda sättet att få ha kvar området för skoteråkning - stäng det då! Då kan jag ta med skoter och skidor någon annanstans (görs redan idag)
Om man skryter om fina leder och Europas största ledsystem då förväntar man sig som skoterturist att man ska få vad man betalar för, skulle ju kräva pengarna tillbaka om jag kom till skidanläggningen och ingen backe var pistad. Detta område lever på turister men än så länge är det bara skidturister som räknas och för deras överlevnad får vi väl hoppas på att den turismen inte förändras.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Kan ju vara så att folk kommer dit pga skidåkning men även tar med skotern..
Min erfarenhet är att ideella klubbar har betydligt bättre kvalitet på sina leder. Har själv haft skoter med till Tänndalen där det är betalleder, länge sedan man åkte på sämre leder. Tar man ut en avgift på flera hundra kr för några få dagar då ska också kvaliten vara därefter. Klarar man inte det då ger man fn i att ta betalt. Är detta det enda sättet att få ha kvar området för skoteråkning - stäng det då! Då kan jag ta med skoter och skidor någon annanstans (görs redan idag)
Om man skryter om fina leder och Europas största ledsystem då förväntar man sig som skoterturist att man ska få vad man betalar för, skulle ju kräva pengarna tillbaka om jag kom till skidanläggningen och ingen backe var pistad. Detta område lever på turister men än så länge är det bara skidturister som räknas och för deras överlevnad får vi väl hoppas på att den turismen inte förändras.
++1
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Du verkar ju gilla att vara där iaf, fast det är så dåligt:)
Jo jag gillar att vara där, jag brukar hamna där ett par gånger varje vinter eftersom jag har gratis boende där då. Sen har funäs som sagt riktigt bra skidåkning!
Nog klarar jag mig med lederna även om dom är lite hoppiga och jävliga, men det känns surt att betala för något som inte sköts efter förväntningarna. Sen har jag ju en pappa och en morfar som även dom betalar ledavgift och dom vill absolut inte betala summan för en vecka för att åka på en tvättbräda.


Men sen att dom kan ta fullt betalt när inte alla leder är öppna måste du hålla med om att det inte är riktigt rätt?
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Om du betala så mycke pengar för en vara(leder) som inte alls motsvarar dina förväntningar, borde man då inte kunna kräva pengarna tillbaka, alternativt vända sig till allmänna reklamationsnämnden? Menar att om du köper en tröja som visar sig vara trasig när du kommer hem så har man ju rätt å pengarna tillbaka... Förstår ni mitt sätt å tånka?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Naturligtvis ska förväntningarna vara högre och dessutom infrias om man betalar en särskild avgift för att köra på leder som sköts mer eller mindre affärsmässigt, gör de ett dåligt jobb så fungerar inte deras affärsmodell.

Vad som driver de flesta betalleder är oftast egna eller nära anhörigas lokala affärsintressen för att öka värdet på fastighetsbeståndet, skapa olika typer av jobb i glesbygd osv.
Gemensamt för de flesta verkar vara att de initialt lever/levt på olika former av bidrag dvs långsiktigt underfinansierade, det som vidtar sedan (eller nu) är att årligen justera den sk ledavgiften uppåt då den ska betalas av färre och färre dvs inte långsiktigt hållbart och dessutom med oftast dålig kvalite´på lederna.

Det måste vara självklart att det ska finnas en klar och tydlig specifikation för vilken ledkvalite man ska möta varje morgon när man är tvungen att lägga ett hyfsat antal hundralappar för att köra där och givetvis ett sätt att med saklig dokumentation återkräva avgiften om "varan" inte håller vad den lovar.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Skidbackarna pistas varje dag.
I Funäsdalen kostar liftkortet ca dubbelt så mycket som ledkortet per dag.
Dvs ledkortet kostar hälften mot liftkortet.
Därför skulle jag se det som rimligt att lederna sladdas hälften så ofta som pisterna. Dvs varannan dag. Det skulle ge motsvarande valuta för pengarna, right?*

Det vore intressant om missnöjda skoteråkare skulle börja reklamera dålig ledstandard. Då kanske det skulle hända något i denna surdeg. Steg 1 är att dokumentera. Steg 2 är att reklamera. Steg 3 är att skriva här i forumet hur det gick. :eyebrows:



(*Ja, jag vet hur mkt jobb det är med ledarbete, men tar man betalt så får man leverera.)
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Just hemkommen från trakten mellan Vemdalen och Funäsdalen. En nysladdad eller nypistad led håller tyvärr inte länge innan den är krafigt försämrad. Åkte enbart på Hedes fria leder så jag kan bara uttala mig om dem. En dag åkte vi leden till Orren och den var nästan nypistad. Betalar man stora pengar så skulle man vilja ha lederna i det skicket. Dagen efter passerade vi samma led och då var den väldigt spårig. Om Funäsfjällens ledprepareringskarta stämmer så har man ett bra verktyg för att se var man kan åka på bästa underlaget.
http://www.funasfjallen.se/vinter/aktiviteter/snoeskoter/preparerade-skoterleder/

Funäsfjällen har lite ekonomiska problem såg jag på tv
http://svtplay.se/v/2686917/mittnytt/finansiarer_behovs_i_funasdalen
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Re: Förväntning betalleder

Skidbackarna pistas varje dag.
(*Ja, jag vet hur mkt jobb det är med ledarbete, men tar man betalt så får man leverera.)
Precis, begriper bara snöskoteråkarna att man inte kan förvänta sig slätstrukna leder vid hemfärden en lördag eller söndag eftermiddag men däremot morgonen efter så är det inga problem.
Däremot blir det långsiktigt finansiella bekymmer då anställda som ska jobba kväll och natt under avtalsmässiga former inte är billigt.
Vilket som måste betalledsbolagen med deras närstående intressenter som utför själva underhållet inse att det måste ske kontinuerligt och i "dynamik" med hur trafikentensiteten är och den verkar på många håll bli mer och mer utspridd även till veckodagar.

Är kanske ett tecken på ett modernt samhälle med friska pensionärer och mer utspridd ledighet över säsongen
 

Freeride 4-ever

Aktiv medlem
27 feb 2010
55
0
1
Kvissleby
Nu är det väll ett ledbolag som driver lederna runt Funäs och inte som i fallet med Nordic area
där det som jag förstått det är anslutna skoterklubbar som sköter skötseln av lederna.

Det kan ju iof, ha en stor betydelse vad gäller kvalite/kvantitet på tid som läggs ner på skötsel.
Är mkt väl medveten om att det krävs mkt tid att sköta lederna eftersom jag i ca 2års tid varit med
och jobbat för att få åka skoter ifrån vårt stugområde som ligger i förbudsområde.

Många timmar har gått åt till att prata med markägare,komma överens med ca 250 stugägare,
röja leder,skylta leder,bygga broar etc, etc,
Vi sladdar även (vår) led med sladdar som vi själva tillverkat så nog vet jag att det krävs jobb och tid alltid.

Har absolut inget problem att betala både medlemsavgift och ledkort, men jag vill inte hitta en sönderkörd led tidigt en lördagsmorgon när vem som helst kan räkna ut att det är då som trafiken
ökar i just dom områden som har många fritidshus och fjällturister.