Förvaring i packlåda..

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Har någon här några bra tips på hur man kan förvara saker i packlådan utan att allt ska gå sönder. 99ggr av 100 så har man ju för lite grejer för att allt inte ska hoppa omkring. Dom som har dom här astronomiskt stora boxarna, på typ touringmaskinerna, hur gör dom? packar dom boxen pinfull varje gång?

Man har ibland slängt ner nån extra tröja, filt mm för att fylla upp tomrummet. Men det känns ju lite drygt, det måste man ju ta in å torka efter varje tur annars möglar det ju.

Nån här som har erfarenheter och tips i ämnet?
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Jag har en Nilapackpulka har satt i botten ett tjockt liggunderlag sen i dom fyra bultarna har jag satt fast lastöglor som på släpvagnar så jag kan spänna fast grejerna.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Dom som har dom här astronomiskt stora boxarna, på typ touringmaskinerna, hur gör dom? packar dom boxen pinfull varje gång?
Alltid fullt givetvis, far inte från gården utan motorsåg:eyebrows:

Skämt åsido, ibland ett bekymmer på en "låtsassväng" att det kastas runt och den perfekta lösningen finns inte ännu för att på bästa sätt fylla de dryga 80 litrarna......
För egen del så är den basutrustningen typ verktygsväska, rem, lavinsond, spade, snöskor, vindsäck, "nödkittet" med nödfilt (värmereflekterande), bloss, lysstavar , stormtändare, rep lite nödproviant samt ombyte/reservkläder osv alltid med packat i vattentäta småbagar.
Yxa och grensåg sitter utanpå boxen

Detta är de tyngre grejorna, ca 10-15 kg beroende på skog/fjälltur som alltid finns med och de sätts fast med expanderrepsslingor i botten på lådan.

Kompletteringar läggs på toppen men är oftast lätta grejor som kläder , ryggsäck och liggunderlag där ett eller flera hopvikta liggunderlag läggs på toppen för att klämmas fast med locket så att allt ligger still.

Så mitt tips är att investera i lämplig storlek av vattentät påse, en eller flera där du har grejorna, de kan sedan lätt stuvas och klämmas fast med de lösa förstärkningskläder, proviant o liggunderlag som de flesta tar med när de är ute över dagen.
Exvis http://www.addnature.com/Department.aspx?dept_id=11185

Köper du några olika färger lär man sig snart vad som är vad