Förvaring skoterdelar

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Nu är det som så att jag har två likadana skotrar, - 97 lynx grand touring hc. Ska plocka över delar mellan dom. Nu tar ju en skoter en hel del plats, så jag tänkte plocka grejer som kan tänkas vara användbara och sedan skrota chassiet.

Tanken är att det ska förvaras i ett kallförråd, men hur klarar det sig mot ev rost på ex motor, förgasare, variatorer, kedjehus och sånt?
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Det spelar inte så stor roll att det står kallt.
Det viktiga är att det är ett ställe där temperaturen inte skiftar så mycket på kort tid.

Har själv haft lite grejer liggande på ett loft ovanpå ett garage, under ett oisolerat plåttak.
Där rostade saker nåt jävulskt.
Om det är kallt på natten kyls metallen ner, sedan när solen kom upp och lyste på taket så steg temperaturen snabbt på loftet.
Då det blir varmt luft runt kalla metalldelar så kondenserar fukten i luften och metallytan blir blöt.
Det blev att rosta som sjutton.

I ett annat garage jag använder, som står kallt, men som är isolerat och helt utan fönster händer ingenting med metalldelar.
Temperaturen i det garaget går väldigt långsamt upp och ner, temperaturskillnaden mellan metall och luft är således liten = ingen kondensering = Och inget rostar...