F5, köptips?

bäckström

Välkänd medlem
11 nov 2006
146
0
6
umeå
Tja, tänker köpa en F5-03.. är det värt? för och nackdelar? skriv ni kör dessa underbara skotrar.

tack på förhand. :eek:
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Sv: F5

F5:an är en mycket bra skoter, och det är absoulut inte så att alla byter cylinder och kolvar efter 500 mil. På 03-04 så skulle jag säga största svagheten är dynorna, de spricker i nederkant osv..Annars har de inga typiska fel..
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Sv: F5

Kolvar i vart fall och jag misstänker det är i förebyggande syfte.
En skoter som går hårt måste man byta delar på ofta, simple as that.
Har en F5 -o4 men jag tror att dom går att köra med typ 7000 km innan man byter kolvar! Men vill man vara på säkra sidan så byt runt 4000-5000 km ! Det enda som är skit på dom är att dom är lite klent byggda... Egen erfarenhet :)
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Re: F5

lite dumt att dra upp en gammal tråd men bättre en att göra en ny :p

Har en F5 03 snopro
och jag har ju hört lite överallt att man ska byta kolvar där vid runt 500 mil och
han som jag köpte skotern av hade nyss haft skotern på service och där sa dom att man inte behövde byta kolvar innan 800 mil. och skotern har gått 540 mil ganska exakt.

så vad ska jag göra? känns surt att köpa nya kolvar i onödan :/
ps. den är ganska lugnt körd, han har typ dragit pulka med den och använt den som typ en "touring"
 

Snåwmobile

Välkänd medlem
21 apr 2008
186
0
16
Sv: F5

Hade en f5 -04 som hade gått 1000 mil utan kolvbyte när jag sålde den, + att en bekant som va den enda ägaren före mig hade tävlat med den i långlopp. Han som köpte den efter mig hade den en vinter innan han sålde den och han bytte inte heller kolvar! Tyvärr hade dynan spruckit lite men annars var det en kanonskoter!
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Sv: F5

Har en f5 -03 och har aldrig haft en roligare skoter, visst har jag haft mer hk i skotrar men tycker f5:an är lagom. Det går att hämta MYCKET i variatorerna i dom, samt en nerdrevning, så ska ni lägga pengar på trim så lägg det på variatorerna, allt annat är bara att slösa med pengar på en 500cc
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Sv: F5

jag har inga erfarenheter om f5:an men det är ju mkt hästar på liten motor. men jag fattar inte varför många snackar om att byta både cylindrar och kolvar, det räcker väl med att byta kolvarna. + att det beror ju på vilket liv skotern har haft men vid 800-1000 mil borde väl kolvarna bytas för att vara säker. kolvarna blir ju slut nångång det blir dom på alla skotrar
 

Cartridge111

Medlem
14 jan 2009
24
0
1
I dag blev jag 1/2 kolv fattigare + några tusingar troligtvis:hmmmm2:. Min har gått 600 mil, de skador nog inte att byta kolvarna vid 500-600 mil.
 

finverk73

Medlem
17 jan 2008
12
0
1
Sandviken
Sällan detta snack om " skumt att byta kolvar vid 500 " =) det är ju som man själv vill .. åk 1000 mil utan att nåt händer eller byt i förebyggande syfte :) sålde min F5-03 i veckan har vart nöjd med min under dom 3 åren jag haft den iaf..
 

Mhassic

Medlem
7 mar 2010
46
0
1
NIKKALA
Lånar denna tråd lite...
Har just köpt en F5-06 och undrar var jag ska köpa kolvar om jag ska byta.
Den har passerat just 500mil.
Vad kan jag göra på variatorn tex?
Såg att remmen låg lite under kanten på sekundären går det att justera?
Tok nöjd med den annars.
Första skotern för mig, alltid fått åka med någon annan förut så ni får ursäkta mina frågor.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Tjo lånar denna tråd jag också... orkar denna 500 med att paddla runt en matta med 38mm kammar i snön eller blir den för klen?
 

snopro09

Aktiv medlem
15 jul 2009
58
0
1
lima
jag sålde min f5a nu i somras och det har varit en toppen skoter! men original var den väl ganska så slö men efter vikt och fjäder samt helix byte så gick den som en kula. lite skruvning får man kanske räkna med men kolvbyte kan nog rekommenderas, körde med mina till 900mil och då klarade inte kolvarna mer så kolven gick av i nederkant så han skar. mattan gick av. styrkronan gick av. fans inte så mkt kvar av dynan på den, men nitarna hållde då sig kvar i chassit :) men annars så har de varit en fan så bra skoter går superbra i lössnö! och rapp är den för att vara en 500cc. jag rekommenderar då f5orna! :)
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Ja kör en 2003 F5a ja med, är rätt nöjd med den. visst de är inte så mkt effekt men med en bra variatorsetup så rår den på rätt mycket :)
min har gått ~400mil, inte bytt kolvar, men blir nog inför nästa säsong.
heta tips är som sagt: Variator, Högre styrhöjare och en högre dyna! blir som en ny skoter!

har byggt om min till 365 och 51mm kammar, ska bli skoj att se hur den orkar med det!