F5 som går skit på låga varv.

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Hej är så att jag för en 1mån sedan bytte kolvar och ringar på skotern då den precis paserat 480mil. och efter detta så går sjkotern skit på låga varv. men vad fan kan felet vara. är inget fel med kolvarna eller cylindrar utan måste vara nått med luften men vet inte hur jag ska leta eller hur jag ska fixa detta.

följande är problemet:
Startar skotern och den går som en klocka på torngång när jag ska köra i väg och har lite gas så bludrar den lixom och går inte rent. Men så fort jag är uppe i lite fart så går den kanon. Så här var inte skotern innan jag bytte kolvar så något har hänt. är de avgasportarna som har ändrat sig eller vad är problemet? Har skiftat på båda så de sitter lika dant och har testat så den delen som är skålad suttit åt båda håll men i ett läge så går den ännu sämre. Så som de sitter nu måste vara rätt då de går som best då fast ändå inte rent. Vad ska jag göra och hur ska jag kolla vad som är fel? Skriv gärna om någon vet också hur avgasportarna ska sitta med den skålade sidan mot utblåset eller cylindern?

Snäll behöver HJÄLP!
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
du pillra inte med förgasarna så dom är fel inställda? dragit åt alla gummin runt förgasaren riktigt? starta den sen sprutar du start gas runt om och se så den inte drar in tjuv luft
 
K

krickus

Hej är så att jag för en 1mån sedan bytte kolvar och ringar på skotern då den precis paserat 480mil. och efter detta så går sjkotern skit på låga varv. men vad fan kan felet vara. är inget fel med kolvarna eller cylindrar utan måste vara nått med luften men vet inte hur jag ska leta eller hur jag ska fixa detta.

följande är problemet:
Startar skotern och den går som en klocka på torngång när jag ska köra i väg och har lite gas så bludrar den lixom och går inte rent. Men så fort jag är uppe i lite fart så går den kanon. Så här var inte skotern innan jag bytte kolvar så något har hänt. är de avgasportarna som har ändrat sig eller vad är problemet? Har skiftat på båda så de sitter lika dant och har testat så den delen som är skålad suttit åt båda håll men i ett läge så går den ännu sämre. Så som de sitter nu måste vara rätt då de går som best då fast ändå inte rent. Vad ska jag göra och hur ska jag kolla vad som är fel? Skriv gärna om någon vet också hur avgasportarna ska sitta med den skålade sidan mot utblåset eller cylindern?

Snäll behöver HJÄLP!
Jag kanske är dum men vad är torngång?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tycker det är ganska uppenbart att han menar tomgång men har skrivit fel.

Har du rengjort förgasarna ?
Kan ha kommit in smuts i dom när du haft isär den.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Hej tack för svararen ska kolla upp detta när jag är i stugan igen till helgen. men kan inte vara avgasportarna då eller? har inte rört dom något utan bara skiftat sida på dom för att se vad som är fel. eller kan de ha att göra med att skotern åkt i sundsvalls området och nu i kittelfjäll? är ju en del skilnad på luft, och höjd!? Tack för alla svar och självklart menar jag tomgång
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Om insugsgummit har spruckit på någon/båda gasarna så kan det resultera i att det blir motorhaveri eftersom den suger mera luft än bränsle då! därför ska du köra så lite som möjligt, Starta maskinen på tomgång och spruta startgas på båda insugs gummina, Stiger tomgången då tar den tjuvluft.
alt. kan du ta lös gummina och granska dom efter sprickor.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
okej men är de den stora plast eller gummi burken framför båda förrgasare jag ska spruta på start gas på då? är inte bäst precis på att veta vad allt heter och sitter. lägger in en bild med så du ser vad jag menar kolla på pilen. mycket tacksam för hjälpen

 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Insugsgummi

Sitter mellan förgasarna och vevhuset/motorblocket på din maskin
Förgasarna sitter fastskruvade i dessa och kan efter ett tag spricka.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Hej är så att jag för en 1mån sedan bytte kolvar och ringar på skotern då den precis paserat 480mil. och efter detta så går sjkotern skit på låga varv. men vad fan kan felet vara. är inget fel med kolvarna eller cylindrar utan måste vara nått med luften men vet inte hur jag ska leta eller hur jag ska fixa detta.

följande är problemet:
Startar skotern och den går som en klocka på torngång när jag ska köra i väg och har lite gas så bludrar den lixom och går inte rent. Men så fort jag är uppe i lite fart så går den kanon. Så här var inte skotern innan jag bytte kolvar så något har hänt. är de avgasportarna som har ändrat sig eller vad är problemet? Har skiftat på båda så de sitter lika dant och har testat så den delen som är skålad suttit åt båda håll men i ett läge så går den ännu sämre. Så som de sitter nu måste vara rätt då de går som best då fast ändå inte rent. Vad ska jag göra och hur ska jag kolla vad som är fel? Skriv gärna om någon vet också hur avgasportarna ska sitta med den skålade sidan mot utblåset eller cylindern?

Snäll behöver HJÄLP!
Skålen som du säger (stora utfräsningen) ska vara nedåt om motorn skulle stå rakt upp ;)
Lycka till :ciao:
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
okej men om ni ser på bilden som jag bifogade i förra inlägget. Så ska jag spruta där. de förstår jag nu men ska jag ta bort något eller är de bara att gå på med startgasen på den burken och runt om eller är jag fel ute?
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Spruta Just under Y-röret på avgassystemet. alltså just under där avgasystemet kommer ur motorn. Där framför mellan förgasarna och motorn har du insugsgummina
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Kan ju svara och säga att den läcker vid yröret ut från cylindrarna. men kan de ta någon skada för den menar du då? Sedan ska jag se över de andra ställerna i helgen. tack för alla svar!!!!
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Ingen som vet om de kan vara någon fara för motorn om man kör med den när de läcker ur y-röret från cylindrarna som jag frågade i förra inlägget? och är de det som kan vara felet att den går skit på låga varv?
Mvh niklas
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Ingen som vet om de kan vara någon fara för motorn om man kör med den när de läcker ur y-röret från cylindrarna som jag frågade i förra inlägget? och är de det som kan vara felet att den går skit på låga varv?
Mvh niklas
Det skulle de mycket väl kunna vara då den får fel mottryck. Bara att svetsa igen om e nu är en spricka annars är de bara att byta ut packningarna.
Lycka till!! :ciao: