F6 2008 primärvaritaor "slår"

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej,

har haft lite blandat strul med skoter sen förra säsongen men det verkar lösa sig. Dock upptäckte jag idag att när jag ger gas så vid ca 4000 varv så slår primärvaritaron till hårt och fångar in remmen.

Jag har kollat på lite filmer och har fått bilden av att den ska följa med och gå mjukt mot remmen allt eftersom man gasar mer.

På min skoter blir det mer som ett slag.
Är det som det ska?
Kan jag köra med det?
Kan man fixa det om det inte är rätt

tack på förhand

//Niklas
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
när bytte du rem senast ? om remmen är smal och remspelet för stort blir tillslaget hårt , variatorn kan ochså vara sliten , shimset som sitter under korset och stoppar rörliga skivan brukar gnaga sig i skivan med tiden , det gör att remspelet blir större och spelet mellan rulle och vikt blir större , det gör både att ingreppet blir hårdare och högre , har det alltid varit som du beskriver ?
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Remmen är faktiskt nyss bytt men det är marginell skillnad på den nya och den gamla remmen.

Jag är ganska lite påläst om primärvariatorn och är inte hundra på vad allt du skriver innebär men om jag förståndig rätt så kan det vara något "mellanrum" som är för brett?

Jag märkte det första gången när vi grejade med en trasig diamond drive (som stoppar upp hela bandet)
då en kompis hjälpte mig med att gasa så jag kunde se på hur det går till. Min första tanke var lite "aha" för jag tycker att sen jag köpte den för några år sen att den har varit väldigt distinkt på att köra iväg vid 4500 varv ungefär. Ute att smyga iväg utan ger speed direkt.

Så jag kan inte riktigt svara på om det uppkommit nu men jag skulle egentligen tro att det inte har det.

Om jag nu väljer att inte åtgärda detta inför den här säsongen, skulle det kunna göra skada på något sätt?
Gå sönder mer så att den blir stående på fjället (igen)?

tack på förhand