F6 sänkt

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
River isär mitt vevhus imorn, ska fetta in lagrena osv.. Då ser jag om jag har nå vatten kvar där, sänkte min här för ett tag sen, men har haft igång den lite, men går igenom för säkerhetsskull..
Förlåt att jag frågar, men vad exakt gör du när du fettar in vevhuslagrena - om det är det du menar? Är de helt kapslade från vevhusen, så att man kan fetta med smörjfett?
Hur ser det ut på Polaris, ex. IQ440? Har sett på polarens maskin att det sitter en smörjnippel bakom primären, är det till PTO-lagret?
 
B

Biosteel

Näh, då.
En F7-motor är precis likadan som vilken annan motor av liknande typ som helst - fast lite bättre! ;)

"Lightweight Case Reed Twin" med insprutning, utan konstigheter.
haha okay .. :) haha jo kan man ju hålla med om :rolleyes:
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Egentligen har jag inte det.
Men om vi kan kåsera lite om det:
Bensin är lättare (okej, har lägre densitet) än vatten, även mer "flyktigt" (ångpentalitet) vid högre temperaturer än vad vatten är.
En teori då kan vara att vattnet ligger lugnt och ledigt på botten av vevhuset, veven går runt men slafsar bara runt vattnet litegranna (inte så att den får någon fjutt upp till portarna).
Soppan däremot har ju fart från motorns sug, är i dimmat läge och är lättare än vattnet - och har väldigt svårt att plocka med sig vattnet i botten.

Jag kan också tycka att det är märkligt att jag har kvar lite sörja i botten på vevhuset när jag demonterar motorn efter att jag tidigare slarvat med att lämna kylarvätska kvar där nere, och efter att ha skrivit det ovan så känns det inte helt omöjligt att så är fallet.
Låter mycket klokt!
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Förlåt att jag frågar, men vad exakt gör du när du fettar in vevhuslagrena - om det är det du menar? Är de helt kapslade från vevhusen, så att man kan fetta med smörjfett?
Hur ser det ut på Polaris, ex. IQ440? Har sett på polarens maskin att det sitter en smörjnippel bakom primären, är det till PTO-lagret?
Tror det borde gå att trycka in fett i lagrena, har hört att flera har gjort det.
Man ser kulorna i lagrena. Men ska kolla upp det..

Har 1st smörjnippel brevid primären, tror det går till lagret längst ut. För det var en massa ***** fett där som jag var tvungen att ta bort.

Ser ut såhär: http://data.fuskbugg.se/skalman01/P5140023.JPG

Tyvärr är prylarna på jobbet nu, så har inte möjlighet att fota allt.. Fotar allt när jag ska dit igen.
Fick byta 2st lager som sitter runt olje/vattenpumpsaxeln, dom var helt väck. Det var även lite vatten kvar där inne..