F7 -04 Primärvariator gängstorlek?

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Tipset ang. ta bort primären med en bult +gängtejp osv, (istället för variatoravdragare) verkar bra! Nu ska jag till en järnaffär och hinner inte kolla på skotern men vilken gänga och gängstorlek är det på en primaxel på en F7 - 04? ...så ska jag köpa en bult....:D

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sv: Primärvariator gängstorlek?

Kan det vara denna?

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]AVDRAGARE
MED GÄNGA 9/16" UNF
ERS. OEM 0644-207
1994-2005
9-BULTS VARIATORN
NYA 6-BULTS VARIATORN

//Rasmus

[/FONT]

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Ah.. Men den gängan hittar man inte var som helst... Det kanske blir en avdragare iaf? eller finns det ngt annat namn för gängstorleken? UNF är det!
hm.. special...

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Borde ju gå och höra med verkstäder.
Jag hittade min sådan bult hos någon som höll på med traktor och trädgårds maskiner!

Han sa att dessa har slutat tillverkas så det är tur om man ska hitta dom!

//Rasmus

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Tack för svaren men jag får nog köpa en avdragare, det är bra att ha! Klarar man förresten att rengöra variatorn trots att variatorn sitter på kvar? Tänkte kolla upp vikterna/bussningarna också...

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det går bra att bryta ihop variatorn på plats, var bara seriös och förskitig när du spärrar den, så att den inte slår igen över fingrarna. Tryckluft och bräkleen funkar bra med variatorn på plats. Det går bra att ta ur vikterna med ihopbruten variator.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det går bra att bryta ihop variatorn på plats, var bara seriös och förskitig när du spärrar den, så att den inte slår igen över fingrarna. Tryckluft och bräkleen funkar bra med variatorn på plats. Det går bra att ta ur vikterna med ihopbruten variator.

Finns något som heter typ "Dummy tool".
Det är i princip en avdragare med kapat topp men som har en kjoldel som trycker på locket, varpå variatorn trycks ihop. Inte alltför dum grej om man pillar mycket.

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
okej... men vad händer om man sätter två tvingar som trycker lite lätt, och tar sedan bort skruvarna som håller locket/fjädern på plats och släpper lite på tvingarna. Kan man inte bara ta bort fjädern då, samt komma åt att rengöra vikterna, ev. byta bussningar????

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
okej... men vad händer om man sätter två tvingar som trycker lite lätt, och tar sedan bort skruvarna som håller locket/fjädern på plats och släpper lite på tvingarna. Kan man inte bara ta bort fjädern då, samt komma åt att rengöra vikterna, ev. byta bussningar????
Jodå. Men som vanligt så är det ju bökigt och stökigt när man har nya idéer.
Du menar alltså att du vill sätta tvingen mellan locket och inreskivan?
JAG skulle inte göra så ivf... Sprickor i skivorna är något jag å det längsta vill undvika.

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Vad bra att du skrev det. Jag tror ofta att det är enkelt och testar, men ser ej konsekvenserna innan... Ny primärskiva = ej billig! Tack! Jag har alltid tidsbrist när jag ska meka. F7án är 5 mil hemifrån... och när man har barn så tar man de tillfällen som ges! Just därför försöker man hitta genvägar..
Jag ska alltså ta och köpa en avdragare och ta lös hela primären?... om jag ska byta bussningar, känna på vikterna etc..

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad bra att du skrev det. Jag tror ofta att det är enkelt och testar, men ser ej konsekvenserna innan... Ny primärskiva = ej billig! Tack! Jag har alltid tidsbrist när jag ska meka. F7án är 5 mil hemifrån... och när man har barn så tar man de tillfällen som ges! Just därför försöker man hitta genvägar..
Jag ska alltså ta och köpa en avdragare och ta lös hela primären?... om jag ska byta bussningar, känna på vikterna etc..
Jo, jajjemänsan.
Då har du ett verktyg för resten av skoterns liv, som kan komma att behövas många gånger.
Sen är det lugnt och skönt att ha hela primären lös för att kolla allting.