F7 bränsleproblem !!

nikkeolsson

Aktiv medlem
23 dec 2010
78
0
6
Piteå
ja som rubriken lyder, 7an starta bara inte efter avstängning... slår man soppa i cyllarna så startar den till, vet då att den har soppa fram till spridarna !! men vad kan det vara för fel?? någon som haft samma fel eller någon som vet hur man kollar / rengör spridarna !!

snabba svar tack ! bär av till fjällen kl 09.00 imorgon
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Sv: F7 bränsleproblem !! snabba svar tack!!!!

Du hade altså kollat att det kommer soppa som det ska när du startar på sup. Det ska spruta ordentligt.
I såna fall kolla kablarna.
 

nikkeolsson

Aktiv medlem
23 dec 2010
78
0
6
Piteå
Sv: F7 bränsleproblem !! snabba svar tack!!!!

alltså de kommer soppa fram till spridarna, efter vet jag ej, vilka kablar menar du ? men då ja startar med en sup går den bara på soppan ja hält i sen stanar den ! :confused:
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Sv: F7 bränsleproblem !! snabba svar tack!!!!

Hur har du kolla soppan?

ta och lossa fuel railen och kolla om det sprutar nått från spridaren när du drar.
Testa om det kommer ström genom att koppla in en 12 v lampa i stället för spridaren, om du ine har tillgång till ett occiloskop vilket är bättre. Lampan ska blinka i takt med spridaren.

Anledningen att jag frågar om soppan är att standardfelet är att ventilerna i tanken halar sig i stängt läge, då kommer det bara droppvis med soppa till spridarna i stället för en strid ström

Kolla kablarna till spridarna och vidare upp till boxen efte kabelbrott eller glapp.
Kablarna går direkt till boxen och har färgena gul och gul/röd respektive grön och grön/röd
Det finns även 2 blå/vita kablar som går till statorn från ECU som ger spänningen till spridarna, kolla dem och kontaktstycket.
 

nikkeolsson

Aktiv medlem
23 dec 2010
78
0
6
Piteå
Sv: F7 bränsleproblem !! snabba svar tack!!!!

har prove mig fram o komifram till att soppa pumpen är skum, då ja kopplar ett batteri till pumpen funkar den hur fint som helst, men sen då ja lägger av batteriet o ska starta som vanligt "orkar" inte pumpen ge nå soppa?? som att den it får nog med ström..

menar du att det sitter en "backventil" i sug grejen? för isf borde den sitta fast på öppet så soppan rinner tebax? så den bara suger luft eller kan ja tänka rätt? :confused: springer ut i garaget igen o kollar ifall det kan vara så?
 

nikkeolsson

Aktiv medlem
23 dec 2010
78
0
6
Piteå
Sv: F7 bränsleproblem !! snabba svar tack!!!!

har kollat mig för är strömmen till pumpen! efter som då vi kör med batteri går den o inte annars o har kolla allt annat de kan vara i tank väg osv... ska kolla hur mtk de är imorgon måst få en blund nu blir tidigt imorgon =(

tacksam för alla svar så här långt har hjälpt mycket !
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Prova vända på kablarna till pumpen. Polarens M7 har precis samma problem och det löste vi genom att;

1. Vänd på kablar.
2. Ryck i snöret 2-3 ggr
3. Vänd tillbaka kablar.
4. Starta

Skulle inte detta hjälpa prova då att koppla en batteriladdare
direkt till pumpen med kablarna i "omvänt" läge tills du hör att
pumpen går.

Vänd tillbaka kablarna och prova starta.

Det hela handlar nog om att pumpen på ett eller annat vis låst sig.
Nu säger jag inte att din pump låst sig, men fungerar det jag
skrivit så är det nog en låsning av något slag.