F7 sno pro för hård fox bak

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Japp! Min -05 F7 sno pro och jag kommer inte riktigt överens. :mad2:
Jag tycker den är skitjobbig i boggin på knölig led upp till 30-35 km/h
Samma led i 50-70 ->upp och den funkar super (men vettig hastighet på underlaget =30-50).
någon med kunskap som har förslag på vilka shims i kompressions (bound) stacken som ska ändras?
Retur (rebound) - den sparkar mej inte i arslet så det behöver nog inte ändras eller?
och jag antar att båda boggie dämparna behöver justeras.
Jag har grejer för att byta olja och fylla nitrogen, men om shimsning har jag inte pysslat med -
Bakre boggie dämpare
Bound
Washer, Top Out
0.900 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
1.300 x 0.010 in.
1.425 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
0.800 x 0.008 in.
0.900 x 0.008 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.

Piston, 0.055 in. – Orifice

rebound
1.425 x 0.015 in.
1.425 x 0.012 in.
1.300 x 0.012 in.
1.100 x 0.012 in.
1.000 x 0.012 in.
0.900 x 0.015 in.
0.800 x 0.015 in.
Washer, Backup
Nut, Lock

Främmre boggie
Bound
Washer, Top Out
1.250 x 0.010 in.
0.800 x 0.010 in.
0.900 x 0.010 in.
1.000 x 0.012 in.
1.100 x 0.012 in.
1.300 x 0.012 in.

Piston, 0.055 in. – Orifice

1.250 x 0.012 in.
1.250 x 0.010 in.
1.100 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
0.900 x 0.010 in.
0.800 x 0.010 in.
Washer, Backup
Nut, Lock
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej, det är lågfarts kompen eller rent av fjädrarna du har problem med... Jag hade googlat chock set up F7 om jag var du, om du inte har för hårda fjädrar finns det några olika vägar att gå för att få den mer följsam på lågfarten. Slitsad kolv eller bleed ports som får oljan att strömma förbi shim stacken vid långsamma kolv rörelser.. Alt. Så förändrar du pyramiderna.. Vet inte hur mycket teori du kan.. Men det handlar om att när shimsen böjer sej så flödar oljan förbi dina tre första 1,300 shims då är dämparn någorlunda mjuk men när hastigheten ökar på kolven bottnar 1,300 mot nästa 1,300 pyramid och oljeflödet bromsas ytterligare, du kan antingen leka med shimsen du har , tex ta bort ett 1,300 från första stacken och flytta den till den andra, eller helt enkelt t bort det helt om du sällan eller aldrig bottnar ur fjädringen idag.. Upplever du att även främre dämparen e stiff hade jag plockat bort 1,2500 shimed innan stop brickan på komp sidan där, då har du ett shim att stoppa i bakre dämparn för att bygga en lite mer följsam pyramid på första stacken.....
Allt handlar om att förstå grunderna och sen prova sej fram..
En liten fråga.. Vad sätter du för olja...
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Först och främst...Tack för svar :)
I ärlighetens namn vet jag inte vad olja som är i nu.
jag är 3:e ägare och vet bara att ägare 2 inte gjorde nått och jag har antagit att ägare 1 inte heller gjorde nått.
Jag har org. ac syntet olja stående i garaget och även bpr öhlin131 och polaris/w-e olja)
Ang. fjädrar, det finns ett vad som känns som lagom sag (inte mätt utan syftat ca 1/6-1/7 del av vad som syns kunna vara hela fjädrings rörelsen) när man sitter på maskin på plant underlag.
klacken bak på minsta spänning, kopplings blocket längst ifrån (stort "glapp) och framfjädern "lös" + ca 1/4 tum.
Jag har inte!! fått den att bottna trots riktig "lymmel körning" med en del lagom misslyckade landningar..
jag har inte shimsat dämpare tidigare, bara bytt olja/fyllt nitrogen och en del tätningar.
Har dock läst en massa teori men inte funnit nått riktigt bra typ "ändra det shimset så ger x% ändring i "det" registret.
 
Last edited:

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Men det handlar om att när shimsen böjer sej så flödar oljan förbi dina tre första 1,300 shims då är dämparn någorlunda mjuk men när hastigheten ökar på kolven bottnar 1,300 mot nästa 1,300 pyramid och oljeflödet bromsas ytterligare, du kan antingen leka med shimsen du har , tex ta bort ett 1,300 från första stacken och flytta den till den andra, eller helt enkelt t bort det helt om du sällan eller aldrig bottnar ur fjädringen idag.. Upplever du att även främre dämparen e stiff hade jag plockat bort 1,2500 shimed innan stop brickan på komp sidan där, då har du ett shim att stoppa i bakre dämparn för att bygga en lite mer följsam pyramid på första stacken.
..bara så jag inte halkat av banan, när du skriver 1,300 visst menar du 1,600 då (alltså den storlek som är närmast kolven på bound/komp sidan)?
och då blir frågan, på främre bound stacken -är det shimset längs ifrån kolven närmast kolven du menar?
Fanken ser på servdels specen att WASHER, TOP OUT-1.125OD X .378 ID X.093 samma mått alltså. blir väl ingen skillnad om jag tar bort det shims som sitter kloss mot det eller?
hur får jag i så fall den främmre mjukare i så fall?
 
Last edited:

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jo ja mena 1,6 närmast kolv på komp sidan.. Ock nej det blir ingen skillnad om du tar bort kloss shimset om det ens sitter där!?
Tyckte det såg konstigt ut hade set vart normalt skulle du haft et 0,9 å ett 0,8 före stopen...
Måste du röre center dämparn kan du ersätta andra shimset med kloss shimset.. Det är tunnara...
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
tack för svar :beer:
dina svar och tipps är guld värt :rock:
när jag läser igenom tråden inser jag att det nu är dax att plocka isär dämparna och sen fortsätta utifrån vad jag då hittar (kan ju vara omskimsat av ägare 1 som "ibland" drog släde med den).
ser oljan ut som skrutt + vatten eller det är mycke nitrogen "på fel sida" skilje kolven kan det ju bidra till att den (enligt min åsikt) beter sej illa.
än en gång tack:beer:
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jepp. Men har inte hört at f7 skulle ha problem med tätningarna.. däremot tidiga skidoo dom jävlarna brukar ha gasen på fel sida...
Mina tips e basic.. du lär dej av att prova dej fram. Frågar du tio gurus hur du ska ändra din stack kommer du få minst 5 olika lösningar... å d jävligaste är att alla kommer funka rätt lika...
Jag köpte Jocke Strandbergs front öhlinare som han hade på Pat Hauk Yammon sista året.. efter tre år försökte han köpa tebacks dem då han inte fick till fronten på skidoo racern.. när jag bytte olja i dem fick jag en chock.. 3shims var allt som fans på komp sidan och jag har då aldrig åkt på en mer följsam front.. samt att man kunde plattlanda från 6m med bibehållen kontroll... dom ligger i garran. Fick flyga lite ramp på en RS me 800 snurra förra året. Å snubben fråga om han fick köpa dem direkt... så shimstackar kan se ut hur som helst!!