F7 uppfräschning

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Hej, ska fixa till F7'an nu tills vi ska sälja den.
Skulle tycka det var underlättande om ni kunde ge exempel på det som är viktigaste att kolla på.
Ska börja fräscha till den om nån vecka nu och skulle vara skönt att ha några exempel tills då :D

Tack i förväg!
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
ja det beror väll lite på hur mycket pengar du tänkt lägga ner ?

Renovera dämpare ? Sliten matta? Sprickor? Kolvbyte ? Renovera boggien?

Finns ju massor men vet ju inte vilket skick skotern är i så de är ju rätt svårt och ge förslag då.
 

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Ja, kolvarna är bytta efter inte en så lång tid och dämparrenovering är också gjord. Cylindrarna är även hornade sen kolvbytet :)
Men det finns inget riktigt känt fel på en F7a årsmod 03?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Slitet gummi i motrofästerna, trasig momentstopp. Sen så är det massa saker som kan gå sönder men inte alltid så kolla genom dem från fram till bak.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
stort styrglapp är vanligt ibland redan då dom är ny , tighta upp styrstången infästning i tanken genom att plana av plastöverfallet , du kan även knacka ihop axlarna som går genom shassit
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Bulkhead kallar man den främre delen av chassit altså det tunnel, framvagn mm sitter fast i...
 

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Behöver hjälp.. När jag ställer mig på skotern och trycker ner dämparna i boggien så kommer dom inte riktigt upp tillbaka utan fastnar i ett läge alldeles innan när dom ska vara uppe.. Funderar på om dämparen är lite krökt eller om vätska har kommit in, skulle behöva hjälp med om mina funderingar kan vara rätt eller om det kan vara något annat och vad är jag i så fall tvungen att göra. Har plockat isär boggien så dämparen är lös ;)
 
Last edited:

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Jo, sen tänkte jag rengöra avgasportarna MEN vad ska jag rengöra dom med? :) Har hört att det kan vara bra att göra. Och visst är det dom som sitter snett ovanför motorn som man skruvar loss och "drar" ut som en "bricka"? ;) Lite dumt skrivet men ni erfarna fattar..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
skrapa med en kniv å tvätta med soppa eller brakekleen aceton eller ngt sånt ... angående boogien tror jag inte det är fjädrarna om dom inte är stukade , de väll rätt normalt att inte skoter går hela vägen upp , vilket läga har du spänningen i ?