f7

Kisse

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Insjön Sverige
Min viner inte ett dugg, o inte polarnas heller. En har gnisslat på remmen, men det var bara att ta ut en shimsbricka till sec så blev det tyst. Det är en kanon maskin kan inte ens jämföras med 04án.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Kisse skrev:
Min viner inte ett dugg, o inte polarnas heller. En har gnisslat på remmen, men det var bara att ta ut en shimsbricka till sec så blev det tyst. Det är en kanon maskin kan inte ens jämföras med 04án.
Jasså? Vad är skillnaden mot -04 då?
 

Kisse

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Insjön Sverige
Ja vad ska vi börja, det första är väl att man har Diamond drive istället för kedja drev. Ska enligt tillverkaren ge 5% mer hk på mattan.
Sen har du 4 vändhjul i boggin istället för 2, sen är dynan 4 cm högre.
Sen sitter det fjäderlösa dämpare i framvagnen som kallas FOX Float. Helt Underbara dämpare. Sen är det säkert 100 andra smågrejor som man inte har en aning om. :cool:
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Kisse skrev:
Ja vad ska vi börja, det första är väl att man har Diamond drive istället för kedja drev. Ska enligt tillverkaren ge 5% mer hk på mattan.
Sen har du 4 vändhjul i boggin istället för 2, sen är dynan 4 cm högre.
Sen sitter det fjäderlösa dämpare i framvagnen som kallas FOX Float. Helt Underbara dämpare. Sen är det säkert 100 andra smågrejor som man inte har en aning om. :cool:
Om 05:an Citat: "inte en går att jämföra med -04:an" så antar jag att det är en helt ny maskin att köra?!
Är alltså floatdämparna så mycket bättre än dom gamla?
Småheter som lite högre dyna och extra vändhjul samt; "100 andra smågrejor som man inte har en aning om" hade jag svårt att tro skulle göra så himmelsvid skillnad?
Men för all del,jag har inte provat nån -05:a. men får jag tillfälle ska jag göra det!
 

Kisse

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Insjön Sverige
Håkan K. skrev:
Om 05:an Citat: "inte en går att jämföra med -04:an" så antar jag att det är en helt ny maskin att köra?!
Är alltså floatdämparna så mycket bättre än dom gamla?
Småheter som lite högre dyna och extra vändhjul samt; "100 andra smågrejor som man inte har en aning om" hade jag svårt att tro skulle göra så himmelsvid skillnad?
Men för all del,jag har inte provat nån -05:a. men får jag tillfälle ska jag göra det!
:eek: Jag kan säga att det är en stor skillnad, den största skillnaden är att den inte är lika vinglig som 03-04.
Och det har ju att göra med fler vändhjul. Ganska självklart att den blir stabilare.
Jag tycker absolut att du ska prova, det finns ju att köpa 4 st vändhjul bak till gamla 03-04 o då blir nog skillnaden inte så markant.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Kisse skrev:
:eek: Jag kan säga att det är en stor skillnad, den största skillnaden är att den inte är lika vinglig som 03-04.
Och det har ju att göra med fler vändhjul. Ganska självklart att den blir stabilare.
Jag tycker absolut att du ska prova, det finns ju att köpa 4 st vändhjul bak till gamla 03-04 o då blir nog skillnaden inte så markant.
Tack,då köper jag nog hellre till vändhjul än byter skoter. Det MÅSTE bli billigare! ;)
Jag ska chimsa om dämparna på "gamla" bettan till veckan,så då får vi se (och känna) hur det blir!
 

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
vad alla säger är det en helt ny skoter 05:an.. och ja tvekar inte på at det är det.. är riktigt sugen på att byta upp mig till en 05:a.. men det verkar vara svårt att få tag i en orange?

aja.. fjädringen i boggien på 05:an.. är det samma elr är den bättre? nått nytt elr nått??.. har inte läst nått om de tidigare..
så ni som hade 05:eek:r.. det viner inget om drivningen som man läser i alla tester? inte för att det spelar nån roll. men om det inte viner är det ju bara bra.

min 03:a är lite vinglig som folk säger. men ja tycker inte den är vingligare än kokurenterna.. reven vet ja inte.

om ja säger så här.. ja tycker f7 -03 är en grymt rolig och snabb å bra skoter. hur nöjd blir man om man skaffar sig en 05:a??!!
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Kisse skrev:
Min viner inte ett dugg, o inte polarnas heller. En har gnisslat på remmen, men det var bara att ta ut en shimsbricka till sec så blev det tyst. Det är en kanon maskin kan inte ens jämföras med 04án.

Om den inte går att jämföra med 04:an.
Hur backar du med din super 05:a? Det går bra på min 04:a iallafall =)
Dessutom finns inte EXT:n som 05:a i detta land, lite synd.
 

Kisse

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Insjön Sverige
Ja det finns ju el-back för den som vill punga ut 10 000kr, men som sagt jag använder muskel back så länge det är så dyrt. Och det lär inte bli billigare heller, om inte fler vill köpa back. Det såldes 20 st backar till firecaten ifjol. :cool:
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Kisse skrev:
Ja det finns ju el-back för den som vill punga ut 10 000kr, men som sagt jag använder muskel back så länge det är så dyrt. Och det lär inte bli billigare heller, om inte fler vill köpa back. Det såldes 20 st backar till firecaten ifjol. :cool:
Vad kostar en back till en -04:a? 8.000:- ?
Det är ju en ond cirkel det där...det är så dyrt att få köper back,och om få köper back,så blir det inte billigare heller.
Det borde vara tvärtom! När dom inte får sälja backväxlar skulle dom sänka priset på dom!

Arctic har ju back på dom nya -04 ext som dom säljer nu.
Tack för att jag var ett år för tidig med att byta skoter! Jag får själv stå för backen på min om jag ska ha nån! :mad:
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
messia skrev:
så ni som hade 05:eek:r.. det viner inget om drivningen som man läser i alla tester?
Jag tycker det är rena nordanvinden på min -04 F6 ext! Så jag är inte alls säker på att det är DD det beror på! Jag har inte hört att nån annan tyckt att 04 an viner,är det bara min?
Men jag kör med öronproppar,det kanske beror på det? Man hör saker man annars inte hör då.