F7a -03 el. -04??

kordong

Välkänd medlem
21 feb 2005
132
0
6
Är jävligt sugen på en f7a och undrar om det var mkt problem med -03orna så man ska måsta köpa en -04a istället..

Men tänker man med plånboken så känns ju en -03a mer attraktiv!

Undrar även vilka uppdateringar som gjordes till års 2004!

Tack på förhand,

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
vad jag har läst och hört så ska man undvika 03. och att 05 å uppåt är att föredra men dom kostar ju givetvis mera pengar. 04 vet inte vad som skiljer 03 04 vet bara att 05:an är bättre med högre dyna och andra uppdateringar men men. lycka till med ditt köp. mvh Andres

jäjjä1

Semi PRO sledder
12 nov 2006
23
0
0
Kalix
Jag har en 04a. Har inte riktigt koll på allt som är uppdaterat från 03??

Är väldigt nöjd me min F7a EFI, 440 mil problemfria förutom en tändspole som pajjat. Original variatorinställningen är inte mycket att hurra för! Har monterat ett Black Magic V kitt, enorm skillnad till det bättre! Ska sätta Vforce eller Boysen reeds för att få bort bluddret på låga varv. Grymt bra balans i luften! spec om man sätter på ett fatbar styre som jag gjort.

Lite minus saker oxå: Kan uppleva kast och returkickar i boggien ibland vid hårdkörning, men är ju en justeringssak! Skidorna lyfter alldeles för gärna när man gasar (smaksak) en del tycker ju det är coolt :) dock inte jag.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
04 fick bla en annan kalibrering på EFI:n, 03:an ska tydligen vara den "vassaste" F7 då den var mest snålbestyckad, speciellt på mellanregistret har jag för mig. Dock kan det ju medföra problem om de är allt för snål, vilket då medförde att programeringen gjordes mer "safe" till 04.

kordong

Välkänd medlem
21 feb 2005
132
0
6
Okej jäjjä låter bra! :D
Har hört att 03an är vekt i chassiet, att det kan lätt vara sprickor under dynan! blev det någon skillnad på det till 04?

jäjjä1

Semi PRO sledder
12 nov 2006
23
0
0
Kalix
Det har jag inte hört nåt om, däremot så sägs det att boggie skenorna kan spricka för att sedan vika sej, men det har jag då inte märkt av ännu, och jag kör inte lugnt direkt.. Men går ju alltid att sätta förstärkningar! :)

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har en f5 årsm -04. Biggieskenorna/slidsen sprack,så jag fick nya på garanti+att hela framvagnen vred sej, så den fick jag åxå på garanti :) Men jag köpte förstärkningar till boggien senare, går även att fräsa ut.... + att krängningshemmaren gick av en gång åxå :p så jag tycker att dom har liite vek kvalite ! Och jag är inte den värsta chauffören, och har aldrig kört i nånting med den heller !

kordong

Välkänd medlem
21 feb 2005
132
0
6
okej, fan nu blir man ju tveksam vad man ska köpa för skoter :p

kanske finns vettigare skotrar för ca 60k än f7? gärna tipps :D

jäjjä1

Semi PRO sledder
12 nov 2006
23
0
0
Kalix
Det är väl samma risk va du än köper för skoter. Alla har sina brister. Jag hade en proX 600-03 för några år sedan.. Efter 150mil sprack bulkheaden, sen for drivaxel åt h-vete efter ytterligare ett tag. Men F modeller ska ha ett erkännt bra chassie vad man annars hört..

Ett annat tips på bra skoter för ca 60k är ju en Viper.

jäjjä1

Semi PRO sledder
12 nov 2006
23
0
0
Kalix
Sen om framvagnen vrider sej på en skoter utan att man kört spec hårt så måste det ju vara nåt fabriksfel på just det exemplaret lr nåt..

kordong

Välkänd medlem
21 feb 2005
132
0
6
okej! jo jag har faktiskt funderat på en viper med trippelrör, variatorkitt osv! men som allt annat växer dom inte på träd, och när dom väl växer är trädet inte på min baksida om ni förstår ;D
hittade en jävligt fin, men 120 mil tur retur känndes ruggigt tungt

vicing

Medlem
27 okt 2006
20
0
1
härnösand
03:an var tydligen lite vassare, stämmer det "gulingen säger" men
det du bör fråga dig om du skall ha en ext eller inte.
Ext har ju en 366 matta och drar betydligt bättre i lössnö.
Det finns ju inte så många 03:eek:r men kolla att styrstaget är bytt.
Men gör inget åt motorn. Hänger med de nya fortfarande.
138 Hk för att vara exakt.
Kamhöjden är lika väsentligt,har du högkammar(över 44 mm) slits de ju ner snabbare om du bara kör på led.
Kolla serviceboken, serviceintervall 150 mil.
Back var tillval ganska ovanligt.
Lycka till

kordong

Välkänd medlem
21 feb 2005
132
0
6
jag har sett några ext på blocket, men har resonerat så att eftersom jag nästan bara leker och kör led så räcker mattlängden.. den är inte ofta det finns meterdjupt puder i skeå-trakten :p

someone, precis så tänkte jag med.. men ville höra vad ni andra tyckte=)