Familjeskoter Xtrim, Ranger 49 m.m.

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Har under längre tid endast kört äldre 2-takts långbandare med små motorer (lynx 250 och Yamaha 470).
Är nu på jakt efter nyare skoter. Budget är 75 000kr och jag hoppas hitta en årsmodell 2015 som äldst.

All form av buskörning i lössnö, klättring branta partier, köra över 60 km/h etc. faller bort. Skulle nog fall in under "gubbkörning" om man skall kategorisera sig.🆒
Vill ha en trygg familjeskoter med god komfort, som går tyst och luktar mindre.

Kommer huvudsakligen köra på led men vill ändå känna att man vågar vika av leden om man skulle behöva spåra i lössnö nån gång. Vill gärna testa köra i fjällen men även här är det led som gäller.
Har prövat svärfars nya ranger 49 med 900 Ace och tycker den känns trevlig att köra dock med onödigt stor motor. Körde mest på Eco-läget vilket räckte gott och väl.

Vill ha en 600 ACE trots att den är utdömd som "slö" av många på detta forum.
Tittar på Lynx ranger 49 600 ACE. Ser samtidigt att det finns endel Xtrim 146'' 600 ACE för bra priser.

-Vad är skillnaden mellan Xtrim och Ranger?
-Hur mycket får en ACE motor ha gått innan man bör undvika köp?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Skillnaden mellan Xtrim och 49 Ranger är, så vitt jag förstått det, att Xtrim är mer inriktad mot att köra på led/hårda spår och vara bekväm där. Därför har Xtrim kortare matta samt bredare mellan skidorna. Vilket gör den mer stabil på led/hårda spår men sämre om man behöver vara ute i lössnön och köra egna spår.

Tvärtom då att 49 Ranger är bättre i lössnö tack vare längre matta och smalare mellan skidorna, men kan nog upplevas mer instabil på led/hårda spår. Om du vill rikta in dig på just 49 Ranger så kan det vara klokt att provköra innan, jag vet att folk upplevt vissa årsmodeller av dem för tippiga/instabila så det kan vara bra att du provkör och kollar så du inte upplever den som för tippig/instabil för dig.

Gällande vilken av dem du ska välja i första hand, så om du vet med dig att du kommer behöva köra ospårat/lössnö ibland så skulle åtminstone jag välja 49 Ranger. Den är rätt så mycket bättre än Xtrim under just de förhållandena. Om du vet att det är väldigt sällan som du ska köra ospårat/lössnö så kan du definitivt välja Xtrim istället.

Gällande hur mycket en 600 ACE motor får ha gått innan man bör undvika köp, så i och med att det är en fyrtaktare så kan den och bör den gå tusentals mil innan det blir något fel med själva motorn. Förutsatt att service och underhåll etc. skett enligt rätt intervall. Så jag skulle mer då kolla på att motorn fått olja och filter bytt etc. enligt regelbundna intervall istället för att fokusera på själva miltalen. Just för motorns skull i alla fall, resten av skotern slits ju också ju längre den gått. Men generellt så en skoter som gått kring 800-1000 mil brukar man säga har gått långt, så för att resten av skotern förutom motorn inte ska vara alltför sliten så kanske försöka hitta en maskin som gått som längst någonstans i spannet 400-800 mil. Men, om resten av skotern verkar vara fräsch så tror jag inte det är några problem med att tänka sig en 600 ACE som gått längre än så, själva motorn är riktigt hållbar.
 
Reactions: Conpros

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
49'an finns med 600 E-Tec och dom är riktigt trevliga motorer. Lite mera kräm i den men dockn2 takt. Men tycker inte den låter eller luktar nämnvärt mycket mer än 600ace.
Hade själv inte velat ge mig ut i lössnön med en 600ace. Men för ledkörning absolut finfin motor.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Jag tackar för bra inspel från både Henriksson och Bohnsack90.
Ser att det ligger ute en hel del Ranger 49 som gått närmare 1000 mil. Många av dem har den större 900cc motorn.
I något fall skriver de att skotern är servad enligt bok med stämplar från verkstad.
Med den budget jag satt får jag känslan, åtminstone efter några veckors letande på blocket, att jag kommer att få acceptera en skoter som gått mellan 900-1000 mil.

Vad, utöver att motorn är rätt servad, bör man utreda om man går på en skoter som ligger runt 900-1000 mil?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ranger 49 allmänt: Undvik årsmodell -19 helt, den är snudd på okörbar. Fram t.o.m 18 samt -21 och framåt är bra, 20 är mycket bättre än -19 men skiljer i några smådetaljer från -21.

600ACE: Kanonmotor för det den är byggd för och den gamla Ranger 49an med 4100 matta flyter bra så för "gubbkörning" dvs smygande i skog och mark duger den kalasfint. "Tusen renskötare kan inte ha fel" skulle kunna vara reklamslogan för denna maskin/motor. 600 ACE Går tyst och är soppasnål.

900ACE - tung och klumpig, behöver du denna effektnivå så köp tvåtaktaren!! Tar hellre ACE 600an till skogs vilken dag som helst än "900-aset"!

Edit: En 1000-milaskoter behöver inte vara skrot om den gått 1000 mil led, men exempelvis sekundäraxellager och drivaxellager skulle jag nog byta direkt bara för att inte dom ska ge upp när man befinner sig på helt fel ställe. Kolla övriga lager boggi är också kokt.
Alla BRP bör besiktas för sprickor/skador i chassiet i chassiedelen där undre a-armarna sitter, detta kan vara svårt om det sitter bukskydd monterat och ta väck det är definitivt inte ett femminutersjobb. Om A-armarna är krokiga är inte alltid så lätt att se men ser man att spindlarna lutar olika mycket bakåt mellan sidorna så kan man vara säker på att någon arm är krökt och då kan, (notera KAN, inte säkert), även chassiet fått en smäll.
 
Last edited:
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Intressant läsning Jaag.
Tackar även för den inputen!

Jag skulle gissa att vi kommer köra motsvarande 80-90% på leder och 10-20% ospårat.

Är det någon modell (Skidoo eller Lynx) som kan vara mer lämpad för mitt och familjens ändamål?
Många av de skotrar som ligger ute på blocket saknar packlåda samt stora dynan med ryggstöd. Pratade med en skoterbutik som informerade att enbart stora dynan med ryggstöd kostar över 10 000kr. Detta smalnar ned alternativen ytterligare då jag ej vill lägga ut för detta i efterhand. Tänker att det är läge var öppen för olika alternativ i detta läge och inte låsa sig till ett märke/modell :) Skulle någon av dessa var mer lämpade eller finns andra modeller?
-Expedition?
-Commander?
-Annat?

Samt är detta med Crossover endast något skotertillverkarna slänger sig med?
Xtrim ska tydligen vara en crossover mellan touring och lössnö men det kanske inte stämmer:rolleyes:
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
XTrim går att backa med på packat underlag. Är du på friåkning så kan du backa ungefär en mattlängd i det lösa, sedan har den grävt ned bakänden.
49 Ranger (och alla andra modeller med flip i boggien) kan backa i princip hur långt som helst, och börjar den att gräva ned sig så tar man lite omtag och fortsätter sedan att backa :)
 
Reactions: Conpros

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Intressant läsning Jaag.
Tackar även för den inputen!

Jag skulle gissa att vi kommer köra motsvarande 80-90% på leder och 10-20% ospårat.

Är det någon modell (Skidoo eller Lynx) som kan vara mer lämpad för mitt och familjens ändamål?
Många av de skotrar som ligger ute på blocket saknar packlåda samt stora dynan med ryggstöd. Pratade med en skoterbutik som informerade att enbart stora dynan med ryggstöd kostar över 10 000kr. Detta smalnar ned alternativen ytterligare då jag ej vill lägga ut för detta i efterhand. Tänker att det är läge var öppen för olika alternativ i detta läge och inte låsa sig till ett märke/modell :) Skulle någon av dessa var mer lämpade eller finns andra modeller?
-Expedition?
-Commander?
-Annat?

Samt är detta med Crossover endast något skotertillverkarna slänger sig med?
Xtrim ska tydligen vara en crossover mellan touring och lössnö men det kanske inte stämmer:rolleyes:
Ski-doo Expedition och Lynx Commander är mycket fina skotrar, med fin komfort och bra framkomlighet. Lång och bred matta, även kallat bredbandare, men just Expedition och Commander har bättre komfort och är roligare än gamla tidens bredbandare tack vare bättre fjädring, mer moderna chassin samt att man också arbetat på att få dem något lättare. De har även möjlighet att dra tungt tack vare lågväxel, om man vill det. Om inte jag missat något så finns de däremot inte med 600 ACE-motorn utan då är det 900 ACE eller 600 E-tec (tvåtakt) som gäller. Mellan 900 ACE och 600 E-tec så skulle jag troligen välja 600 E-tec, den motorn är mycket lättare än 900 ACE och har likvärdig bränsleekonomi ändå (600 E-tec är riktigt bränslesnål för att vara tvåtaktare samt även mycket hållbar). Så om du kan tänka dig en skoter med tvåtaktsmotor (det ska sägas också att tack vare direktinsprutning så går motorn mycket rent och även rätt tyst för att vara en tvåtaktare, stor skillnad mot gamla skotrar) så är Commander eller Expedition med 600 E-tec mycket fina maskiner.

Gällande det med Lynx Xtrim och crossover så är det lite samma som med Ski-doo Renegade. De kanske en gång i tiden började som en blandning mellan sportmaskin och lössnömaskin, men de senaste åren har de definitivt varit mer inriktade mot ledkörning och att vara bra på det. Både Lynx och Ski-doo har kommit med andra modeller de senaste åren som jag skulle säga mer är crossovers i och med att de bra både på led och i lössnö, t.ex. Lynx Xterrain eller Ski-doo Backcountry. Jag skulle inte säga att Xtrim eller Renegade är något alternativ om du ska köra 10-20% ospårat, speciellt inte om du ska ha med dig någon familj eller kälke eller något. Om du vill ha en gubbskoter och inte absolut måste ha 600 ACE-motorn så är Lynx Commander och Ski-doo Expedition mycket bra val.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Mas: Tack för bra inputs!

Henriksson: Stort tack även till dig för utförligt inlägg. Det var tänkvärd info.
Rätta mig om jag har fel... men Etec 600 är alltså inte så långt ifrån ACE 600 när man ser till bränsleekonomi och driftsäkerhet? I så fall kan Etec ändå vara ett alternativ.

Sen funderar jag på Commander/Expedition vs Ranger 49. Hur bör man tänka om man jämför dessa mot varandra?
Smidighet?
Komfort?
Bränsleekonomi?
Driftsäkerhet?
Annat?
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Intressant läsning Jaag.
Tackar även för den inputen!

Jag skulle gissa att vi kommer köra motsvarande 80-90% på leder och 10-20% ospårat.


Samt är detta med Crossover endast något skotertillverkarna slänger sig med?
Xtrim ska tydligen vara en crossover mellan touring och lössnö men det kanske inte stämmer:rolleyes:
Har själv en xtrim sc 600etec -17. Dubbeldyna, bukskydd och låga rutan köpte jag till. Har typ samma körfördelning mellan led och lössnö som du beskriver. Tycker xtrim passar perfekt för det, samt att jag drar pulka en del också som funkar fint.
Jag har dock köpt till begagnade dämpare från en xtrim RE till boggien samt bytt till lite högre viskositet i framvagnsdämparna då jag tyckte den var lite vek i högt tempo på sönderkörd led. Blev som en ny maskin med den investeringen och som bonus även trevligare att åka två på den.
Har inte provat ranger men xtrim är en riktigt fin ledkryssare som inte skäms för sig på lite lössnöäventyr (dock ingen höjdare att backa med i lössnö).
 
Reactions: Conpros

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Försöka hitta en maskin som har den utrustning du vill ha direkt är, precis som du säger, högst troligt en bättre affär än att köpa de grejerna i efterhand.

Etec 600 är en mycket driftsäker tvåtaktare, många går uppemot 2000 mil utan bekymmer, men det finns ju inga garantier.... men det gör det å andra sidan inte för fyrtaktarna heller då jag även där sett exempel på motorer som havererat efter bara några hundra mil utan synbar orsak, och det oavsett märke.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för inlägg Jaag!

Hur skulle en commander upplevas att köra jämfört med Xtrim och ranger?
Upplevs den stor och klumpig i och med 50s matta? Dricker mycket soppa?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Man åker fint på en Commander men nog är den lite "oxigare" än Rangern. Far min hade en -14 Commander LE (var någon specialversion med några extra klistermärken och lite andra smågrejs), och den var jättetrevlig. Bytte bort den mot en -19 Ranger 49 med 900ACE som var allt annat än trevlig. Tung som ett as och vingligare än en enhjuling är ingen bra kombo! I fjol tvingade morsan honom att byta bort vingelrangern mot en Ranger 59 600 EFI, en gubbe på 79 skulle tydligen inte vara ute och härja med en skoter som helst vill vara upp och ner.

Commandern med 600 Etec kan du köra nästan lika billigt som smalbandarna, och som någon sa, har du tänkt dra tungt så är ju lågväxeln bra att ha.
 
Reactions: Conpros

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Till OP, tänk på att med en ACE 600 behöver du aldrig oroa dig över varmgång då de flesta skotrar med den motorn har extra kylare och fläkt. Det innebär att du kan köra hur sakta som helst. Det är ett stort plus för den motorn enl mig. Kan nog vara så att ngn modell med ETEC 600 också har det, men det har jag ingen koll på.
 
Reactions: Conpros

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Till OP, tänk på att med en ACE 600 behöver du aldrig oroa dig över varmgång då de flesta skotrar med den motorn har extra kylare och fläkt. Det innebär att du kan köra hur sakta som helst. Det är ett stort plus för den motorn enl mig. Kan nog vara så att ngn modell med ETEC 600 också har det, men det har jag ingen koll på.
Både Lynx Ranger 49, Lynx Commander och Ski-doo Expedition med 600 E-tec har kylfläkt, så det är bara Lynx Xtrim av de skotrar OP har funderat på med 600 E-tec som inte har kylfläkt.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tackar för ytterligare värdefull input från JAAG, Henriksson och Mattgojohn.
Om det står att skotern har kylfläkt i annonsen så innebär det alltså att man kan puttra på utan risk för överhettning?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tackar för ytterligare värdefull input från JAAG, Henriksson och Mattgojohn.
Om det står att skotern har kylfläkt i annonsen så innebär det alltså att man kan puttra på utan risk för överhettning?
Ja, kylfläkten ser till att hålla motorn nog sval även när man kör långsamt eller om det är hårt före. Man behöver dock ändå vara uppmärksam på slidesen (glidskenorna i plastmaterial som är mellan boggieskenorna och mattan). De kan bli överhettade och smälta fast i mattan om man kör för länge på hårt före, så man bör installera isrivare på skotern om det inte redan finns sådana och fälla ner dem vid hårt före så att de river upp lite snö och is som kyler ner slidesen (eller egentligen gör så att de glider lättare, så att de därigenom inte blir för varma). Det kan nog däremot säkert ibland hända att folk eller skoterhandlare glömmer att skriva in att skotern har kylfläkt i annonserna utan förutsätter att köparna ska ha koll på vilka modeller som har kylfläkt, men de modeller som stod i mitt förra svar har åtminstone kylfläkt. Det finns en del ytterligare modeller som också har kylfläkt (vanligt på alla sorters bredbandare att ha kylfläkt).