Fast i fjällen! S.O.S!

SjobbeDoo

Medlem
28 jan 2006
6
0
1
Umeå
Sitter här med en trasig skoter i fjällen. Tagit ledigt och allt, så snabb hjälp vore va gött.

Har en Formula 500 -98 som tvärdog igår. Efter flera drag så gick den igång. Tog mig 1km innan den dog igen. Har lyckats starta den fler gånger sen dess men den dör alltid efter ett tag. Dock verkar den heldöd nu. Har kört flera långturer runt umeåtrakten, men nu när jag tog upp den till fjällen så hände detta. (något med luften?). Inga konstiga ljud när den dog heller.

Förra året (också i fjällen) hände samma sak, samma symptom. Då var det kolven som hade gått i bitar. (fick inhandla 2 nya kolvar, honade en cylinder och borrade en). Kollade kompan idag och den är ok, 11 på båda.
Har köpt ny CDI-box och nu tänder den, men startar inte. Stiften nya, kolsvarta, nästan oljiga.

Snabba svar vore guld, om inte skotern startar snart så är det inte så mycket att göra annat än att plocka fram ölet och flaska.
 
8 jan 2006
0
0
0
Vännäs
Du kankse måste bestycka om förgasarna när du far till fjällen?
Gick den tungt att dra igång efter att den stannade? ja skulle nästan tro att den nyper, fast det är bara mina spekualtioner! Någon har säkertn ågot bättre svar!
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Mike_ skrev:
Du kankse måste bestycka om förgasarna när du far till fjällen?
Gick den tungt att dra igång efter att den stannade? ja skulle nästan tro att den nyper, fast det är bara mina spekualtioner! Någon har säkertn ågot bättre svar!
Ja inte nyper den för att han kommer upp till fjälls snarare raka motsatsen faktiskt, om den går bra i Umeå vid havsnivå då går den troligen fett på fjället så om den är på gränsen till för fett bestyckad vid havsnivå så kan den gå riktigt fett uppe på fjället.

Om du har rena stift och schysst gnista så ska den starta om du ger den en liten stänkare i tändstifts hålen dra ur den en 3-4 drag först utan stift innan du snapsar och sätter tillbaks stiften, stannar den direkt får den troligen ingen soppa (is propp, skit i förgasarna, pumpen, slangar osv...) om den bluddrar och dör efter ett tag så får den troligen för mycket kolla om stiften är blöta (choken kärvar, felbestyckad, skit i luftburken tex) om den går men bööar och dör när du gasar utan att stiften blir blöta så kan det vara skit i förgasarna eller tjuvluft (insugsgummi eller vevaxeltätningar).

Det var några tips på eventuella fel det kan vara.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Skulle personligen tro att den flödar, dvs flottören stänger inte riktigt... ta upp och rengör förgasarna
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Är nånting knepigt i fjällen, visst vet jag att man bör bestycka om förgasarna när man ska dit, men testade endå igår..
Visst skotrarna gick lite sämre än hemma, men dom funkade ända tills vi kom upp på lite höjd, en polaris indy 500 gick skit, men gick frammåt, min mach1 gick hyffsat, men så stängde jag av den, och fick aldrig igång den igen, hämtade en venture 700 å skulle dra hem min skoter med,, och på samma ställe så började den blöddra, gick bara på lågfarts munstyckena typ till 40km/tim, kom ner på sjön å bytte stift då gick den lite bättre, sen började vi boxera min skoter, gick bra tills vi kom upp på höjden igen då började det igen på nästan extakt samma ställe nära på metern.. Gick inte rent när vi kom ner i dalen heller, varför så jäkla känsligt ?

Venturen har gått där i fjällen i 3år utan problem..
 

venture

Medlem
7 jan 2006
28
0
1
kolla om packboxen på variatorsidan sitten som den ska eller om det fuktar där. rotax har haft problen med vevaxel lagren, har skjälv fått renovera två st, annars kan du kolla att slidmatningen öppnar som den ska.
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Rätta mig om jag har fel.. men en skoter bestyckad och justerad för körning vid kusten bör gå rejält fett vid körning i fjällen. Således borde det inte vara nån fara att dom skär iaf.
 

venture

Medlem
7 jan 2006
28
0
1
Helt rätt!

V-Max 600 skrev:
Rätta mig om jag har fel.. men en skoter bestyckad och justerad för körning vid kusten bör gå rejält fett vid körning i fjällen. Således borde det inte vara nån fara att dom skär iaf.
Det är till 100% dösäkert förutsatt att allt övrig i motorn är helt. en två taktare är en mycket kännslig sak, och livslängden brukar väll inte vara den bästa direkt, det behövs inte mycket ibland för att det ska svida i "pungen":)