Fel cylinderpackning..eller??

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Tjena !

Jag har en 2002 Polaris Edge X 600.

Får ingen kontakt med polaris handlaren så jag börjar ge upp där.

Packningen stämmer inte överns med vattenkanalerna, se bifogad bild.

Har gått igenom alla 600cc på polaris hemsida, dom har samma artikelnr. Förstår inte vad jag ska ha..dom gamla är tyvärr slängda så vet inte hur dom såg ut.

Någon som har ideér ?

image.jpg
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Nog är det rätt packning, antar du tänker på "ribban" i packningen?
Den är nog bara där för att förstärka packningen vid monteringen, så den inte är"fladdrig"
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Hur försöker du kontakta handlaren? Tycker det är rätt vanligt att mindre handlare inte har tid med mailkorrespondens. Ska man ha tag på dom är det telefon eller besök som gäller. Passar packningen i övrigt så är det bara att köra, (sålänge tjockleken är rätt).
Finns ett antal motorer där cylinderfotspackningen används för att strypa vattenflödet i vissa kanaler. Verkar inte vara fallet här däremot.
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Nog är det rätt packning, antar du tänker på "ribban" i packningen?
Den är nog bara där för att förstärka packningen vid monteringen, så den inte är"fladdrig"
Hur försöker du kontakta handlaren? Tycker det är rätt vanligt att mindre handlare inte har tid med mailkorrespondens. Ska man ha tag på dom är det telefon eller besök som gäller. Passar packningen i övrigt så är det bara att köra, (sålänge tjockleken är rätt).
Finns ett antal motorer där cylinderfotspackningen används för att strypa vattenflödet i vissa kanaler. Verkar inte vara fallet här däremot.
Jag har både ringt och mailat, men får inga tydliga svar. Polaris Mora
Skickat brev med packnignarna då jag som sagt misstänkte att dom var fel.. så ärendet är hos dom på flera plan. Men ingen direkt återkoppling.

Ska göra om bilden och visa hur jag fatkistk tycker packningen ska se ut. För rätta mig om jag har fel, men i dessa vatten kanaler går det ju varm vatten och kall vatten,, detta vill man vell ogärna blanda ?

image.jpg
 

Attachments

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På de flesta vattenkylda motorer tillförs kallvatten från vattenpumpen längst ner i kylmanteln, och varmvattnet tas ut till termostat och kylare från toppen.
Det är bara mycket udda konstruktioner (t ex Perkinsdieslar från 50-talet, där både kall- och varmvattenanslutningarna sitter i toppen och vattnet går ner och vänder i kylmanteln runt cylindrarna) som avviker från detta.
Kolla vart de olika kanalerna i blocket respektive cylindern tar vägen!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
Om du skulle ha en brygga där som du ritat in så spelar det ingen roll, det är bara ett tomrum den delen. Så det går inget vattenflöde där.
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
På de flesta vattenkylda motorer tillförs kallvatten från vattenpumpen längst ner i kylmanteln, och varmvattnet tas ut till termostat och kylare från toppen.
Det är bara mycket udda konstruktioner (t ex Perkinsdieslar från 50-talet, där både kall- och varmvattenanslutningarna sitter i toppen och vattnet går ner och vänder i kylmanteln runt cylindrarna) som avviker från detta.
Kolla vart de olika kanalerna i blocket respektive cylindern tar vägen!
Om du skulle ha en brygga där som du ritat in så spelar det ingen roll, det är bara ett tomrum den delen. Så det går inget vattenflöde där.
Åfan, trodde utan tvekan att de gick vatten där.. där ser man. Då är det ju guld och gröna skogar. Jag kan med andra ord bortse helt från den där bryggan..
Tack för hjälpen! Haft sån sjuk huvudbris över detta och snön är ju på ingång.. måste få ihop maskinen !