fel eller ska de vara så? polaris assault -11 startar utan nyckel????

eddie_meduxa

Välkänd medlem
22 feb 2007
206
0
16
Bollnäs
hallå
jag va hem till en bekant för att hjälpa han meka med skotern,
allafall när vi mecka klart så skulle vi starta maskin, å i fummlet med kåpor å skit så hitta vi inte nyckeln...

vi provade starta endå å efter några ryck, gav vi upp,
sen kom vi på att kanske går om man kopplar ut tändningslåse, TAMEFAN skotern starta endå!!???
finns de inge stöldskydd på den här modellen?? eller äre nånting som är fel?

tacksam för svar... btw nyckeln hittad
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Precis dom startar om man rycker ur tändningslåset eller kabeln mellan huven och resten av kabelstammen.
Helt värdelöst stöldskydd ja! Där har brp vart långt före sedan 1999 eller när det var de började med DESS.
 

eddie_meduxa

Välkänd medlem
22 feb 2007
206
0
16
Bollnäs
vi provade inte köra med den, men skulle de gå att köra som vanligt utan??
isåfall måste man ju låsa hela skotern med kättingar å skit för att inte bli bestulen........
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Polaris har väl typ 3st (eller var der5st?) olika nycklar till ALLA skotrar också.

Alltså en nyckel med 3 "stjärnor/pluppar" från en 09as RMK passar kanon fint på en XLT från -94 med 3st "stjärnor/pluppar".

Eller är det bara en gammal myt?
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Så länge man har lika många "pluppar" på nyckeln så går det att starta alla skotrar med samma antal med just den nyckeln..
Polaris har väl typ 3st (eller var der5st?) olika nycklar till ALLA skotrar också.

Alltså en nyckel med 3 "stjärnor/pluppar" från en 09as RMK passar kanon fint på en XLT från -94 med 3st "stjärnor/pluppar".

Eller är det bara en gammal myt?
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Nu blev man ju orolig. Är det lika enkelt på en arctic cat års mod 13
 
A

AssaultRMK

Arctic drar du ut kontakten till huvens kabelhärva så är maskinen igång...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Polaris har väl typ 3st (eller var der5st?) olika nycklar till ALLA skotrar också.

Alltså en nyckel med 3 "stjärnor/pluppar" från en 09as RMK passar kanon fint på en XLT från -94 med 3st "stjärnor/pluppar".

Eller är det bara en gammal myt?
Stämmer bra, 5 duttar som max kan nyckel ha om jag inte minns fel och fungerar tämligen långt bak i tiden fram tills idag. Otroligt vackert :rolleyes: Men ja iofs, nyckeln spelar ju ingen direkt roll då det bara är att plugga ur tändningen iaf...
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag tycker det är praktiskt att den går att starta utan huv/nyckel, men det kanske bara är jag.. tänker tex på skidoos kodade stoppsnöre som kan tappa kodningen ibland och man står hela puderhelgen med en ny skoter som inte går att laga själv.

Å andra sidan så är det ju bara för tjuvar och drägg att googla på hur man startar en stulen polaris och få fram denna post... Kanske skulle raderas!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag tycker det är praktiskt att den går att starta utan huv/nyckel, men det kanske bara är jag.. tänker tex på skidoos kodade stoppsnöre som kan tappa kodningen ibland och man står hela puderhelgen med en ny skoter som inte går att laga själv.

Å andra sidan så är det ju bara för tjuvar och drägg att googla på hur man startar en stulen polaris och få fram denna post... Kanske skulle raderas!
Ja, nu är jag ganska övertygad om att tjuvar redan sitter på den informationen...det är ju inte någon nyhet precis-jag har aldrig funderat över att stjäla en skoter, men ändå vetat om det i 25 år.

Lite tråkigt att det inte är svårare att stjäla en skoter än en åkgräsklippare, men så är det.
Det har ju hänt lite grann iaf, fram till början av 90-talet var det ju samma nyckel till alla Polarisar!
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Ja, nu är jag ganska övertygad om att tjuvar redan sitter på den informationen...det är ju inte någon nyhet precis-jag har aldrig funderat över att stjäla en skoter, men ändå vetat om det i 25 år.

Lite tråkigt att det inte är svårare att stjäla en skoter än en åkgräsklippare, men så är det.
Det har ju hänt lite grann iaf, fram till början av 90-talet var det ju samma nyckel till alla Polarisar!
Tjuvar är i regel dummare än man tror! Tillfället gör tjuven/snubblar över ny info gör tjuven. Som tröst så får ju tjuven börja med att byta kolvar och spridare :p