Fel kod 173 -3 polaris sks 2016

Mattias p

Medlem
14 dec 2021
18
4
3
46
Njutånger
Hej,har idag köpt en sks 800 2016 och lastade av den när jag kom hem med den och körde ca 200 meter då motorlampan lyste och med fel kod 173 - 3 . Motorlampan lyste inte då jag provkörde innan köpet, men säljaren sa att han hade fått samma felkod nyligen och bytte då avgas tempgivaren och sedan var allt i sin ordning igen,ska tilläggas att det är märket Snow x som han satt dit , han var för övrigt villig att hjälpa mig med tanke på att jag knappt fick hem den innan det började strula , men min fråga är att om det är lönt att sätta dit en ny igen eller om det finns en orsak till att dom går sönder så man måste lösa det först och vad det i så fall beror på, tacksam för svar Mvh Mattias Pettersson
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Om avgasmuffen mellan grenrör och pipa läcker så sugs de in luft som ger skärbrännareffekt som i sin tur tar ut sensorn.Kolla även att pipans gummidämpare är hel så den inte skallrar.Du kan även skita i tempsensorn och sätta in ett fast motstånd mellan kablarna. Jag kör så på min 2015 pro rmk och en kompis körde det på sin 2016 axys.Jag märker inte av några nackdelar med fast mostånd. Pipsensorn sänker tändningen när den känner att pipan är för kall för då hettas den upp fortare men som sagt vi har inte märkt några nackdelar alls.
9 k ohm ska du köpa iså fall och köp någon extra att ha med sig i reserv. Jag har kört i 4 säsånger nu flera hundra mil med motstånd och den tycks hålla för evigt och kostnaden 1 kr styck gör ju inte saken sämre :)
De går hitta billiga sensorer från Bmw men jag mins inte modellen.
 

Mattias p

Medlem
14 dec 2021
18
4
3
46
Njutånger
Ok
Så det blir ingen skillnad på motorns prestanda om man kör med ett motstånd,själva motståndet sätter man isåfall imellan kontakterna som igentligen ska anslutas till avgas tempgivaren
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ok
Så det blir ingen skillnad på motorns prestanda om man kör med ett motstånd,själva motståndet sätter man isåfall imellan kontakterna som igentligen ska anslutas till avgas tempgivaren
Exakt jag märker ingen skillnad alls varesig i varvtal /stupning /bränsleförbrukning ja inget alls och då har jag trimmat min så jag kör med powercommander och bredbandslambda så jag ser hur fett/snålt den går hela tiden live och jag kan inte se någ sklillnad i lambdavärdet heller så de är absolut inte farligt. Motståndet lurar ecu datorn att pipan är ca 630c hela tiden så ecu kommer inte labba med tändningen hit eller dit och inte mer eller mindre soppa heller.
Ja motståndet klämmer du fast kabelskor på och trycker in mellan kablarna som kommer från kabelhärvan till pipsensorn alltså du rycker ur pipsensorn. Jag har smältlim förstärkt motståndet och kabelskona på den för de är lu lite flimsigt med så litet motstånd och klena trådpinnar så jag har helt enkelt bakat in hela motståndet i smältlim så de enda som står ut är kabelskona då blir de väldigt hållbart.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
En ny original senor kostar endast 3700 och verkar vara det enda som funkar, men dom håller bara ca 300-400mil. så det ger en milkostnad på bara sensorn 9.25-12.33kr/mil!
Så ja ett motstånd för 1kr är nog det enda vettiga alternativet :) och då är det fasiken bra överpris på det motståndet...
 

Mattias p

Medlem
14 dec 2021
18
4
3
46
Njutånger
Om avgasmuffen mellan grenrör och pipa läcker så sugs de in luft som ger skärbrännareffekt som i sin tur tar ut sensorn.Kolla även att pipans gummidämpare är hel så den inte skallrar.Du kan även skita i tempsensorn och sätta in ett fast motstånd mellan kablarna. Jag kör så på min 2015 pro rmk och en kompis körde det på sin 2016 axys.Jag märker inte av några nackdelar med fast mostånd. Pipsensorn sänker tändningen när den känner att pipan är för kall för då hettas den upp fortare men som sagt vi har inte märkt några nackdelar alls.
9 k ohm ska du köpa iså fall och köp någon extra att ha med sig i reserv. Jag har kört i 4 säsånger nu flera hundra mil med motstånd och den tycks hålla för evigt och kostnaden 1 kr styck gör ju inte saken sämre :)
De går hitta billiga sensorer från Bmw men jag mins inte modellen.
Hej boost
Tack för svar
Nu på morgonen så lyste inte motorlampan och inga felkoder, kan det vara att motorn är kall och att det har att göra med avgas packningen är sliten så när den blir varm gör att det blir skärbrännar effekt som slår ut avgas tempgivaren , tänkte köra skotern igen och se om motorlampan tänds igen Mvh Mattias Pettersson
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Hej boost
Tack för svar
Nu på morgonen så lyste inte motorlampan och inga felkoder, kan det vara att motorn är kall och att det har att göra med avgas packningen är sliten så när den blir varm gör att det blir skärbrännar effekt som slår ut avgas tempgivaren , tänkte köra skotern igen och se om motorlampan tänds igen Mvh Mattias Pettersson
Dom kan hålla på sådär när sensorn är dålig, ger den inte orimliga värden på tomgång så tänds inte lampan, sen ibland när man bytt senor kan man behöva köra ett tag innan den slocknar igen också.
 

Mattias p

Medlem
14 dec 2021
18
4
3
46
Njutånger
Hej igen,lite uppdatering ang problemet,som sagt imorse lyste ej motorlampan men efter en stunds körning så tändes den igen med samma felkod,åkte hemåt igen och då slocknade den igen och efter tag tändes den igen med samma felkod, verkar som ni säger att det beror på att det sitter en pirat avgas tempgivare i maskinen och att problemet borde vara borta om jag sätter dit orginal istället eller ett motstånd, men jag undrar om man vågar köra ändå tills jag har fått en orginal eller ett motstånd,ska tilläggas att maskinen verkar gå som vanligt även fast motorlampan lyser
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Yes du kan köra och motorn går bara fetare så den går tom säkrare än med fungerande tempsensor. Enda är att den sotar ner avgasventielrna mer och drar mer bensin och går något sämre men ingen fara att köra.
 

Mattias p

Medlem
14 dec 2021
18
4
3
46
Njutånger
Yes du kan köra och motorn går bara fetare så den går tom säkrare än med fungerande tempsensor. Enda är att den sotar ner avgasventielrna mer och drar mer bensin och går något sämre men ingen fara att köra.
Ok lysande tack så hemskt mycket för svar,då kör jag skotern tills jag får hem tempgivaren, säljaren skulle skicka mig en ny orginal vilket var ädelt gjort av honom
 
Reactions: Boost III