Fel på xtc:n

Sjobba

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
När man ska dra i väg å trycker fullgas så stannar till slut. Men det går bra om man varvar upp lite innan och sen trycker fullgas. Har rensat förgasarna å tanken. Vad mer kan det vara för fel?
 

Sjobba

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Tycker att det skulle vara konstigt eftersom den har gått bra förut. Ha även bytt till mindre munstycken. När man ligger å kör och trycker fullt så äre inge fel.
 

ROACH

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Sverige
Den surar ner sig, får för mycket bränsle för det går till sig när du släpper upp gasn lite. Har du kört på samma ställe hela tin?
 

Sjobba

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Precis som du beskriver det, när man släpper upp gasen så går den ju igen. Ja jag har varit på ett å samma ställe.
Spelar inget roll vilket väder det är lr värme på motorn.
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
jag tycker att det låter som att den får för mycket luft?

prova att choka och tryck full gas

 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
40
Umeå
www.ninelives.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 31-Mar-04 kl 03:28 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 31-Mar-04 kl 03:25 AM (CET)]Det kan vara att en nödbrytarsladd till tändningen har gått av, kolla nere vid förgasarna där är det en brytare som tar i vid fullgas. Detta hände för mig och då slog tändningen av så maskinen dog om man tryckte fullt direkt eller släppte maskinen under ett ca. 5000 varv och tryckte fullt igen.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En annan möjlighet är om det är något skumt med bränslepumpen. Kolla att slangen mellan vevhuset och pumpen är hel och sitter bra på nipplarna i bägge ändar.

Prova att sätta ett t-stycke på en bränsleledning mellan pump och förgasare och koppla in en lågtrycksmanometer (79 kr eller så på Biltema). Håll ett öga på bränsletrycket när du kör och se om det är stabilt eller om det sjunker mot 0 när du gasar på plötsligt. I så fall är det dags att titta närmare på pumpen. Normalt tryck är 5-30 kPa (0,05 - 0,3 bar).
 

Sjobba

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Ha fått den å gå lite bättre. Men det är som den vill stanna om man trycker fullt fast nu så sticker den efter en stund
 

Trum_Tom

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Skärvången Sverige
Har du lite bensin i tanken?
Det kan vara så enkelt, jag har haft precis samma problem på min Sx600 -97:a
Så prova med det, jag hade minst 5 liter bensin men det räckte tydligen inte.



 

Sjobba

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
tog isär tanken å rensa förgasarna en gång till den blev mycket rappare vet inte om man kan kräva nå mer av en 500:a.
Tack alla för hjälpen!!