Fel Rx1

j84

Medlem
22 nov 2009
39
0
6
Kalix
Vad är det för fel när skotern går dåligt motor lampan blinkar tre gånger och varvräknaren hoppar upp och ner??. Den baktänder rätt bra också. Alla fyra tändspolar är bytt. Det är en Rx1-03a.Har prövat koppla ur tors ingen skillnad.?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Börja med att rengöra gasarna och kollar så att gummibälgarna i dem är hela. Var noga med att inte slarva bort o-ringarna som sitter under kåpan på vakuumklockorna.

När du ändå är i farten så montera bränslefilter på slangarna. Hade själv problem på min RX att lågfarts la igen. Hände aldrig mer efter montering av filter.

Angående varvräknaren, kolla alla kontakter och även kontakten bakom mätarhuset.
 

j84

Medlem
22 nov 2009
39
0
6
Kalix
Gasarna är rengjorda för ett tag sen filter monterade jag för några år sen. Har kollat alla kontakter och öppnat kablelstammen vid cdiboxen men hittar inge fel. Men en sak som är skumt är när ja stoppar tillbaka en av dom gamla tändspolarna då funkar den? så de är nå el fel. Jag bytte dom gamla för att dom var nött glapp på tändsiften slog gnistor mellan ventilkåpan. Men de är bara på en cylinder som det blir fel.Har även bytt en av dom nya trodde att den var trasig. Dom nya är pirat spolar. va kan de vara??
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har läst för ett tag sedan på TY4Stroke att det kan slå gnistor mellan tändspole och toppen, nere i hålet.
De provade med nån antistat-smet men jag vill minnas att resultatet var sisådär.

Jag är lite skeptisk til piratdetaljer. Man brukar få vad man betalar för, oftast.
Misstänker att piratspolarna slår gnistor nere i röret mot toppen istället för i tändstiftet, därav den dåliga gången.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är många motortillverkare, inte bara i skoterbranschen utan även i bilar, som har haft stora problem med tändspolar som sitter monterade direkt på tändstiften. Det är svårt att få dem att tåla miljön med vibrationer och värme från motorn. Alla känner väl till vilka bekymmer Saab hade med sina tändkassetter på 90-talet (de tillverkades av firman SEM i Åmål, som för den delen också hade stora problem med tändspolar till Husqvarna motorsågar), och VW och Audi har fått återkalla många bilar för allmänt tändspolebyte. Bara som exempel.

Pirattändspolar brukar man alltid ha anledning att vara misstänksam mot. Förutom allmänt dålig kvalitet - dåliga plastmaterial som spricker osv - så är det vanligt att elektriska data inte stämmer med motsvarande originaldel. Man kanske snålar så mycket som möjligt med tunnare tråd i lindningarna eller aluminium istället för koppar vilket ger för höga resistanser, använder sämre och tjockare plåt i järnkärnan vilket ger stora magnetiska förluster, osv osv. Ofta är en pirattändspole inte ett dugg bättre än vad som behövs för att motorn överhuvudtaget ska gå.
 

j84

Medlem
22 nov 2009
39
0
6
Kalix
Okej. Får pröva med nya original då istället. Finns det nån sida man kan beställa billigare original ifrån?
Dom kostar hos handlarna 1040kr st. Tycker dom borde hålla längre? men skotern är ju gammal men den har bara gått 1080mil.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Dollarn ligger lite fel just nu för beställning från USA och köpa begagnat känns ju trist.
Bara bita i det sura äpplet, du kanske får nån bra deal om du tar 4 från handlarn.
Har du kolla med NTC?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Finns samma tändspolar på någon annan Yamahaprodukt (t ex mc eller båtmotor)? I så fall kanske det går att hitta bättre priser via den branschens reservdelsnasare.