Felmeddelande ECU 21, Crossfire 800 2010

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Får felmeddelande ECU 21 på min CF8 -10.

Knacksensor av vad jag förstått.
Felmeddelar skotern om trasig knacksensor eller känner den av knack/spikningar?

Möjliga åtgärder?
En åtgärd är väl att ersätta en EV. trasig sensor för över 3000 spänn.
(Finns det billigare att få tag på?)
Går det att avgöra om sensorn i sig fungerar eller ej, genom uppmätning eller dylikt?

Andra åtgärder om INTE sensorn är trasig?

I min värd spikar en motor då bränsle/luftblandningen är för snål.
Kan det då vara;

Insugsgummin?
"Halvfungerande" stift om nu det begreppet finns...

Har kompprovat motorn och från cylinder till cylinder var det strax under och strax över 10 bar i komp, inget vatten skvätte ur...

Har bara parkerat in skotern i garaget och har inte felsökt mer än kompprovet..

Motorn gick ej varm om det skulle kunna höra till saken.

Körde på halvtank fjolårsbensin vilket jag inte vet om det är 95 oktan eller 98 oktan. Resterande halvtank var dagsfärsk 98 oktan.

Mycket tacksam för hjälp.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
I vanliga fall indikerar den inte om det är fel på sjöälva givaren vad jag förstått.
Men det kan ju bli fel på givaren om än väldigt ovanligt så den indikerar hela tiden.
Kolla så den inte sitter löst för då kan den också indikera.

På HO motorn bör man väl få felkoden OCT om man har för lågt oktan eller är det ECU 21 den visar då? Det är väll samma givare? eller så har ja missuppfattat nått.

Om du konstaterar att det är fel på givaren å inget annat så kan du köpa en från en skrotad 660.
Ja köpte en beg. för 300:- dom ville först inte sälja den men efter lite övertalning så. 3600 eller nått tror ja originalgivaren kostar. Samma givare sitter säkert på flera bilar också.
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Jag skrev allt som hastigast, kanske blev lite hit och dit med min beskrivning :p

Jag ville bara berätta att jag tankat med 98 oktan ifall det skulle hjälpa problemlösningen.

Som jag har förstått det, likt dig, så är OCT en kod separat felkod från ECU 21 men att de kan vara kombinerade då motorn knackar vid för lågt oktan. Har läst det tidigare på något forum. Men motorn kan ju knacka/spika av fler anledningar, där av endast ECU 21 meddelandet.

Den där begagnade givaren, från vilken mer exakt skotermodell kan man ta den ifrån?

Tack för snabbt svar!
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Okej.
Tack så väldigt mycket för länken. Ska skruva, kolla, klämma och känna lite på skotern sen ringer nog jag företaget som har länkat till.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
läste om du mäter sensorn och får 0 eller oändligt med ohm så är den paj, du har inte samma problem som en annan här på forumet, visade sig vara knäckt kylare som orsakade varmgång och ECU21 ?
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
fsamuelsson
Jag har nog inte kört den varm. Skotern signalerade inte för det, alltså lampan för överhettning och jag körde ganska länge efter att ECU 21 meddelandet första gången visade sig. Jag fick meddelandet 5 gånger tror jag. Efter varje gång jag fått meddelandet så har jag stannat och slagit av skotern, efter det gick skotern 15-20 min drygt.
På den tiden, om skotern gått varm så borde den vara riktigt trasig nu.
Den startade när jag lastade av vagnen på kvällen dock gick det tungt att dra i snöret och det krävdes 5 drag i stället för de vanliga 2-3 dragen när den är kall, vilket oroar mig. Kompen är okej.. Kan det vara vatten någonstans ändå?

Kan väl erkänna att skotern hamnade helt uppochner vid ett tillfälle, dock ganska odramatiskt i dryga 5 minuter. Kan olja runnit tillbaka i spjällhuset? Brukar ju samlas en skvätt olja mellan luftburk och spjäll..
Bara en teori...

Jag körde hål på kylaren förut, och då smälte oringarna i toppen. Det tog 10 min ungefär.
MEN.. jag har inte kollat vattnet! Ska kika under dagen.

Jag ska mäta upp knacksensorn idag och hoppas på att den håller ett fast ohmtal.. Eller ska man hoppas på att den slut och slippa felsöka mer?

Tack för tipset fsamuelsson :)
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Tittade lite på själva sensorn och såg att en del av det mjuka fyllningsmaterialet som jag gissar på fungerar som ljudisolering hade lossnat till viss del. Kan detta vara orsaken till problemet?

Skulle tro att detta har uppkommit pga förra årets varmgång, då även oringarna smälte.

Kan man "återfylla" detta med möjligen brandtätning? Vilket aldrig härdar utan håller sig mjukt.

Tänkte först på 15minuters epoxy, men det blir ju så hårt och tar väl upp ljud snarare än isolerar ljud?

Som sagt, kan detta vara felet?

 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Kanske ? Testa och mät den så den inte smällt helt, kan tydligen göra det läste jag i en annan tråd, Du kanske kan hitta något värme silikon du kan dutta i och se om det blir bättre en ny i Sverige var ju dyr verkar ligga runt 3 000, USA lite billigare den är ju så liten så dom kanske kan skicka den i ett vanligt kuvert så kanske du slipper Tull & Moms ;) http://countrycat.com/ccstore/index.php/sensor-ass-y-knock.html

ta en kik på , kanske värt att pröva

http://www.snowest.com/forum/archive/index.php/t-291189.html
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Tjena!

Mätte upp sensorn och den hade ett fast ohmvärde, 641 eller vad det nu var.

Vad beträffar det som saknades ur sensorn har jag nu fyllt upp det med värmetåligt silikon (red gasket) som ska tåla temp från -60 till +300 grader.
Hoppas på gott resultat!

Ska även prova teorin som beskrevs på länken!