Felmeddelande?

Landell

Medlem
21 okt 2006
38
0
1
Morsning!

På min ski-doo Rev 500ss -05 får jag ett meddelnade i displayen när den står på tomgång..

För när den sjunker ner i varv på tomgången så tänds det några varningslampor, värme, hellus och en till tror jag det är..
Varvräknaren dör och i displayen så blinkar det 10-9 km..

Vad är det för något? Tror knappast det är något fel men det skulle vara intressant att veta vad det är för jag är säker på att det är fler än jag som har detta på sin skoter.. Tack för mig!
 

TurboDiesel

Ny medlem
31 jan 2005
4
0
1
38
Kan vara att den lilla svarta knappen på mätaren har fastnat i intryckt läge försök pilla ut med nagel lr liten skurmejsel.
Gjorde det för mig på Lynx r-evo med liknande fel
 

Landell

Medlem
21 okt 2006
38
0
1
Kan vara att den lilla svarta knappen på mätaren har fastnat i intryckt läge försök pilla ut med nagel lr liten skurmejsel.
Gjorde det för mig på Lynx r-evo med liknande fel

Tror inte det är det som är felet då jag kan trycka på knappen annars och få upp info om tid o längd.. Men jag ska självklart kolla detta... Men det e som sagt bara när den kommer i låga varv.. För när man varvar den lite så kommer skiten igång igen o det funkar som det ska..
 
E

ejwbegysv

Är så på alla skidoo jag har kört... För lågt varv = för låg spänning... när du startar skotern så lyser alal i början för att visa att alla lampor fungerar
 

Landell

Medlem
21 okt 2006
38
0
1
Är så på alla skidoo jag har kört... För lågt varv = för låg spänning... när du startar skotern så lyser alal i början för att visa att alla lampor fungerar
Var väl det jag trodde.. Men med tanke på att det kommer upp andra siffror så tänkte jag att det var ett meddelande..
Har det stårr 10-9 på de du kört också eller något annat??
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag har för mig att 10-9 har någonting med att man ska ställa in vilka drivhjul man har, dvs 9 eller 10 tänder. Är detta fel så visas ju hastigheten helt galet. Hör efter med din återförsäljare, han ska kunna svara på detta.
 

Landell

Medlem
21 okt 2006
38
0
1
Jag har för mig att 10-9 har någonting med att man ska ställa in vilka drivhjul man har, dvs 9 eller 10 tänder. Är detta fel så visas ju hastigheten helt galet. Hör efter med din återförsäljare, han ska kunna svara på detta.
Sedär ja, inte omöjligt.. Ja jag får väl försöka ta mig till min återförsäljare snart då, tack alla som hjälpt till..
 

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Det kan stämma att det har med drivhjulstorlek att göra. För på min lynx x-trim står det 9-9 när jag startar och på den är det fönsterdrift, jag antar att det skiljer ngn kugg på de olika drivhjulen.

Har du instuktionsboken kvar kan du ju alltid kolla i den vad koden betyder! Det står iaf i min.
 

Landell

Medlem
21 okt 2006
38
0
1
Det kan stämma att det har med drivhjulstorlek att göra. För på min lynx x-trim står det 9-9 när jag startar och på den är det fönsterdrift, jag antar att det skiljer ngn kugg på de olika drivhjulen.

Har du instuktionsboken kvar kan du ju alltid kolla i den vad koden betyder! Det står iaf i min.

Sedär ja, allt tyder på att det är det som är grejjen..
Jopp, har boken kvar MEN jag tycker att det är den sämsta som har gjorts för jag hittar ta mig sjutton ingenting i den.. MEN jag ska leta nu när jag vet vad jag ska leta efter!

Tack alla!
 

Eke

Ny medlem
7 dec 2008
4
0
1
Jättendal
ja har ju liknande fel på min machZ 1000 nu å undrar ifall du har fått någon rätsida på problemet än?
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
10-9 visar att Rev hade 10 kuggars drivhjul och R-evo hade 9-9 = 9 kuggars drivhjul, kan bara programeras i samband med att man måste byta ut mätaren, man kan då välja vilka drivhjul man har 8,9,10-9
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . gammal tråd, men dooleys det går att göra utan att byta mätare..

"Your speedo will be off about 10MPH too fast with the driver change. You will be putting on excess miles on the odometer too.

Open the panel on the clutch side and look up by the speedo area above the secondary clutch for a black wire with a small black connector. There are two ends. When you plug them together it converts you speedo to KMH instead of MPH.

Now you will need two pieces wire, each about 2ft long. Strip both ends and use them to extend the KMH/MPH wires. Dont connect the two wire ends yet. This little tip helps because you cannot plug and unplug the MPH/KMH connectors fast enough. You will touch the two wires together in the steps below.


From Service bulletin No. 2005-1

-Start Vehicle

-current driver setup will display for a few seconds. You need to hold the mode button during this time to enter SCALE mode. (Then release button) If you dont have E-Start you might need a buddy to help.

-Now tap those wire together really fast until "PAUSE" appears on the speedo lcd display. Took me a while to get it just right.

-Press "mode" button to activate the programming mode.

-In programming mode messages "0-0," "8-9" "9-9" "10-9" appear on the LCD one after another, each displayed for 2 seconds.

-To program the drive sprocket ratio, wait for desired ratio to be displayed, press and hold the "MODE" button at least for 2 seconds then release the button.

-The selected ratio will be stored and displayed flashing.

-Shut sled off and restart.

-The ratio will be displayed for 2 seconds every time the vehicle is started. The numbers 10-9 is the ratio, for 10 tooth drivers. 9-9 are for 9 tooth drivers and 8-9 for 8 tooth drivers."