Fett drivaxellager/hastighetsmätarhus?

JanP

Välkänd medlem
16 dec 2013
110
1
18
Hagge
Hej.
På de tre proride-maskiner jag köpt nya från tre olika säljare har ingen av dem haft fett i lagerhuset. Enligt instruktionsboken ska det fettas även där.
Är detta slarv från tre oberoende säljarverkstäder eller ska det inte fettas där?
Undrar även om värmeevakueringen hämmas av att näta igen fotholkarna på min beast?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det är helkapslade lager med tätningsbrickor på bägge sidor (2RS-typ) så ska det inte behövas något fett utanför lagret. SKF-återförsäljare (t ex Momentum i Sundsvall) avråder mycket bestämt från alla försök att eftersmörja deras tätade lager, det ger bara risk att en tätningsbricka hoppar loss och det blir fritt tillträde för vatten och smuts från tunneln in i lagret.
 

JanP

Välkänd medlem
16 dec 2013
110
1
18
Hagge
Tack för svaret. Problemet är dock att där sitter en nippel och det står i boken att där ska fettas.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Och det här förhållandet gäller inte bara för Polaris. Jag har sett samma sak även på gamla Arctic från 90-talet - det finns en smörjnippel där, lagret är av en typ som det INTE får pressas fett genom, dock inte ett spår av att någon någonsin har använt smörjnippeln.
 

JanP

Välkänd medlem
16 dec 2013
110
1
18
Hagge
Jag har då inte öppnat och kollat vad det sitter för lager. Är det ingen med en proridemaskin som kan säga hur det ska va?
Undrar också fortfarande om ventilationen blir lidande av att näta igen fotholkarna på rmk 800.
Tacksam för svar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Jag har då inte öppnat och kollat vad det sitter för lager. Är det ingen med en proridemaskin som kan säga hur det ska va?
Undrar också fortfarande om ventilationen blir lidande av att näta igen fotholkarna på rmk 800.
Tacksam för svar.
Det sitter ett lager som är tätat på båda sidorna. Så det är rätt meningslöst att pressa in fett där, är ju ingen wiregrej för hastighetsmätaren heller som kan behöva någon smörjning.

Det är bara att sätta nät vid fothålkarna, har man rätt grejor i variatorerna och motorn sitter fast så behövs ingen ventilation. Har sagt detta förut det går inte att ventilera bort ett remproblem... :)