fett på rotax 670 vevlager?

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Tjenare! har ett litet problem med min rotax 670. Det är så att skotern har skurit och brorsan har nyss köp nya saker så ska han just montera ihop allt igen. Men till problemet det är så att han har plockat ner hela motorn och rengjort veven och lagrena med bensin. Lagrerna är helt rena samt veven så jag undrar om de är något speciellt fett man ska smörja vevlagrerna med eller bara olja in? Det är en rotax 670 -98
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Tror inte fettet stannar nå länge när oljan/bensinen kommer ner och ska smörja lagrerna.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Har då hört att de blir bara en negativ effekt om man pular in en massa universialfett i vevlager. Dom ska visst gå för varma..
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Har då hört att de blir bara en negativ effekt om man pular in en massa universialfett i vevlager. Dom ska visst gå för varma..
Jo de kanske stämmer. är lite osäker på vad man ska ha för fett om man nu ska ha fett. Det jag har hört är att man inte ska ha något bara vanligt fett eller något som kallas isoflex fett som ska vara svin dyrt. vad är igentligen rätt? :hmmmm2:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tjenare! har ett litet problem med min rotax 670. Det är så att skotern har skurit och brorsan har nyss köp nya saker så ska han just montera ihop allt igen. Men till problemet det är så att han har plockat ner hela motorn och rengjort veven och lagrena med bensin. Lagrerna är helt rena samt veven så jag undrar om de är något speciellt fett man ska smörja vevlagrerna med eller bara olja in? Det är en rotax 670 -98
Det är bara vevaxlar med kapslade lager som skall fettas in.

Rotax-670 har INTE kapslade lager.


.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
SKF kullager fett är väll bland det bästa som finns, och 30000000ggr billigare än Rotax Fettet som kostar ca 600kr för en skit liten tub.. bara märket som kostar tyvär.
 

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Men 670 ska ju inte ha fett till sina ramlager så då spelar det ju ingen roll vilken som är dyrast:bootyshake: