Fettnippel - Vilket fett ska man använda?

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Hejhej


Vad för fett ska man trycka in i nippeln som sitter ut mot variatorn på blocket?

Hur mycket?

Liberty 440 04 Motor

Polaris ProXR 440
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Sv: Fettnippel

Vilket fett som helst i princip. Ta något universalfett på macken bara.
Sen är det väl bara spruta på, man märker ju när det börjar tryckas ut fett lite här och där.

http://www.statoil.com/mar/svg01184.nsf/design/lub/$file/StatoilFett.pdf
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Sv: Fettnippel

samma... som till alla andra.. är till fartmätarn.. osv..
Trodde det var lagret till drivaxeln man smorde jag.....Överallt där det finns en packbox ska man vara försiktig så att man inte smörjer ut den genom att trycka in för mycket fett.

Som nån annan skrev här, använd ett universal fett från macken det duger fint. Det duger bra även till boogien om du har smörjnipplar där också.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Sv: Fettnippel

Samma ställe ju, drivaxelns lager sitter där också. Man ska trycka in för mycket fett så att det trycks ut på vissa ställen, för att få ut fukt och vatten och gammalt fett. Bara man tar det lugnt och inte trycker för hårt.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Sv: Fettnippel

Hur i #¤&%¤/ är det tänkt att man skall komma åt nippeln bakom sekundären? Måste ju ffs lös med hela sekundären för att komma åt...
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Sv: Fettnippel

Jaa, det måste du och det tar väl ca. 30 sek extra. Bara lossa bulten och dra ut den en bit, du behöver inte ta av den från axeln. När du skruvar fast den sen var försiktig om du inte kör med moment för bulten är ganska klen.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Kan inte i huvudet, ring Polaris ÅF och fråga. Men jag drar alltid på känsla så det är ganska svårt att säga.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Hejhej


Vad för fett ska man trycka in i nippeln som sitter ut mot variatorn på blocket?

Hur mycket?

Liberty 440 04 Motor

Polaris ProXR 440
Rätta mig om jag har fel någon, men där duger inte vilket fett som helst. Du ska ha ett fett från Klüber som heter Isoflex med någon beteckning (Skidoo använder NB52 om jag inte minns fel) eller något jämförbart. Anledningen till att ett bättre fett måste användas är pga att det är vevaxellagren som smörjs.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Rätta mig om jag har fel någon, men där duger inte vilket fett som helst. Du ska ha ett fett från Klüber som heter Isoflex med någon beteckning (Skidoo använder NB52 om jag inte minns fel) eller något jämförbart. Anledningen till att ett bättre fett måste användas är pga att det är vevaxellagren som smörjs.

Vevaxellagen????
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Nej, det är inte vevaxeln. Det är bara en mellanaxel från sekundärvariatorn till kedjehuset på andra sidan.

Vevaxellagran smörjs väl med olja?? Finns då inga nipplar där.
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Rätta mig om jag har fel någon, men där duger inte vilket fett som helst. Du ska ha ett fett från Klüber som heter Isoflex med någon beteckning (Skidoo använder NB52 om jag inte minns fel) eller något jämförbart. Anledningen till att ett bättre fett måste användas är pga att det är vevaxellagren som smörjs.
Trodde oxå att det var på motorn han menade i frågan. Han skriver ju nippeln som sticker ut från blocket.
Mellanaxelns lager sitter väll i ett lagerhus som är skruvat i chassit.
 

wrenman

Aktiv medlem
5 dec 2006
52
0
1
Umeå
det här med smörjning undrar jag som nyss har köpt en skoter och inte har nån koll på alla saker, vad är det för smörjnipplar som jag har hört är så viktiga att fetta in i boggien? Någon som har en bild?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
det här med smörjning undrar jag som nyss har köpt en skoter och inte har nån koll på alla saker, vad är det för smörjnipplar som jag har hört är så viktiga att fetta in i boggien? Någon som har en bild?
Kolla instruktionsboken, där finns det bilder..
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
det här med smörjning undrar jag som nyss har köpt en skoter och inte har nån koll på alla saker, vad är det för smörjnipplar som jag har hört är så viktiga att fetta in i boggien? Någon som har en bild?
Det är bara att titta noggrant runt/i skotern och sakta trycka in fett i varje nippel du hittar tills du ser att det kommer ut (vid slutet av axlarna, inte nippeln ;)), brukar "poppa" lite när de kommer ut.
Vilket fett som helst funkar egentligen men vill du vara riktigt seriös ska du leta upp fett med molybdendisulfid (typ grafitfett), det är de bästa för lagringar av "glid" typ. Har du kontakter inom flygbranchen kan du fråga efter AeroShell Grease 17, de e de adsolut bästa :)

Min personliga åsikt är att man gott kan lägga ut lite pengar på bra smörjmedel, det går inte direkt så mycket vid varje service.
 

wrenman

Aktiv medlem
5 dec 2006
52
0
1
Umeå
men det följde int med någon instruktionsbok, men ska ut i garaget och titta om jag hittare det :D tack iaf :D
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Brukar finnas 1-2 i framvagn på varje sida, de brukar vara lätta att se. Sen finns det några i boggin (antal är så olika beroende på märke, modell, årsmodell m.m.) men minst 3-4 och högst 7-8 iaf. Sen finns det under huven också. Vet inte hur arctic har men kolla bakom sekundär variatorn (den bakre) och även under samma variator. Sen under pipan på styrstag/axlar/leder brukar det finnas 2st kanske.

Hittade en bild. Det som sitter längst upp en fettnippeln. Du behöver en fettspruta för att kunna få in fettet.

http://soe.se/mek/lankage/ute.jpg