Firecat dyna?

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Hej!
Börjar med att säga: ifall någon har en dyna till salu ifrån en Firecat 05/06 så är jag intresserad!

finns det annars någon annan dyna som kan passa med enklare modifikation?
eller om någon har nåt bra förslag för att få en hårdare och högre dyna?
Går det att byta stoppning i originaldynan, någon som provat?

Känns ju som att någon måste ha lyckats med något hempul. sen om det ser mindre bra ut skiter jag fullständigt i bara det fungerar! ;-)

Alla tips är välkomna! :)

såg även dessa på nätet från usa. https://www.sledseats.com/catalog_detail_view.php?pid=1602
dom hade även ombyggnadskitt att köpa från 03/04 till 05/06
Dock så läste jag nåt om leverans tidigast 8 februari så då sket det sig där istället..

sen finns det såklart bossdynorna och liknande vilket min ekonomi tyvärr inte tillåter just nu, annars hade det varit ett enkelt val.
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
har för mig att man kan få på en polaris Pro-x dyna med lite mindre modifiering
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Markus!

hade du en sån som visas i länken?
isf, kan du beskriva vad skillnaden blev i körställning?
ungefär hur mycket högre blev den och hårdhet?
Satt den fast som den skulle utan att glida runt?
enkel att montera?

tänkte om det är värt att köpa en sån istället för att kosta på sig en dyna från 05/06?
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Hejhej
Det absolut bästa du kan göra för din f7 är såklart att skaffa bossdynan..
Lite dyr kanske, men helt klart bland det bästa jag uppdaterat min med..
Hittar du en beg sådan, antingen här eller borta i staterna till rätt kurs kan jag rekomendera den starkt. :)
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
hej! det absolut billigaste du kan göra är att sprätta bort stifterna under dynan så du får bort överdraget lagom mycket! ta inte bort det helt utan låt det sitta med stifterna längst bak! sen skär du till med skumgummi bitar så många du vill ha! jag tror jag höjde på min dyna med 3 eller 4 st som höjde 4 cm var! sen sprutar du lim på bitarna och orginal stoppningen och limmar fast sen tar du en lagom stor bit av något överdragliknande material och drar över det du jyst limmat samman och nitar fast så att det inte rörs och lossnar sen när du börjar burka och så! när du har fått det så det sitter fast bra spänner du över orginal överdraget tillbaka och nitar fast igen! så har du 20 cm högre dyna och garanterat bättre körställning! funkat fint på min 06:a. (om möjligt så försök att få tag i något skarpare skumgummi) eller sånt dom använde förr i flytvästar på 80 talet!=)
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Tack för tipset "tonyb006"!
Det är något sådant jag är inne på. Har hört att det ska fungera bra att stoppa upp dynor med sitt/liggunderlag sånt där tunt som är rätt så hårt om man skär till några sådana bitar och limmar ihop till den tjockleken man vill ha.
Isf så är tanken att byta ut den mjuka originalstoppningen helt mot sånt liggunderlag då originalstoppningen på gamla dynorna är något alldelens fruktansvärt mjukt. antar att det är två sorters originalstoppning i dynan, ett hårdare som bas och ett mjukare på toppen?

Frågan är ju hur mycket man får plats med under originalöverdraget. tänkte så man fortfarande får till att dra över det gamla överdraget ordentligt.

Eftersom att jag inte har kollat så noga ännu, är det någon som kan tala om hur dynan sitter fast i tunneln? om den är enkel att plocka bort?
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
jo men det är ju bra att ha lite mjukare som bas där under så det inte blir alldeles för skarpt! funkade bra att limma på orginal för mig åtm. det är ju ganska så löst överdraget från orginal. med det jag höjde så fick jag ligga på dynan och dra över det igen och sen stifta fast. är ganska tajt när man inte sitter på den med rätt bra när man sitter! dynan sitter fast med en mutter i facket bakom dynan! bara att skruva bort och dra bort dynan!
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
ja något mjukt lär man ju som sagt ha.
Ska prova lägga i något extra på det befintliga först får se om det blir lagomt.
Annars är det ju bara att göra om det igen tills det blir bra :)
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Pga av lathet och lite smått nervös för att sprätta stiften och dra bort överdragsklädseln så tänker jag prova bygga en liknande "extrasits" som den i länken först, får se ifall det duger: https://www.sledseats.com/catalog_detail_view.php?pid=1602

blir ett hempul av 14mm x 3-4 ihoplimmade lager liggunderlag från clasohlsson som va alldelens lagomt hårt plus en tunn men ändå hård och flexibel plastskiva att stoppa mellan det första och andra lagret bara för att stärka upp lite.
svart vävtejp runt hela skiten och slutligen skinn från en överbliven skinnstol att klä in med..
Frågan är bara vad man ska använda för att spänna fast den runt dynan med?
Har två enkla lösningar hittills. Antingen använda sig av den svarta vävtejpen och lägga dubbelt lager av den på sidorna av dynan för att slippa klister mot dynan och slutligen klister mot klister under dynan för att hålla fast.
eller två gamla läder-skärp/bälten.. några andra tips?
Billigt och fungerande är det viktigaste just nu. utseendet spelar ingen jättestor roll, kommer förmodligen slänga på en annan dyna i framtiden när ekonomin tillåter..
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Dynan så gott som färdig. endast skinnet som ligger bredvid och ska på.
För en materialkostnad på ca 200kr så blev det faktiskt riktigt bra och ser helt okej ut också.
Höjer ca 2,5 tum och är alldelens lagomt hård!
Spännet blev även det gjort av 2 långa välförstärkta svarta vävtejpsbitar som klistras ihop under dynan. (hoppas det håller)

Kan posta bilder om någon talar om hur man gör :)
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Ja det där är ju helt klart snyggare, ingen tvekan om den saken!
Va bara jag som va för rädd för att börja sprätta i originaldynan så det fick bli en sån där provisorisk lösning istället tills jag kommer över en 05/06 dyna :)

Vad har du använt för material i din dyna och är det där originalöverdraget som du lyckats fått över igen eller fick du köpa nytt?
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
det där är en 06. tyckte fortfarande den var för låg så jag höjde den. det är orginal överdraget som jag har nitat fast pånytt! det är lite skarpare skumm gummi som används till båtstolar som är ca 4 centimeter tjockt. 3 eller 4 sådana ovanpå varandra och limmat fast! sen dragit över tapet som man använder när man inreder båtar och nitat fast så man fick allting slät och fint och hållas på plats. sen drog jag över orginalöverdraget igen och nitade fast det igen. släppte på det ca 4 centimeter så det inte blev för tajt innan jag nitade fast det. blev riktigt bra körställning.
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
ja den hörde jag av mig på igår kväll men den va redan såld tyvärr.. tycks gå åt fort dom där.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Jag har en originaldyna till en 04,a du kan få köpa och laborera med? PM,a vid intresse=)
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Nu när vintern är kommen och dynan testad så kan jag bara säga att den fyller sin funktion även om det kanske inte är det aldrda snyggaste världen har skådat :)
Så en 06ans dyna är nu inhandlad för utseendets skull.

försöker klistra in en bild med den hembyggda dynan monterad på skotern tillsammans med framflyttat och höjt styre samt slp skidorna.