Fiskeark bygge

Exalibour

Välkänd medlem
28 apr 2010
132
0
6
Hejsan!

Har länge suttit och funderat över att bygga en ganska billig " fiskeark ".
Det är så att ja har stor familj och mycket finskeintresse så man vill kunna ta med familjen på fisketurer på isen och dom små har ju en tendens till att börja frysa ganska fort. Då skulle ju en liten "koja" vara kanon att gå in i.

Så mina tankar är att bygga en ganska stor skoter kälke med dämpning
och sedan bygga en ark / låda i plywood som man monterar på kälken.
och har en lite värmekälla i den.
Har lite funderingar.

Ska man använda plywood eller något annat material ?

Hur ska man göra med väggarn ? Måste dom isoleras om det ska kunna värmas upp? Det handlar ju om korta stunder 5-7 timmar.

Hur ska man göra med golvet ?

Vilken värmekälla ska man använda ?

Hur ska man göra med ventilation om man t.ex ska ha en liten fotogenkamin , Fotogenvärmare , Gasolkamin


Ja alla idéer och tankar är välkommna

Infogar en bild på något liknande jag hade tänkt mig fast kanske aningen större
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
jag har en ark av plywood med vedeldad kamin inuti ! kokplatta, och allt härligt! eftersom de blir så varmt av kaminen, går inte att vara där inne med den på så har man ena sidan öppen på min, så därför utesluts behovet för ventilation !
 

Exalibour

Välkänd medlem
28 apr 2010
132
0
6
jag har en ark av plywood med vedeldad kamin inuti ! kokplatta, och allt härligt! eftersom de blir så varmt av kaminen, går inte att vara där inne med den på så har man ena sidan öppen på min, så därför utesluts behovet för ventilation !
Åh härligt. men vedkamin behöver väl syre ? blir de inte dåligt med syre ?
Skicka gärna bilder på den
Jonas_Ahlgren@live.se
:)
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Kom ihåg gör den inte kortare än 3meter. många som gör 2.50 har problem med att pottan hamnar mitt i gången så man får kliva över den.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Om du har två sängar en på varje sida som är 2meter sen har du avhängning på 40-50cm på ena sidan sen på andra sidan köket på 40-50cm då är du uppe i 2.5meter så gör 3meter för ska du vara 1vecka i fjälls behöver ni en potta i hörnet och kamin.
 

Exalibour

Välkänd medlem
28 apr 2010
132
0
6
Om du har två sängar en på varje sida som är 2meter sen har du avhängning på 40-50cm på ena sidan sen på andra sidan köket på 40-50cm då är du uppe i 2.5meter så gör 3meter för ska du vara 1vecka i fjälls behöver ni en potta i hörnet och kamin.
som jag skrev i inlägget så handlar det om 5-7 TIMMAR inte att vara borta i dagar. Alltså ingen övernattning. Mer en mysfaktor och skydd för ovädret när man anglar t.ex