Fix av glappande styre XF/M 12/13

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Mäta glappet?:)
Helst kanske du skulle haft mätningar före och efter, men lite sent de nu kanske:p
Inte så mycket glapp att kunna mäta, tror knappt jag skulle få ner det något av bladmåtten jag äger.

Orginal kan man ju nästan få ner en dubbelvikt handduk mellan stången och bussningen =)

Är säkert lite olika hur mycket folk har slitit ner orginalet
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tänkte på själva styret, inte vid bussningen =)
Knepigt att inte A-C kan trycka dit en rejälare bussning själva? Kostnaden lär ju vara rätt liten känns de som.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Tjena. Är det ingen som kan göra en ritning eller en måttskiss på denna bussning. Behöver väl inte vara hjärnkirurg för att tillverka en sådan. Kan väl mäta själv, men det vore enklare om någon som har en liggandes att mäta den. Tillverkningskostnaden kan inte vara så mycket stålar inblandat i och det finns säkert någon som känner någon med en svarv hemma som har lite att göra.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Här kommer en snabb instruktion hur ni skall byta, även om det är väldigt enkel operation.

Börja med att skruva av huven med de 4 st torx T20. Kom ihåg dra isär kontakten som sitter vid mätaren.

Då ser de ut så här


Titta underifrån där styrstången går ner så ser ni ett clip


Dra lös den med spetstång eller liknande


Då kan ni peta upp de två bussningshalvorna


Montera sedan de nya i en speciell ordning sätt in första halvan neråt mot starthandtaget, vrid den sedan så den sitter ovan styret, framåt så att säga. Sätt sedan in den andra halvan på samma sätt som den första. Vrid dom sedan på plats så den tjocka övre delen av bussningarna sitter bakåt.



Nu ska ni inte ha något glapp längre!
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Monterat min bussning nu. Som sagt väldigt enkel operation. Va synd att jag inte sett instruktionerna innan. Enda problemet va att få ner den nya bussning en. Men resultatet blev ju mycket bra. Väldigt nöjd. Tack åter igen Rbanan!
 

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Jag hade extremt mycket glapp på min i sidled men även upp och ned.. Bytte också bussning samt limmade den sen bytte jag ut ena plastbrickan som sitter i nedre infästningen till bakre styrstången till en vanlig lite tjockare metallbricka. Blev helt en enorm skillnad! Rekommenderas..
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Eftersom jag är less det glappande styret när jag torrburkar i garaget har jag varit i jakt på en fix av bussningen som teleskophöjjaren sitter i.

Funderade länge om jag skulle svarva egen, men eftersom svarven jag har nys om väger typ 2 ton och är allmänt omöjlig att flytta på så hittade jag en kille i canada som tagit fram en ny bussning så skall jag handla av han istället.

Om någon är intresserad så kan jag nog ordna en större beställning. Kostar 28 CAD vilket i runda slängar är 190 spänn, sedan tillkommer frakt på 15 CAD totalt för ett visst antal, så fraktkostnaden blir betydligt lägre per bussning.

PMa mig med dina uppgifter om du är intresserad. Ev betalning sker till mig efter att dom anlänt till sverige.


Väcker denna tråden igen!

Nån som vet hur jag får tag på dessa bussningar?

Finns de nån svensk tillverkare nu?
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Som sagt så är original bussningar skit. Blev bättre när jag byte (både uppe å nere). Men mitt stora problem var bultar som släppt nere vid styrlederna.
Borrade ur popnitarna till damaskerna och drog bultarna ( inne under insuget). Lite meckigt att komma åt.
Köpte nya typen av plastnitar som man kan återanvända.
Sen har jag haft problem att det glappar upp igen. Trots loctite mm.
Som sagt värt att kolla upp det.
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Som sagt så är original bussningar skit. Blev bättre när jag byte (både uppe å nere). Men mitt stora problem var bultar som släppt nere vid styrlederna.
Borrade ur popnitarna till damaskerna och drog bultarna ( inne under insuget). Lite meckigt att komma åt.
Köpte nya typen av plastnitar som man kan återanvända.
Sen har jag haft problem att det glappar upp igen. Trots loctite mm.
Som sagt värt att kolla upp det.
Köpte du bussningar från Canada sled parts?

Hade också en väldigt lös bult där du beskriver, körde med loctice så får se hur de håller ihop.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Köpte du bussningar från Canada sled parts?

Hade också en väldigt lös bult där du beskriver, körde med loctice så får se hur de håller ihop.
Tror det var från en firma i USA. Men var kanske Canada Sled Parts som dom krängde. Men det är som sagt den övre som är viktig. Den undre som är ett överfall. Kan man fila ner, då blir det tight igen.
På andra sidan pölen, är dom experter på att uppfinna mindre nödvändiga eftermarknads produkter.
 
Reactions: Graesvik

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Tror det var från en firma i USA. Men var kanske Canada Sled Parts som dom krängde. Men det är som sagt den övre som är viktig. Den undre som är ett överfall. Kan man fila ner, då blir det tight igen.
På andra sidan pölen, är dom experter på att uppfinna mindre nödvändiga eftermarknads produkter.
Okej! la iväg en beställning nu iaf från dom på båda bussningarna. kanske inte nödvändigt med överfallet men lika bra å ta den också. blev 800kr med frakt så inte så farligt :)