Fixa eget variator kit till xp 600 tnt

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Har du några särskilda moment då man ska vara extra uppmärksam när man gör det här ingreppet?
Vet att det krävdes specialverktyg när man skulle demontera en variator, på den tiden då jag höll på med det.
jepp du måste ha variator verktyg för att öppna på, och har du inga så finns det att köpa eller kan du kanske låna av återförsäljare eller be dom göra jobbet.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det var inga billiga fjädrar det där inte, hoppas dom ger resultat.

Att lossa på sekundären, är det de torx-skruvarna på baksidan, mot motorn, som gäller då?
Tar förgivet att man lär av med primären också, går inte att göra bytet i den på plats?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det var inga billiga fjädrar det där inte, hoppas dom ger resultat.

Att lossa på sekundären, är det de torx-skruvarna på baksidan, mot motorn, som gäller då?
Tar förgivet att man lär av med primären också, går inte att göra bytet i den på plats?
Ja det är torxskruvarna på baksidan. Brukar kunna sitta som satan.
Ett tips kan vara att ta lös hela axeln, är inte så mycket mer jobb.
Bort med gummipluggen vid övre drevet i kedjehuset, lossa bulten. Lossa lagerhållaren innanför sekundären.
Knacka på axeln vid övre drevet med en stång som är ungefär lika stor som splineset som håller drevet. Knacka ur axeln helt och låt stången sitta kvar, drevet kommer då hänga kvar och man slipper isär med kedjehuset...

Primären behöver du inte ta bort, har för mig att det är splines mellan yttre och inre skiva, då går de att få isär.
Är det däremot som på 800:an då det är kona mellan inre/yttre, då lär man undan med allt.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Grön/Violett Primärfjäder 414762800 200-300 rpm högre tillslag
Lila/Lila Sekundärfjäder 414978300
Originalhelixen
Behåll originalvikterna
Om den inte orkar varva upp i snön så ändra till Clicker 4 på primärvariatorn

Stötte på lite patrull när jag skulle montera nya sek.fjädern.
Den gamla fjädern hade släta ändar.
Den nya fjädern hade en slät ände och den andra stack en stump av fjädern ut, för att passa i ett styrhål - förmodligen i den variatorn som fjädern egentligen är ämnad för.

Hur gjorde/skulle du ha gjort?
Borde väl inte vara några större konstigheter att bara fimpa den stumpen som sticker ut.
Bild
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Det var inga billiga fjädrar det där inte, hoppas dom ger resultat.

Att lossa på sekundären, är det de torx-skruvarna på baksidan, mot motorn, som gäller då?
Tar förgivet att man lär av med primären också, går inte att göra bytet i den på plats?
Tjena! vad kostade fjädrarna?
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
inte så dyrt ändå med tanke på att det blir skillnad, men jag hade turen att bara köpa primär fjädern :D den lilalila sitter orginal på 800.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om fler vill göra detta så gör man så här, med modifikation beroende på vilka specialverktyg man har tillgång till.

[video=youtube;dP0574kohm8]http://www.youtube.com/watch?v=dP0574kohm8[/video]
[video=youtube;1-UcJhYCyM8]http://www.youtube.com/watch?v=1-UcJhYCyM8[/video]
[video=youtube;WqY_opWOIt4]http://www.youtube.com/watch?v=WqY_opWOIt4[/video]
[video=youtube;YWNvfHNH4Go]http://www.youtube.com/watch?v=YWNvfHNH4Go[/video]

Vad dom röker för gräs när dom spelar in filmer vet jag inte, men det blir ju bra iaf.
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Nu har jag väntat på nå reviews på er som gjort detta! Va säger ni?
Hej!var ut i lördags då ny snön hade vräkt ner = ca80cm puder åkning kändes som den över varvade lite då, men svårt att säga om den beter sig så även vid lite tyngre snö och när det satt sig?.. man kanske bör vikta på lite men hur mycket isof? och tillslags varvet blev perfekt tycker jag känns mer som en racer nu :)
 

Rick

Medlem
14 jan 2011
18
0
1
Skellefteå
En annan fråga.... Tycker ni inte dämparna är mjuka på er tnt? mina känns riktigt mjuka men mest i boggin. Hur ska man gå till väga med det? Köpa nya dämpare? isåfall vars hittar man några som passar? Eller räcker det med att shimsa orginaldämparna?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hej!var ut i lördags då ny snön hade vräkt ner = ca80cm puder åkning kändes som den över varvade lite då, men svårt att säga om den beter sig så även vid lite tyngre snö och när det satt sig?.. man kanske bör vikta på lite men hur mycket isof? och tillslags varvet blev perfekt tycker jag känns mer som en racer nu :)
Toppvarvet är JÄTTEVIKTIGT! Kolla vad den varvar! Har du för mycket varv så tappar du en jävla massa effekt! Den ska varva MAX 8150-8200 på mätaren, inte ett varv över :)

Vad varvar den?
Vad har du för Clicker på variatorn?
Har du originalvikterna?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag tog ju det dumma beslutet att göra operationen innan snön kom, så någon skillnad från original kan jag inte prata om.
Däremot rörde jag aldrig clickerna, just för att den har perfekt toppvarv efter fjäderbyte.

Överlag så känns det bättre med lite högre tillslagsvarv och körningen i allmänhet.
-Kanske ska sätta i originalfjädrarna och jämföra igen...

Det är ju inte så att den ställer sig rätt upp så fort man ger fullt, men den sticker iväg ganska bra.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Va skönt att den håller varvet perfekt! Det var väl de som var lite meningen, att den ska hålla samma varv även i tung snö! INte så kul den varvar 8100 på led å 7600 i snön... men nu ska den hålla 8100 i alla snöförhållanden! Om du vill få den å resa så är de bara leka med boggieinställningar. Kompisen har en likadan som dig/er, han behöver inga skidor :D
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Jag tog ju det dumma beslutet att göra operationen innan snön kom, så någon skillnad från original kan jag inte prata om.
Däremot rörde jag aldrig clickerna, just för att den har perfekt toppvarv efter fjäderbyte.

Överlag så känns det bättre med lite högre tillslagsvarv och körningen i allmänhet.
-Kanske ska sätta i originalfjädrarna och jämföra igen...

Det är ju inte så att den ställer sig rätt upp så fort man ger fullt, men den sticker iväg ganska bra.
vad har du ditt click på? min har jag på 4an nu..
men ska kolla upp vad det är för toppvarv på min men nog ligger det över 8100 då jag kör utanför leden..
har för övrigt orginalvikterna.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Du får prova klicka ner den till 3an och kolla då, Det skiljer inte så mycket mellan 3 o 4an. 4an kan göra så den motorbromsar lite hårdare