fjädring xtx 2011!

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
har kört 10 mil på min nya xtx! upplever den onödigt mjuk i fjädringen! är det någon guru där ute som har bra tips på grundinställningar på framvagns/boggieinställningar?

jag väger 85 + utrustning

//johan
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Jag ligger runt 90 kg med utrustning.

Framvagnen har jag gjort som sådant.
MIN förspänning på framfjädrarna för att få skotern mer följsam och inte så "tippig"
Sedan har jag kört på grundinställningen på retur och comp.
Upplever framdämparna lite för hårda från början och lite för mjuk på slutet.

Centerdämparen är tok för lös, har fjädern på max förspänningen, men den vill slå igenom ändå. Du får lite mindre skidtryck när du spänner på fjädern, men jag har "kompenserar" genom att spänna ner den på mittersta hålet på balataremmen.

Bakdämpare har jag på det hårdaste, frädern står på M.
Sedan har jag laborerat med viktförsjutningen för att testa.

Jag kommer att shimsa om alla dämpare och se.
Gå in och läs här, finns jätte mycket skrivet om detta http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?t=83520
 

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
ok jag ska testa det! men jag kåer nog balataremmen vara lös då jag upplever skotern som tungstyrd! med våldsamt bett i skidorna! jag spänner nog på till medel på bakdämparn till att börja med! omshimsning är nog ett måste ha jag förstått!

tack för svaret!!:bigsmile:

jag tar gärna imot fler synpunkter!!

//johan
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Johlid
Du kanske skulle fråga om hur man gör för att inte ramla av skotern då man skall hoppa utanför maxiica då det står tjejer och fotograferar ;-?
HAHAHA
 

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
Andrel2

Jo lite otur var det ju! Men som sagt var så var det 3 mil in på nyskotern med ej tunade dämpare! Hur många mil hade du dom ggrna då inga fotografer var beredda?!?! ;-)
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
? jag vet inte vad du pratar om, jag är ju som ett klistermärke på dynan haha, är lite stel i nacken faktiskt från sista vurpan.
Höres