Fjällmil

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Har kollat på många annonser nu och ser att vissa skriver " den här skotern har gått 500 fjällmil". Vad ska det betyda egentligen?? Menar dessa att skotern enbart är körd bland småbjörkar eller?

Hälsningar- En förvirrad annonsknarkare.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Av nån anledning verkar folk tro att folk tror dom kört lugnt och beskedligt så fort dom kört i fjällen. Men det vet ju alla att det är i fjällen man håller stumt. Man har väl inte en mtn maskin för att köra 20 mil på led för att pimpla?
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Ja det är lustigt. Men det är samma tänk som när folk skriver "norrlandsbil" eller "norrlandskörd" när de lägger ut bilen.

Jag tror att det i fjällen så far du ut på långtur. Det blir inte en kort sväng som på den sönder körda leden hemma i byn. På senare tid med mountain maskiner i beaktning så kanske det börjar klinga negativt men hellre en mountain maskin som är körd i snö i 110 km/h istället för på en led.
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Ja det är lustigt. Men det är samma tänk som när folk skriver "norrlandsbil" eller "norrlandskörd" när de lägger ut bilen.

Jag tror att det i fjällen så far du ut på långtur. Det blir inte en kort sväng som på den sönder körda leden hemma i byn. På senare tid med mountain maskiner i beaktning så kanske det börjar klinga negativt men hellre en mountain maskin som är körd i snö i 110 km/h istället för på en led.
Inte riktigt. Med "norrlandsbil" vill man väl visa att den inte är körd i södra sverige där det är en massa salt på vägarna. Grus=mindre rost.

Fast är ju mycket salt-grus blandningar här uppe också nu.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har nyligen gjort mig skyldig till detta, använde uttrycket snörika fjällmil för att klargöra.

För mig handlar det om att min skoter ej har haft markkontakt och gått i snörika förhållanden
Matta, skidor och styrstål är i bättre än förväntat skick.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Är minst lika fundersam själv. Om det är nån gång som mina skotrar har fått stryk så är det då i fjällen!

Men speciellt touring cruisers gubbarna verkar inbilla sig att leder, underlag och omgivning är bättre på fjällè!

Har aldrig förstått begreppet...
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Inte riktigt. Med "norrlandsbil" vill man väl visa att den inte är körd i södra sverige där det är en massa salt på vägarna. Grus=mindre rost.

Fast är ju mycket salt-grus blandningar här uppe också nu.
Va?! - med "fjällkörd" vill man visa att den inte är tok körd längs sönder körda leder vid kusten. Det är samma tänk.
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Va?! - med "fjällkörd" vill man visa att den inte är tok körd längs sönder körda leder vid kusten. Det är samma tänk.
utifrån det du skrev tidigare trodde du menade att "norrlandsbil" innebar att de gått längre efter finare vägar...

Men ja, det är samma tänk.

Men finns bevisligen en anledning till att man skriver "fjällkörd" osv.
Jag skulle tro att det beror på att de i regel är i bättre skick, precis som när folk skriver "tjejkörd".. osv.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag skulle då aldrig sjunka så lågt att jag skrev tjejkörd i mina bilannonser. Jag ser det inte som nåt positivt med skavda fälgar och parkeringsskador.
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
utifrån det du skrev tidigare trodde du menade att "norrlandsbil" innebar att de gått längre efter finare vägar...

Men ja, det är samma tänk.

Men finns bevisligen en anledning till att man skriver "fjällkörd" osv.
Jag skulle tro att det beror på att de i regel är i bättre skick, precis som när folk skriver "tjejkörd".. osv.
Jo så är det nog.

Om jag får gå lite off-topic så det jag tycker är lite underligt och som jag stör mig på är att ganska många annonser har bilder på sina skotrar och så är det alltid någonting som inte följer med. Typ packbox ingår ej eller kanske framförallt skidor. Jag menar- lägg upp en bild utan då. hur svårt kan det var?! :p
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
381
83
Malå/Adak
Här i riktiga Norrland (Allt ovanför Luleå) så smaksätter vi inte vägarna! ;)
Kommer man in några mil från kusten smakar vägarna naturell även i Västerbotten =)
"Norrlandsbil" utskrivet i en annons betyder i klartext att du inte ska behöva byta ut fyra fastkärvade bromsok efter/inför nästa besiktning. För det ÄR en jävla skillnad på vart bilarna gått, en västkustbil köper jag aldrig!
Vad det gäller fjällkörd skoter är det väl i mitt tycke ett tämligen värdelöst uttryck. Krokiga a-armar, slitna slides och dålig matta ska väl avspegla sej i priset oavsett vart skotern gått.