Fjällsäkerhetsrådet pratar skoteråkare och laviner-Men handlingsplanen då?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Verkar ha gått ut till en massa tidningar som pressmeddelande idag i samband med Nationella Snöskoterrådets planerade Forum på Riders Weekend.

Dock vart det ingen NSR forum pga för få anmälningar>>Hoppsan, litet intresse för de där minsann!
Saxat från NSR hemsida
Det Nationella Snöskoterforum som var planerat till den 14 mars är tyvärr inställt, pga för få anmälningar. Men resten av Rider Weekend Kittelfjäll 15-16 mars, dvs workshops i fält om lavin- och issäkerhet, Thomas Wärdell med Terrain Events, minimässa, tävlingar och After Skoter kommer att genomföras som planerat. Välkommen till Kittelfjäll 15-16 mars!


Då kör var och en på egen hand och Fjällsäkerhetsrådet började
Pressmeddelandet från Fjällsäkerhetsrådet.
Ny trend fara för snöskoteråkare
STOCKHOLM/TT

Det har blivit allt trendigare att köra snöskoter i fri terräng. Men många saknar kunskap om laviner och säkerhetsutrustning, visar en ny undersökning.

- Vi ser också att det sker många olyckor, säger Per Olov Wikberg vid Naturvårdsverkets Fjällsäkerhetsråd.
Allt fler snöskoterförare kör i terräng där laviner förekommer. Det visar en ny undersökning bland 3 000 snöskoterförare som Fjällsäkerhetsrådet presenterar i helgen.

- Vi har en trend som liknar den som kom bland skidåkare för några år sedan. Man vill köra i fri terräng på fjället, säger Per Olov Wikberg.
Varken kunskap eller bruket av säkerhetsutrustning tycks dock ha hängt med i utvecklingen.

Bara en tredjedel av alla skoterförare uppger att de har god kunskap om laviner och bara en av sju använder lavinsändare och lavinsond.

- Här ligger man långt efter skidåkarna.
Än så länge är det extremt ovanligt att snöskoterförare omkommer i laviner. Undersökningen visar dock att det sker många olyckor - och det är inte bara snöskoteråkaren som riskerar att drabbas.

- Tittar man på andra länder så är det inte främst föraren som skadas när en lavin utlöses utan andra personer som befinner sig på fjället, säger Per Olov Wikberg.


Qs
# Var ser Fjällsäkerhetsrådet att det sker MÅNGA OLYCKOR , faktahänvisning tack!?
Vi ser bara skidåkare nämnas i medias rapportering om lavinolyckor!

#Lavinutrustning ! Extremskidåkarna har oftast tranciever mm, de riktiga EXTREM snöskoteråkarna med största säkerhet också så skulle enkäten vänts mot EXTREM sidan skulle säkert jämförelsen vara annorlunda!.

#Snöskotrar har alltid rört sig i lavinfarlig terräng då fjällandskapet ofta kanaliserar färden , därmed inte sagt att en stor mängd snöskoteråkare alltid är i riskzonerna!

#Fjällsäkerhetsrådet har en diger bunt information för den moderna människan, titta en stund på deras sida ser ni att de varnar för ovana vandrare, ovana jägare osv osv.


I vanlig ordning så går man ut med mer eller mindre pekpinnar mot snöskoteråkarna, föga proaktivt då många läser det negationen mot oss snöskoteråkare och mentalt tar ett sekundbeslut att det där gäller inte mig och saken är glömd, tyvärr skickar det bränsle till de som motarbetar oss Snöskoteråkare som i vanlig ordning säkerligen kommer att fylla kommentarsfält i media med ännu mer negationer.




Jag ställer mig frågan "VAR ÄR HANDLINGSPLANEN"???

I all enkelhet, hur ser en aktiverad kommunikationsplan ut vilken når ut till snöskoteråkarna, främst de med riskbeteende men även vanliga "Svensson" ?

2014 kan det inte vara svårt, appar, sociala media, twitter är alldeles utmärkta sätt att få ut information på i de mest högtrafikerade områdena.

Klarar bara Fjällsäkerhetsrådet av att koka ned sin digra information till korta "tänk på att"............ som lockar till att söka mer kunskap för individen vore det berömvärt.

"Om inte berget kommer till Mohammed får Mohammed komma till berget"
/COLOR]


De kunde ju vara aktiva på detta forum t ex eller skriva i tidningen(arna)

Alltså, jag menar att de genomfört enkät, fått svar i antal som förhoppningsvis ger ett validativt underlag........... och att de ur detta, redan nu i samband med Forumet presenterar en aktiv handlingsplan för att göra snöskoteråkare mer medvetna om riskerna.

De har mycket att lära av Curtis Pawliuk och Carol Savage mfl borta i Canada där man för ett antal år sedan såg en ökning, vidtog åtgärder<<>>Kommunikation i positiv mening och trenden har vänt!
http://www.snowgoercanada.com/index.php/travel/avalanche-safety#.UyVL1ah5PD4
http://www.snowgoercanada.com/index.php/travel/avalanche-safety/240-avalanche-prevention#.UyVLMqh5PD4
http://www.snowgoercanada.com/index.php/travel/avalanche-safety/33-avalanche-safety-starts-with-you#.UyVLdKh5PD4
http://www.snowgoercanada.com/index.php/travel/avalanche-safety/32-avalanche-safety-guidelines#.UyVLjah5PD4

Lära för livet!
http://www.snowgoercanada.com/index.php/travel/avalanche-safety/204-buried-alive-life-after-an-avalanche#.UyVLnah5PD4
http://www.snowgoercanada.com/index.php/travel/avalanche-safety/258-you-don-t-know-what-you-don-t-know-get-trained#.UyVL-6h5PD4



Märkligt och som sagt föga proaktivt.

Glöm inte heller bort att våra sk snöskoterorganisationer vilka trots huvudspåret utbildning propsar på att kalla sig riksorganisationer sitter med i såväl fjällsäkerhetsrådet som i Nationella Snöskoterrådet.

Den som sitter tyst håller med!

Naturvårdsverk mfl kommer att hålla fram utredningen "tyst fjällmiljö" (kommer inte ihåg exakta namnet" och säkerligen propsa på restriktioner som ett medel för både det ena och det andra.

Sitter man redan idag tyst som våra företrädare hur ska man agera för oss när det gäller??


Min uppfattning är att det är vi själva, vi moderna snöskoteråkare måste föra vår egen talan genom att själva ta ansvar för ett säkerhetsmedvetet beteende vart än vi åker och givetvis att vi undviker att störa andra i onödan.

Dvs vi har vår egen handlingsplan!
 
Last edited: