Fläkt Vs Vätske

Vätske vs Fläkt

• Totalt antal som röstat
    474

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
Norden_AN skrev:
Orkar du inte lyfta 10 kg mer högst så borde du nog uppsöka ett gym...och det blir nog inte sån stor skillnad som nån föregående medlem skrev.
var mest inte vikten jag menade på utan att det är onödigt, för HUR jobbigt är det att stanna å kassta lite snö på slidsen å kylar elementet på sen vår det är ju ändå bara 1/4 av sesongen du behöver göra det, eller så kör du bara ut i lös snön en sväng... tycker man att det är jobbigt eller er rädd för att man ska fasna bara för att man är utanför led så är man nog en riktigt stel 60årig ledpiskare med allergi mot lös snö och borde inte sitta på en skoter.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
xlt_sks_94 skrev:
var mest inte vikten jag menade på utan att det är onödigt, för HUR jobbigt är det att stanna å kassta lite snö på slidsen å kylar elementet på sen vår det är ju ändå bara 1/4 av sesongen du behöver göra det, eller så kör du bara ut i lös snön en sväng... tycker man att det är jobbigt eller er rädd för att man ska fasna bara för att man är utanför led så är man nog en riktigt stel 60årig ledpiskare med allergi mot lös snö och borde inte sitta på en skoter.
Men vem orkar hålla på att hoppa av och kasta snö på slidesen var 100:e meter? Då köper man förmodligen isrivare istället ;)

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Norden_AN skrev:
Men vem orkar hålla på att hoppa av och kasta snö på slidesen var 100:e meter? Då köper man förmodligen isrivare istället ;)
Håller fullständigt med föregående talare ! Sen finns det tillfällen då man inte kan stanna, det finns också tillfällen då man inte får loss snö pga. skare.
Nää, tacka vet jag fläktsnurra

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
för det första så hoppar du ju inte av vart 100m och för det andra är det skare så sparkar du lite hårdare å snön spricker upp. de tillfällen jag kan tänka mig att man inte kan hoppa av skoter för att kyla är nog
klättring = kommer snö på slidsen,
köra på vatten = Kylning,
Hoppa med skotern =kräver knappast mycket kylning för det,
körning i brant neråt lutning = vist men va fan backen lär ju inte vara 1mil lång så du klarar dig,
Körning på blank is= finns säkert någon liten snö plätt du kan hitta eller så låter du bli att köra på isen om exakt allt är blank is för du sliter ju på mattan som fan.

och hellre en vätske med mer effekt + isrivare (finns isrivare du kan backa med om det skulle behövas) än en slö fläktis

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Ja hade jag kört en vätskekyld skoter idag till min fotbollsträning så hade då jag haft en kokat skoter...slidesen klara sig bra pga att leden var som en puckelpist och det är inge vidare att köra fort där med en skoter från -79. Det gick sakta med andra ord. Fick dock hoppas av en gång och sprka upp lite snö på slidesen.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vi var på en 100-mila sväng för 2 helger sedan, den skoter som skickade en kolv+cylinder pga överhettning var en fläktis, den enda fläktisen som var med.

Det var efter ca 25 mil och fläktisen gillade inte nonstopkörning i 3 timmar så den sa upp sig vid Svappavaara.

Kan iofs ha berott på något annat, men det får man nog aldrig reda på...

Last edited:

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
beror ju på hur ni körde också, men vist har hänt för mig att när man körde med fars 59an förra vintern (januari) över en ganska stor is, höll full gas hela (typ 110km/h) vägen över och efter ca 3km värmenypte skiten å jag fick sitta å vänta på att motor skulle svalna ner innan jag kunde puttra vidare i 20km/h dom resterander kilometerna

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Timme 1 var hyffsad hastighet, men timme 2 och 3 så låg han på ganska bra, högland med 3 meter bred led och långa svepande svängar, antagligen lite för bra för att fläktisen skulle gilla det.

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
jag har då kört igår full snöstorm över en sjÖ på 2mil snitt 85km/h ensam med min 377fläktis men det gick fint inga prblem för utom när jag kom in i skogen då gick den varm så var tvungen att stanna å låta den svalka av sig lite, sen bar det iväg igen hem.

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
mm, men tänk på att snön som föll kyler en hel del och det var säkerligen inte några plus grader kan jag tänka mig.

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
vi har haft 2 fläktkylda skotrar i våran familj och båda skar sen har vi haft vätske och allt har varit frid och fröjd..
och ifjol så skar min kompis skoter när vi körde efter isen alltså vatten is the shit

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Jag har aldrig haft just värmeproblem, varken på Polarisen (Indy Trail, fläktis) eller Yamman (Vmax, vätske). Så det är väl mest en smaksak egentligen.

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
xlt_sks_94 skrev:
beror ju på hur ni körde också, men vist har hänt för mig att när man körde med fars 59an förra vintern (januari) över en ganska stor is, höll full gas hela (typ 110km/h) vägen över och efter ca 3km värmenypte skiten å jag fick sitta å vänta på att motor skulle svalna ner innan jag kunde puttra vidare i 20km/h dom resterander kilometerna
Hmmm..... Nöp arbetsskotern efter ett par minuters tukt på fullgas!?!......HMMM KONSTIGT HÖRRU!!!

ramppe1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
25
0
0
Karleby Finland
xlt_sks_94 skrev:
Vem vinner?
Jag tycker att det självklara valet borde vara vätske, bättre kylning och säkrare än fälkt är några av fördelarna.
Men så finns det ju dom som hävdar att fläkt är minst lika bra om inte bättre. "du behöver inte köra ut i puder på våren för att få kylning" Är en sak man hör ofta.

Det beror helt och hållet på vem som sitter bakom styret!

E

Ej medlem/Inloggad

Norden_AN skrev:

Va fan har slidesen med Vätske å fläktkylning å göra?! De kan väll inte spela nån roll va man har för kylning på motorn, att de ska kunna påverka slidesen!!??