Fläns

Knuts

Ny medlem
27 okt 2020
4
0
1
44
Falun
Har en fråga angående flänsen som sitter mellan luftburken och förgasaren.
Kan den bli sliten och dra in luft och i sin tur göra att maskinen går sämre på tomgång?
Plockar jag bort luftburken och håller för respektive förgasare med fingrarna är det samma "sug" på båda förgasarna men jag upplever att bara den ena går ner i varv när jag håller för.
Nån som kan hjälpa en nybörjare som vill bli bättre och fatta vad han gör?
Har en ski-doo formula stx -94
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Nej de spelar inge stor roll om de läcker "lite" mellan förgasare och luftburk. De är mellan förgasare och motor de inte får läcka. De låter som din motor bara går på en cylinder för den ska såklart gå ner i varv lika mycket på bägge gasarna om du håller för handen.
 

Knuts

Ny medlem
27 okt 2020
4
0
1
44
Falun
Tack för svar, då torde problemet vara att förgasaren inte suger in soppa som den ska så får plocka isär och rengöra den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Börja felsökningen med att kolla gnistan för om ett stift är väck så reagerar den inte nämnvärt på hålla för förgasare. Om de är ok så plockar du isär förgasarna och rensar ur munstycken. Jo just kolla att den har liknande komptryck på bägge cylindrana. Ena cylindern kan va komplös!
 
Reactions: Knuts

Knuts

Ny medlem
27 okt 2020
4
0
1
44
Falun
Stort tack för tipsen! Rengjorde och blåste rent förgasaren noggrannare nu och sen kickade den igång.