Flytta fram styret Firecat -03 (Rider Forward)

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Hittade en gammal tråd angående detta när jag googlade och det låter ju som ett förhållandevis enkelt ingrepp faktiskt.
http://www.hardcoresledder.com/forums/244-xfire-128-firecat-03-06-09/178056-rider-forward-mod-6.html
Eftersom att tråden är ganska gammal så fungerar ju nästan inga bilder.

Någon på detta forum som gjort detta ingrepp och kan förklara lite mer hur man skall gå till väga och vad man ska tänka på?

Eftersom att jag inte har skotern hemma så måste jag ha allt klart för mig hur man ska göra innan jag åker till skotergaraget som ligger långt ut i ingenmansland och gör ett tappert försök.

Hur som helst så låter det ju som ett ingrepp som borde ge en något bättre körställning vid stående.. (så bra det nu kan bli på en gammal sittskoter)
Lite sugen på att testa detta på min gamla F5 :-D
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
jadu, det enklaste och hållbaraste om det nu går att kombinera? :)

Det som "catf700" hade gjort på första sidan låter ju som att det är det enklaste då man inte behöver tillverka några nya delar förutom att förlänge dom två bultarna från tanken om jag förstog det hela rätt? Men frågan är ju som sagt om det håller, och hur länge utan att #6 böjer som du skrev i ett inlägg.

Eftersom att min engelska är lite smått kraslig så har jag lite halvsvårt att hänga med på allt som skrevs i den tråden, speciellt utan bilderna.

Hänger med på ungefär hur det är uppbyggt och ser ut i det övre fästen tack vare sprängskisser men det nedre fästet som man ska kapa upp i bananform? är jag inte alls med på vad som menas..

Har du lust får du gärna beskriva hur du gjorde och göra en "step by step" beskrivning på svenska om du vill, gärna med bilder om du har några? :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Gjorde detta ingrepp själv på min firecat, vart grym skillnad, å ännu bättre med lite högre bossdynan :) jag flyttade fram det ca 10-12cm, och fick göra nytt uttag i huven och fila lite på plasten nedanför då styrstången kommer upp där. Valde att bygga ett supportstag sedan som jag bultade i chassiet, så inte belastningen på fästet i tanken blev för stor, hävarmseffekten..
Först å främst måste styrstången bort och filas i nederkant så du kan luta den frammåt. Sitter underifrån tunneln, längst fram.. Har kanske nå bilder ja kan skicka ifall det är intressant, lättare att förstå då :)
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
finns lite bilder på hur jag gjorde i min projekt tråd. BöleBoondockers F6 heter den.
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Tack så mycket för era svar, tyvärr så tycks det vara nåt fel på PixBox så inga bilder fungerar.. men ska upp och ta en titt på hur styret sitter IRL tänkte jag. bäst att passa på medans dämparna är på renovering och boogien sitter på tre kvart så man får bort styrstången i nederkant utan att plocka isär en massa annat.
Får även ta en titt efter lämpligt ställe att bulta något supportstag. Eftersom att jag inte har tillgång till svets så vore det fint om det hade gått ändå på något vis.

Har kollat på en del olika dynor från usa, bla BOSS och olika höjningskit men pga av ekonomiska skäl så byggde jag istället en extradyna som man spänner fast uppepå. Har en annan tråd angående detta. Ca 2,5 tum högre och mycket hårdare.
Så en framflyttning av styret borde ju bli nästa steg nu innan vintern :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Hej igen.
Tycker absolut du ska prova flytta styret isf :)
Har en länk med en bild på fästet, hoppas det funkar, och att det kan vara till nån nytta
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Det där såg riktigt rejält ut måste jag säga! Tyvärr så saknar jag tillgång till att kunna göra något sådant fäste även om det kanske hade varit det bästa..
Men efter att ha läst så börjar jag som sagt bli riktigt sugen på att göra ett eget försök!

Satt uppe och funderade på bygget halva natten.
Eftersom att jag som sagt inte har skotern framför mig så är det lite svårt att veta exakt men jag tänkte försöka tillverka en "förlängningsbult" som visas på http://www.hardcoresledder.com/forums/244-xfire-128-firecat-03-06-09/178056-rider-forward-mod-3.html
Sen stoppa dit en distans som är lika stor som det gamla styrstångsfästet #7 enligt sprängskiss.
tillbaks med #6, sen sätta #7 utanför i den förlängda bulten som ska tillverkas så styrstången hamnar utanför #6 ungefär som din bild visar.
och förmodligen kommer det behövas några brickor att lägga emellan styrhållarna (#7) eftersom att det blir en annan vinkel på grejerna..

Såg att det fanns förlängningsbultar och gängade stänger på biltema tex..
Dock så vet jag inte vad det är för storlek på bultarna som sitter i tanken. antar att det är någon tumstorlek, passar M8 på dom bultarna?

Sen borde det bara vara att fila till styrstången i nederkant? Vart man ska fila antar jag att man ser när man väl har tagit loss grejerna?

Samt, hur sitter styrstången fast nere i tunneln och hur svårt är det att komma åt? måste man riva isär något eller kommer man åt allting utan att behöva demontera halva skotern?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ja ska man ha fram styrstången så långt som på bilderna så måste man slipa lite på det nedre fästet, kommer dock inte riktigt ihåg hur det såg ut.. men det ger sig nog när du börjar;)
Du får lägga några brickor emellan vid tändspolen också har jag för mig, annars tar styrstången i.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Stämmer bra det the_darkside skriver, du måste även flytta ut tändspole en bit, annars kommer styrstången mycket riktigt ta i. Hoppas du får till en framflyttare du blir nöjd me, finns lite olika sätt.. Bra de finns folk som lägger upp bilder som hjälp :)
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Absolut! Får tacka så mycket för bilder och info. Eftersom att skotern står ett par mil hemifrån så gäller det ju att ha det klart för sig innan man åker dit samt att ta med alla grejerna man behöver..
Enda problemet jag har just nu är att försöka få tag i 2st förlängningsmuttar i tumstorlek då det väll är 5/16 på bultarna som sitter i tanken? det innebär väll även att det är annorlunda storlek och stigning på gängorna än vad vi har här hemma med mm systemet?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Absolut! Får tacka så mycket för bilder och info. Eftersom att skotern står ett par mil hemifrån så gäller det ju att ha det klart för sig innan man åker dit samt att ta med alla grejerna man behöver..
Enda problemet jag har just nu är att försöka få tag i 2st förlängningsmuttar i tumstorlek då det väll är 5/16 på bultarna som sitter i tanken? det innebär väll även att det är annorlunda storlek och stigning på gängorna än vad vi har här hemma med mm systemet?
Vi tog m8 långmuttrar som vi borrade ur en bit, typ hälften och sen svetsade fast tum muttrar på i den urborrade ändan.
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Efter många om och men så är det äntligen klart! så nu är det bara snön som fattas..
förutom att bygga om lite i övre och undre fästet blev jag dock tvungen att kapa lite i både huven och mittkonsolen samt kapa styrstaget som går framåt ca 1,5cm på båda sidor för att få styrningen rak.

två bilder på det färdiga resultatet:
https://www.dropbox.com/s/lk2o5p0c895czwm/IMG_1734.jpg
https://www.dropbox.com/s/c33a1fi6x2p4831/IMG_1738.jpg

Får se till vintern om min konstruktion håller eller om det blir att bygga om lite rejälare..
Kändes då robust när man slet och drog i grejerna åtminstone.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Blir nog bra de där, ingen som varit sugen på att prova styrstången över motorn? Så skulle nog jag ha gjort om jag haft en f7a eller liknande.. mer lutad, nedre fästet framför motorn och styrstången upp där hastighetsmätaren sitter typ. måste bli sjukt bra de:) det är inte risk att du får gashäng när du har vajjern ner i gamla hålet?
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
ja jag råkade montera dit styret och hållaren med vajern emellan så den ska lossas och dras den andra vägen den med sen när jag får tid. Det är lite såna finjusteringar kvar bara.

Det där med att flytta styrstången över motorn låter som lite för mycket jobb för min del, men det skulle säkert funka bra om man la ner lite tid :)