Flytta ned främre boggie fäste

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Halloj!

Kan jag göra 2 nya hål för främre boggie fästet utan att de ska förändras så mycket med dämpningen etc på min iq 440? Tänkte bara flytta ned hålen ca 15 mm.

Borde väll bli lite mindre skidtryck då också eller är jag ute och cyklar?

Gör detta för att hålen är så nötta!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Är nog ingen dum ide, speciellt om inte styrspindlarna är kapade då detta bör ge ungefär samma resultat, dock utan att sänka skotern fram.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Tänk dock på att IQn redan std har en ganska så tråkig attackvinkel, och genom att flytta ner boggifästet så blir den bara ändå värre..
Dock enligt de på andra sidan dammen så ska gör det i sig inte så stor skillnad på lössnö gången, den är dåligt redan som det är orginal tycker de. Men å andra sidan så är det ju väldigt få där borta som freeride kör med sina IQs på samma sätt som vi gör här i skandinavien utan att förlänga dem och liknande.

Hade jag suttit i din sits så hade jag nog borrat lös förstärkningarna på insidan och svetsat igen de ovala hålen och sedan borrat nya 11mm hål. Fördelaktigt är ju också om du samtidigt lägger en liten förstärkning på utsidan av chassit som nitas fast i samma hål som förstärkningarna.

Och har du inte kapat styrspindlarna ännu, så gör det! Kanonbra mod att göra på IQ med den äldre framvagnen.