Formula III 97

Mx-Iggesund

Medlem
5 sept 2004
14
0
1
Iggesund
Hallå !
Jag är rätt ny på skoter.
Har läst att formula´n ska kunna dra 2l/mil vid lugn körning.
Min har dragit 2,5 som minst och det tyckte jag var lugn körning.
Vad är lugn körning ?

Sekundärvariatorn är otroligt hård att dela på när man ska byta rem, vad har det för betydelse ?
Den ska väl gå skapligt lätt eller ?

På Primären finns ju de där skruvarna som man kan flytta i 6 lägen.
Vad är det dom ändrar och spelar det någon roll å vilket håll man drar dom ?

5500-6000 Varv när man kör 60-70 km/h är det normalt ?
Jag tycker att den varvar lite för mycket i marschfart.
Skulle vilja ha den att gå lite lugnare, hur gör man då ?

Är det drevning som gäller eller är det andra vikter/fjäder i variatorn ?

Mvh Magnus
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det enda jag vet att man måste se ut som Arnold S för att vrida isär skivorna på sekundären.
 

klovern

Medlem
2 mar 2005
14
0
1
Piteå
"Sekundärvariatorn är otroligt hård att dela på när man ska byta rem, vad har det för betydelse ?
Den ska väl gå skapligt lätt eller ?"

Den ska gå tungt men om originalverktygen är kvar har du ett specialverktyg för att sära på skivorna där. Annars kan du använda dig av en lång skruv med rätt gäng.

"På Primären finns ju de där skruvarna som man kan flytta i 6 lägen.
Vad är det dom ändrar och spelar det någon roll å vilket håll man drar dom ?"

Alla tre skruvarna måste vara inställda på samma läge. Skruva ALDRIG ut skruvarna helt då blir det till att dela på variatorn. De olika lägena ändrar endast maxvarv, inte inslag eller växling. Skillnaden mellan lägen är ca 200-300 rpm.