okey men om man tar från samma märke men olika moddeller... har en rotax 464 å hadde vela ha dubbla pipor iställe för att byta motor... får köpa en rotax600 motor men inga gasare elle pipor... tyckte de var lättare modifiera dit pipor på min då iställe...Hej,
Allt går, frågan är bara hur bra det går... Skulle inte rekomendera det dock, för effekt pipor är ganska precis utmätta efter motorns karraktär, för att uppnå maximal effekt.
Sen kan det ju vara lite bökigt att få de och passa med grenrör osv..
Mvh Rasmus
Nej, Varje pipa/pipor är gjord för sin motor..okey men om man tar från samma märke men olika moddeller... har en rotax 464 å hadde vela ha dubbla pipor iställe för att byta motor... får köpa en rotax600 motor men inga gasare elle pipor... tyckte de var lättare modifiera dit pipor på min då iställe...
hur ska man räkna ut rätt volym osv på pipor???Nej, Varje pipa/pipor är gjord för sin motor..
Dock har ju tex många olika modeller samma motor.
tex. mountain max 700, sxr 700, v-max 700 osv (yamaha).. Då går det ju att byta pipor imellan dom.
Men Skulle inte börja leka med att modefiera pipor från andra motorer och få det att passa, men gillar du utmaningar, är duktig på att svetsa samt är bra på matte och kan fysiken så ska det nog inte vara några problem!
//Rasmus
vet om de finns nå program på nätet elle nå som man kan räkna en pipa??? blev så mycke hålla reda på annars...om du ska börja dona o svetsa om pipor så är det lika att du gör en helt ny pipa/pipor från start, ska finnas gratis pip pogram på nätet.
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_main_en.htm där fanns en iaf.
http://www.maxxtraxxusa.com/Tuned_Pipes_3608.cfm en till. nu är det bara o lus läsa..
Mota finns dock, men de tkostar pengar, ca 1500 kr. fast testa om du hittar o tanka.
eller så kan du försöka få tag i A.Graham.Bell's två takts bok. mkt bra trim bok!!
lycka till!